Våran situation ser ut på liknande sett.
Ingen av oss har ett behov av att gifta oss bara för att, ingen av oss är jätteinsatta i giftermål men vad är fördelarna att gifta sig?
Vi har varit sambo i 11 år
Vi har 2 genensamma barn och jag har 1 sedan tidigare förhållande.
Vi har en villa sedan 6 år.
Självklart så vill ingen av oss att den andra blir stående med problem om någon skulle gå bort men vad jag har förstått så går sambolagen in o stöttar?
Jag har en TGL tjänstelivförsäkring via jobbet som ger familjen en summa vid bortgång. Men går den fördelad till barn eller sambo? Vi är fortfarande unga 30, 34 och har inga stora riskarbeten för skador eller bestående skador, men man vet ju aldrig. Ska man tillsätta en livförsäkring på sambon också då?
Lägger till:
Som att ni har särkullbarn inblandade är det definitivt säkrare med giftermål men det räcker inte. Så lyssna till avsnittet jag länkade till och fundera sedan igenom hur just er situation ser ut och vad som krävs för att alla parter ska få det som de har rätt till utan att sätta någon i skiten.
Okej vad bra. Ja ska kika på den jag har via arbetet och kolla om de finns någon vettig för sambon. Just nu har vi tyvärr inte mycket sparande men mitt mål är att börja spara mer om 1 år.
Håller med @tankespjarn angående att lyssna på avsnittet och eftersom jag inte är säker angående er situation eller reglerna tar jag bort mina inlägg, för att inte skapa förvirring. Lyssna på avsnittet!
Väldigt viktigt detta om något skulle hända. Om du skulle gå bort har ditt eget barn sedan tidigare rätt till en viss del av arvet inkluderande värde på bostad. Om din partner inte kan täcka dessa utgifter kan hen bli tvungen att flytta, vilket inte alltid är tanken.
Vi resonerar så att bo vill öka på vardera livsförändring så att den andra föräldern kan försörja barnen tills dom är 18 (räknar på drygt 5000/månad och barn).
Om ni nu har lågt sparande kan det vara värt att öka livsförsakringen med 100kr/vuxen/månad för att få ut en ansenlig summa om något skulle hända.
Hej. Det beror på vad ni vill.
Att vara gift när man har barn, särkullbarn och stora ekonomiska åtaganden innebär att man skyddar efterlevande part i hög utsträckning.
Att bara vara sambo, även med avtal, innebär att barnen kan få sin laglott direkt, vilket inte sällan blir väldigt omständligt. När jag jobbade som Överförmyndare såg jag många exempel på folk i er situation där ena parten dog, och det var ett härke att få det att funka och innebar mycket myndighetskontakt, god man åt barnen som företräder det i dödsboet, möjlighet att kräva sin laglott m.m.
Ej att förglömma är också att giftermål innebär en annan grad av ansvar över den andra personen. Skulle t.ex. någon av er bli sjuk och inte kunna fatta beslut om sin egen vård är det inte säkert att sambons röst blir hörd. Samma sak kring begravning, arv etc. när det inte finns en uttrycklig vilja från den avlidne nedtecknad. Samhället behandlar helt enkelt en make/maka till någon med mer respekt än en sambo. Mycket går så klart att lösa genom separata avtal och fullmakter, men det är ju lättare att bara gifta sig.
Vilket är logiskt om man tänker på det, är man gift har man valt det massiva paket med lagar utvecklat under lång tid som följer med, sambo är bara två personer som råkar vara skrivna på samma adress.
Tror det är någonstans här på bloggen som jag sett uttrycket “att vara gift är samhällets juridiska grundpaket för familjer”. Så i korthet, anser ni att ni är en familj är det nog bäst att vara gifta.
Bättre att gifta er direkt men en minimal fest (typ restaurangmiddag med närmaste familjen?) än att skjuta upp det och vänta på att ni ska ha tid/råd/lust med en megafest. Festen kan man alltid ta senare…