Vi ska gifta oss om sex månader - hur ska vi tänka kring äktenskapsförord, testamente, livförsäkring etc?

Hej,

Jag och min sambo ska gifta oss i juni. Vi har båda inga tidigare barn och inga gemensamma barn, vilket vi hoppas ändrar sig i snar framtid. Vi funderar nu över följande:

1. Äktenskapsförord: Här letar vi efter en jurist som kan hjälpa oss med det. Jag läste att Jan tipsade om Marika Levin hos LM. Vi bor för närvarande i Småland och inte i Sthlm. Behöver man träffas personligen för att skriva ett äktenskapsförord? Vår situation är inte jättekomplicerad och vi undrar även om det skulle räcka med de onlinetjänster som t.ex. Lexly?

2. Testamente: Ska vi vänta med tills vi har fått vårt första barn (förhoppningsvis snart) eller bättre att skriva ett testamente direkt när man är gift? Har vi egna barn ska allt gå enligt ärvdabalkens regler dvs. stanna i familjen. Även här letar vi efter en jurist som kan hjälpa oss med det.

3. Vi tycker att frågorna kring familjeskydd, livförsäkring och återbetalningsskydd på tjänstepensionen få vänta tills vi har fått barn eller köper en gemensam bostad (hus).

Har vi glömt något som vi behöver tänka på innan vi gifter oss? Tack på förhand för alla tips och råd :slightly_smiling_face:.

2 gillningar

Glöm inte att även skriva framtidsfullmakter ifall någon av er skulle förlora förmågan att fatta beslut själv.

Lite info om det här:

3 gillningar

Först och främst grattis till giftermålet! :clinking_glasses:

Typ alla tar ju digitala möten numer, så geografi är sällan ett problem. Angående online-mallar och tjänster så skrev jag igår följande i en annan tråd:

Sedan tänker jag att man alltid kan ta ett samtal eller lägga ett mejl och höra. Tar man det på lång sikt och ser till hur viktigt ett korrekt avtal kan vara, så kan det lätt vara värt att lägga lite pengar idag för att köpa sig ro framgent.

Givet att ni inte har några specialare, t.ex. särkullbarn, stora värden etc så har de flesta inte ett behov av testamente. Fördelen med att vara gift är att “standardpaketet” i lagstiftningen är riktigt bra. Men bolla med en jurist och inte med oss på ett anonymt forum. :wink:

För dig som läser tråden i efterhand:

Du som har särkullbarn, dvs. barn med någon som du i dagsläget inte är gift med. Du bör skaffa både testamente och livförsäkring. Vi har ett helt avsnitt på ämnet här: “https://rikatillsammans.se/livforsakring/

Ovan är superviktigt!

Ja, rimligt. Tänk på att livförsäkring ofta är billigt när man är ung, så man kan bara teckna utan att tänka. Det är lite “tillräckligt bra”. T.ex. Skandias livförsäkring kör jag själv, den är billig och bra.

3 gillningar

Hej,

1000 tack för alla tips, det är verkligen ett kanon bra forum och grymma medlemmar! :blush:

3 gillningar

Ja, det där är ett av mina absoluta favoritavsnitt som jag dessutom skickade till en drös kollegor och goda vänner med uppmaning att 1) lyssna och 2) agera. Åtminstone ett av mina vänpar tog itu med testamenta som ett direkt resultat av den uppmaningen!

3 gillningar