Det finns länder där gästerna vid ett bröllop förväntas ge brudparet kontanter så det är absolut inte något svenskt.
Ja, så funkar det här på Malta. Gäster förväntas ge typ €100 var, vilket ungefär bekostar festen.
Vi är nästan de första att gifta oss, vi var förra sommaren på ett destinationsbröllop i Europa, då fick man, om man önskade alkohol, betala en låg summa för att ha fri bar hela kvällen. Lite skillnad då en stor del av dom som var på bröllopet ej dricker och brudgummen ej dricker av religösa skäl så inte direkt jämförbart.
I vår vänkrets är det oftast hemma hos oss det blir om vi ska umgås, för vi bor mest lämpligt. Vi brukar ofta ta intiativ och planera allt tillsammans i vår vänkrets, vilket leder till att det blir åt knytishållet då vi är ett stort gäng.
Jag hade ärligt talat tyckt det var lite märkligt ![]()
I slutänden är det såklart upp till var och en, men när jag bjuder, då bjuder jag. Vi har haft fest, födelsedagsfirande, vigsel, student etc och bjudit på rubbet. Vår släkt och vänner har också alltid bjudit på allt, men ibland har det gjorts anpassningar, typ begränsat antal gäster med tanke på skral ekonomi, billigast tänkbara vin/öl eller helt alkoholfritt om någon bjuden har haft alkoholproblem.
Mitt tips är enorma mängder oemotståndligt god mat, då orkar folk inte dricka i samma utsträckning ![]()
Jag tycker inte beloppet spelar så stor roll, utan själva aktiviteten att swisha för dryck som inte hör hemma på ett bröllop.
Det hade känts hyfsat rimligt om det var en ”riktig” betalbar, med personal, kassa och bardisk jämfört med att typ ta själv i en kyl och swisha till en uppsatt QR-kod. Det senare är noll festkänsla. Så fundera på exakt hur ni arrangerar detta.
Det kommer vara en bar och serveringspersonal i baren ![]()
Men det finns en anledning till att vi bett om input, vi får se. Utifrån mycket av feedbacken kanske jag får jobba lite mer övertid så vi kan bjussa på all alkohol trots allt ![]()
Låter vettigt!
Apropå svinn, något som typ aldrig går åt är bröllopstårta (särskilt om det serveras utöver en efterrätt). Folk tar en två tuggor och ställer ifrån sig resten. Så det kan man spara på om det är relevant för er!
Håller med om att skippa bröllopstårtan! ![]()
Ett tips till är att ha massor med gott bröd till maten! På den senaste studentfesten vi hade så hade vi vansinnigt goda surdegsbaguetter och vi fick med några extra av bagaren. Det var tur det, för jag tror folk åt mer av brödet än av själva maten ![]()
Och glöm inte “natta-maten” frampå småtimmarna! Korv och bröd eller hambugare är alltid en hit!
Då ser inte jag det som några problem att ha en betalbar efter middagen, då ni verkar vara vana att dela kostnader och 25 kr tycker jag är en rimlig nivå.
Min enda reflektion är om kostnaden per glas behöver anges i förväg? Kanske kan det mer svepande erbjuds till självkostnadspris användas på hemsidan ![]()
Vi bjöd på dryck under hela bröllopet - körde öl vin och GT i baren. Det blir inte så fruktansvärt mycket mer pengar - ni är 70 pers och 5 öl per person a la 10 kr blir 3500 kr. 25 kr per öl så kommer ni ju gå med vinst?
Tyckte det kändes kul och viktigt för oss att bjuda ordentligt på allt - vi hade en herrgård med boende bredvid så de flesta gäster har redan utgifter med hotell, transport, presenter etc. (även om du inte bett om nåt är det vanligt hyfs att man ger nånting).
Fundera på vad som är viktigt för er och lägg krutet där! Man kan spara pengar på många olika sätt - för oss körde vi lite enklare för/efterrätt, vanlig tårta istället för bröllopstårta, min fru köpte oanvänd klänning på marketplace, vi odlade egna blommor till brudbukett och blommor till brudtärnor som dom fixade med tillsammans under morgonen. Men DJ, huvudrätt, bar, lokal, personal/service var viktigt så där betalade vi.
Istället för att ta betalt för öl kan ni ju ha självservering i baren? Ställ fram ölflak, vinboxar och gin/tonic och låt folk ta själva ur kyl. Då slipper ni personalkostnad istället. Köp också det billigaste på systemet, ingen bryr sig vad man dricker på kvällen. Jag skulle uppfatta bröllopet mer lyxigt och bjussigt om man drack billigt vin i karaff, billig öl - än dyrare alternativ med betalbar.
Glöm inte vickning, att ha lite korv med bröd klockan 02 är en riktig fullträff och ett måste - en lång dag och man vill att folk ska orka hålla igång.
Ett annat tips - vi bestämde oss för att skippa snittar och köra vanlig prinsesstårta till minglet. Var lite nervös innan att de skulle kännas konstigt men det var toppen och uppskattat. Eftersom vi hade tårta på minglet skippade vi bröllopstårta, vi hade enklare pannacotta eller liknande till efterrätt.
Man serverar väl inte öl för 25 kr styck i baren på ett bröllop efter middagen? Klockan 00 ska folk dansa och struntar väl i vilken lager dom häller i sig.
Hade det bara funnits 10kr öl på bröllopet hade jag önskat att det erbjöds 25kr öl för självkostnadspris istället.
Låter billigt. Inga problem, vi var på flera bröllop förra året som hade liknande upplägg med liknande pris. Vi själva hade inte möjlighet att ha med egen dricka pga lokalen, vi hade champagne till snittar (med påfyllning), fri påfyllning till middagen, avec till tårtan. Sen efter det fick gästerna betala något lägre än barpriser. Ingen var missnöjd. Ca 170k gick festen på.
Min kommentar var främst ett påpekande att det finns öl som kostar mer än 10 kronor. 25 kronor är inte priset på ett extremt specialöl bara för att det finns billigare öl.
Att servera ett “normalöl” istället för det billigaste man kan hitta även på slutet av kvällen känns helt rimligt på ett bröllop.
Jag skulle tycka att det kändes mycket snålare att bjuda på det billigast möjliga ölet än att ha betalbar med vettigt öl.
Men man umgås i olika kretsar och vissa vill kanske bara ha det billigast möjliga.
Man kan ju ha båda?
Gratis Norrlands guld och sen jättefin IPA för ölsnobbarna som minsann inte tycker att en vanlig lager är god, då kan de swisha för den i så fall.
Tack för utförligt svar, det blir absolut vickning på kvällen med korv med bröd (även om jag glömde skriva det) ![]()
Personal måste vi oavsett ha för allt fix runtomkring så då kan det lika gärna stå en person i baren
Ja, alltså vi får se hur vi gör. Det kanske slutar med att vi bjuder på allt istället. ![]()
Lycka till! Det blir nog jättebra oavsett hur ni gör ![]()
Debatten går varm! Precis som det skall vara antar jag!
Kanske är en generationsfråga tänker jag? Kultur och vanor ändras med tiden. Nu verkar det vara överdådiga bröllop där gäster själva betalar som gäller, för 30 år sedan var det enklare men värden bjöd. Är jag rätt i denna spaning?
Jag har väldigt svårt att förstå hur man som gäst kan ha så många åsikter om hur någon som bjuder in till bröllop ska göra. Passar mig utmärkt att värdarna lägger upp det på ett sätt som passar deras ekonomi.
Sedan att en del bröllop är skittråkiga har inte med ev pris i baren efteråt att göra.