Har försökt läsa mig till hur det fungerar rent juridiskt och ekonomiskt när man får barn. Har alltid trott att “äh, ingen mening att gifta sig för den sakens skull, går ändå att skriva testamente och liknande så kommer man runt att behöva gifta sig”. Men när jag nu börjat läsa om det så förstår jag det som att det finns saker som inte går att komma runt.
Vet dock ej om jag förstått det rätt, så tänker att ni kanske kan hjälpa mig förstå bättre.
Juridiskt verkar det ju vara arvsrätten som är den största fördelen, vilket fungerar som en ekonomisk trygghet. Make/maka ärver allt och barnen ärver när båda är döda. Stämmer det att det inte går att komma runt utan att vara gifta? Dvs. som sambo kan jag endast testamentera 50% till min partner och övriga 50% kommer alltid gå till barnen?
Utöver det finns ju fördelar som går att komma runt, ex. att make blir skriven som pappa till barnet per automatik, vilket annars sker med några enkla knapptryck eller en underskrift på ett papper.
Vill gärna höra hur ni andra tänker kring att gifta sig om man har barn. Fördelar/nackdelar? Här bortser vi från det romantiska perspektivet.
Jag är också nyfiken på skillnaden vid tex skilsmässa.
Har hört att vid giftermål så måste man dela lika på tjänstepensioner och allt annat. Eller är det upp till paret att dela på allt? Eller är det automatiskt 50/50 på allt?
Skillnaden är väl att det inte går att skilja sig om man inte var gift?
Tjänstepension är ju företaget som äger, inte du som privatperson. Det är alltså inte en del av dina tillgångar, så det torde inte vara föremål för bodelning. Du kan t.o.m. gå i personlig konkurs utan att bli av med din tjänstepension.
Vid en bodelning som gifta räknas tillgångar som giftorättsgods om äktenskapsord ej är skrivet. Vem som “står” på olika saker som gifta spelar sålunda ingen roll vid en bodelning. Om någon av makarna är skuldsatt kommer den andre vid en bodelning att få bidra för att minska den skuldesatte makens skulder.
Ex.
Anna och Bertil är gifta. De bor i hyresrätt och har ingen bil eller andra värdefulla prylar. Tyvärr ska de nu skiljas och därför görs en bodelning. Anna har tillgångar på 4 miljoner och Bertil skulder på 2 miljoner. Till giftorättsgodset bidrar då Anna med 4 miljoner och Bertil med 0kr och vid bodelningen får de dela på 4 miljoner +0 kr d.v.s 4 miljoner och får alltså 2 miljoner var och Anna hjälper på så vis Bertil att bli skuldfri och Anna får själv behålla 2 miljoner.
Har gjort exakt det du tänker, skaffade hus och barn och gifta oss enbart pga den juridiska biten. Gick till Medborgarhuset och gjorde det, förändrade inget för oss som par men förändras mycket juridiskt.
Har inte stenkoll på alla juridiska bitarna men är säkrare att gifta sig. Som sambo har man inte samma juridiska säkerhetsnät. Många lagar som går in om en går bort, handlar mest om arvsrätten. Vid samboförhållande så om jag inte fått det helt fel för mig som makan går bort så ärver barnet. Dvs barnet ärver halva huset, bil, pengar etc. Och i absolut värsta fall så kan barnet få en god man som sköter ekonomin. Men oftast sköter efterlevande maka ekonomin.
Finns det någon som styrka eller rätta mig så gör gärna det!
För att vara på säkra sidan så skrev vi ett äktenskapsförord. Säger typ att allt som står i ens namn är enskild egendom vid ev skilsmässa. Samt det som vi står gemensamt på delas lika, som huset. Skydda sig även vid framtida inkomster (vinna på lotto eller gör bra klipp på börsen) eller arv.
Mitt råd är att gift dig och skriv ett äktenskapsförord.
Skulle säga att risken att bli av med hälften i skilsmässa ökar om inte tillgångarna delas under äktenskapet.
Dvs delar man inte under pågående äktenskap (och inget äktenskapsförord är skrivet) så kanske det blir delning i senare skede.
Äktenskapsförord är en bra grej om man vill ha kvar egna tillgångar under och efter äktenskapet.
En till fördel med att vara gift är att en del livförsäkringar inte går till sambo med automatik. Kan lösas med förmånstagarförordnande.
En nackdel med att vara gift är att det är väldigt svårt att få en hyreslägenhet om den andre maken ska bo kvar i en annan bostad och paret vill vara särbo.
Giftemål är samhällets historiska standardpaket för familjejuridik.
Om man vill ha något mer individuellt anpassat får man gå den mer komplicerade vägen med diverse avtal.
Att giftemål ger det bästa skyddet vid dödsfall räcker långt som skäl till att gifta sig.
För vår egen del väntade vi med att gifta oss tills vi fick barn. Hade vi blivit barnlösa, hade vi förmodligen inte gift oss heller. Nu blev det vigsel och barndop vid samma tillfälle. Riktigt trevligt…
Om familjen skall flytta utomlands underlättar det att vara gift då andra länders lagar och regler inte alltid har samma hantering av begreppet sambo som här.
Hur tänker din sambo nu? En drop in vigsel och därefter dagens rätt på närmaste lunchrestaurang eller pizzeria för 125 spänn innebär knappast att man står i händelsernas centrum!
Det finns inget krav att man skall ställa till en stor fest och bjuda halva socknen på brännvin bara för att man gifter sig.
Mina föräldrar fick samma insikt gällande arv efter mer än 25 års samboförhållande och gifte sig. De insåg bl a att om någon av dem gick bort och vi tre barn skulle ärva vår del jämte den andre parten, så skulle denne inte ha råd att bo kvar i huset.
Nu ärver de varandra om något händer.
Men som kommit upp tidigare i tråden. Viktigt att tänka på hur man vill ha det med övriga tillgångar. Det kan ju vara så att man väljer att gå isär. Den diskussionen behöver man kunna ta.