Måste man göra en bodelning vid skilsmässa?

Det här låter som en trist situation, att jag och min man börjat prata om skilsmässa, men det är inte den vanligaste situationen kanske.

Tanken dök nämligen upp när vi pratade om hur i inom snar framtid (troligen inom 4-5 år) lyckats komma till en punkt där vi kan få det drömbröllop vi egentligen ville ha men inte hade råd med när vi gifte oss.

Vi vill då åka utomlands och vet inte hur de ställer sig till att bara ha en ceremoni då vi redan är gifta.

OM det skulle behövas funderade vi då på att det för oss kan vara värt att ansöka om skilsmässa för att kunna gifta oss igen. ^^

Men hur blir det då med bodelning?
Är man juridiskt tvungen att göra en även fast vår tanke inte är att gå skilda vägar?

Eller tänker vi bara helt galet som ens funderar på det här? (inte försts gången vi kommer med galna ideer i sådana fall :upside_down_face:)

Någon som har erfarenhet av skilsmässa fast utan… skilsmässa. :rofl:

Verkar lite galet om du frågar mig. Vad är det för land och typ av ceremoni ni tänkt er? I många länder har de religiösa institutionerna ingen rätt att formellt viga par utan det är bara en symbolisk ceremoni och den riktiga ceremonin sker i typ stadshuset. Kanske bäst att kolla upp det innan ni hör något förhastat.

3 gillningar

Vilka är “de”?

1 gillning

Ahh, jag har nog varit lite luddig. Det är Japan vi pratar om. :slightly_smiling_face:

Kan helt klart vara värt att kolla upp vad som gäller där först innan vi gör något som i värsta fall kan bli väldigt dumt.

Om det funkar med bara ceremonin vore ju det ett optimalt alternativ. :heart:

Svar på frågan:

1. Nej ni behöver inte bodela.
  2. Har ni barn är det betänketid i minst 6 månader så det tar tid att skiljas också.

Egna reflektioner:
3. Jobbigt att gifta sig utomlands, i synnerhet utanför EU. Behöver ta reda på vad som gäller för att få gifta sig. En snabb googling visade vad som gäller hos Japansk myndighet.

Kan väldigt lite om IP-rätt (ogillar allt som har med utlandsbyråkrati och osvenska saker att göra). Men utländska äktenskap kan eventuellt trigga möjligheten att använda utländsk lag vid en riktig skilsmässa med allt vad det innebär.

1. Hade det varit jag hade jag bara haft en bröllopsfest i Japan och hyrt in någon snubbe som lajvade er vigsel.

Lycka till!

1 gillning

Tusen tack för ditt svar.

Inga barn finns med i bilden, men om det innebär att utländsk lag kan bli aktuell vid en riktig skilsmässa känns det inte värt besväret i ärlighetens namn.

Gillar ditt förslag dock, låter som en bättre lösning. :grinning:

Ni måste inte göra bodelning, det är valfritt.

Men om ni inte gör det så kan den andra kräva det i framtiden. Då kan det bli rörigt eftersom det gäller från då ni skicka in skilsmässoansökan. Sen kan det blir ännu jobbigare om någon av er träffat en ny och är sambo osv.

Så bäst är att göra en bodelning om ni ska skilja er. Så nära som möjligt då ni skickat in skilsmässoansökan.

Om jag förstått det rätt är det ganska vanligt att folk gifter sig i all enkelhet i Sverige innan de drar utomlands och har sitt bröllop där.

1 gillning

Ja, låtsasceremoni i efterhand är nog en bra plan. Har varit på ett sånt bröllop där de redan gift sig borgerligt och en vän sen agerande vigselförrättare på festen och det var väldigt fint och stämningsfullt. Kändes precis som ett vanligt bröllop för mig som var gäst iaf. Var faktiskt mer personligt då ”vigselförrättaren” ju faktiskt kände paret vilket ju är rätt ovanligt om det är en präst eller politiker viger en.

2 gillningar

Tack för alla era svar! :heart:

Det blir bara mer uppenbart att vi tänker i helt fel banor och istället för att ta den krångliga vägen med skilsmässa och allt är det bättre att bara få till en fin ceremoni istället.

Ibland behöver man lite hjälp att tänka rätt. :smiling_face_with_three_hearts:

4 gillningar

Min fru och jag är gifta två gång. Först i en liten cermoni i statshuset i Göteborg och sedan min svärmors gigantiska jättebröllop på Long Island.

Handläggaren på registreringskontoret i NYC tyckte inte om vårt svenska vigselbevis så vi körde full amerikansk vigsel.

Om ni inte har väldigt speciella önskemål t.ex. katolsk präst så kommer det sannolikt inte vara några problem att gifta sig en gång till så länge ni betalar.

1 gillning

Här finns att läsa om bodelning.

Så fungerar bodelning

1 gillning

Man kan ha ceremoni där man förnyar sina löften - det brukar de flesta samfund tillåta. Då blir det ingen formell vigsel, men heller inget “teaterbröllop” utan en riktig ceremoni där ni lovar varann att leva ihop. Ofta kan man välja egna ord. Klart värt en stor fest!

1 gillning

Dräller det inte av medlemmar i Svenska Kyrkan som som kör en förnyelsecermoni i kyrkan efter 10, 20, 25 år??

Att skilja sig först känns som extremt onödigt.

Har insett det också nu, att det är mer onödigt än vi först trodde.

Vi får helt enkelt satsa på att ha två bröllopsdagar istället, det låter mycket roligare. ^^

1 gillning