Betalbar på bröllop - rimligt pris?

Känner inte igen den skillnaden. De enda trender jag ser är att det är vanligare idag att brudparet själva betalar och planerar. Förr var det mer vanligt att familjerna var mer involverade och det var väl t.o.m. lite kutym att brudens föräldrar betalade åtminstone middagen.

En annan trend är att det satsas mer på lyx, jag minns tex inte att nån någonsin gick på ett tredagarsbröllop i Italien förr (alltså då med svenskar). Inte heller att folk satsade på jättedyra diamantringar eller avancerade frierier. Det var sånt man läste om men som vanliga människor aldrig gjorde tex på 80-talet. Det är mer vanligt idag.

2 gillningar

Norrlands guld är okej men du skrev att en öl kostar max 10 kronor och Norrlands guld kostar mer än det.

Var det lika vanligt med kuvertavgift och att man fick betala i baren efter middag på 80-talet menar du? Var det även vanligt att man hade bröllopet på annan ort så gästerna fick betala hotellrum för att kunna komma? Alltid varit så menar du?

Jag känner inte alls igen det (var dock för ung för att kunna gå på bröllop på 80-talet). Kanske mer har att göra med samhällsklass då?

Bara nyfiken. Jag började som sagt gå på bröllop på 90-talet och då var det enklare tillställningar än nu men brudparet bjöd på allt, men kan ju varit min umgängeskrets som var avvikande.

Är kuvertavgift verkligen vanligt på bröllop idag? Har själv aldrig varit på ett sådant. Däremot andra typer av stora fester med kuvertavgift både nu och förr.

Att alkoholen inte är gratis efter middagen har så vitt jag vet alltid förekommit.

2 gillningar

Wow! 25 pix glaset. Hur blir jag bjuden? :sweat_smile: Nä men skämt åsido, risken med 25 kr glaset är väl närmat att en del blir lite väl packade :joy:

Jag har inte så bra koll på prisläget allmänt i Sverige men jag hade nog differentierat lite. Öl och alkoholfritt låter väl 25 kr väldigt rimligt. Vin och GT tycker jag nog 50 kr är helt ok. Det är ju fortfarande typ 1/3 av bra pris på krogen.

Generöst upplägg på hela bröllopet! All lycka :heart::+1:

1 gillning

Har förstått att kuvertavgift förekommer men aldrig varit på sådant bröllop.

Vad säger ni äldre på forumet, var det vanligt på 70, 80 och 90-talen att man fick köpa sin egen dricka på bröllopen? Enligt mina gamla föräldrar var det inte så men vi har ju av förståeliga skäl liknande bakgrund så kan ju finnas en del bias där.

90talet och framåt, absolut vanligt med betalbar efter middagen i våra kretsar.
Sen var det ju inga skräck-priser utan typ självkostnad, lite som TS tänkt.

Kuvertavgift har vi aldrig varit med om.

1 gillning

Så om jag förstår många rätt:

Hellre sämre mat - bara jag får gratis alkohol på småtimmarna?
Hellre färre gäster - bara jag får gratis alkohol på småtimmarna?
Hellre en sämre upplevelse för brudparet - bara jag får gratis alkohol på småtimmarna?
osv…

Att höja budgeten för bröllopet totalt sett är ju kanske inte alltid ett alternativ.

Och det är inte nödvändigt att det finns alkohol tillgängligt efter själva middagen. Jag har varit på riktigt trevliga och generösa bröllop där det inte funnits bar överhuvudtaget efter middagen.

11 gillningar

Medhåll på den sammanfattningen.

Tycker hela tråden låst fast på att utan alkohol efter middagen så fallerar hela bröllopet.

Alkohol är ju något som minskar i betydelse, titta bara på senaste årens utveckling bland unga. Idag tycker man hälsa, alternativt knark, går före alkohol - och väldigt troligt så kommer vi se allt fler bröllop i framtiden helt utan alkohol.

:beer: Skål!

5 gillningar

Jag uppfattade det inte som att ingen alkohol alls efter middagen är ett alternativ som TS funderar på.

Om jag kände någon helnykterist som bjöd på bröllop skulle jag inte tycka att ett alkoholfritt bröllop skulle kännas konstigt men annars tycker jag att det hör till festen.

1 gillning

Du har uppfattat det rätt, att inte ha någon alkohol efter middagen är inte ett alternativ då vi ändå vill uppmuntra till lite nattklubbskänsla med DJ och dans (inga barn kommer vara med på kvällen då vi anser att barn och alkohol inte hör ihop)

Alternativen som vi funderar på är antingen betalbar med serveringspersonal och att man swishar kanske 25kr/dryck eller en bar med serveringspersonal men då utan kostnad (vilket skulle innebära att vi nog får tänka om vår budget lite) :smiling_face:

1 gillning

Rent logistiskt tycker jag det är lite jobbigt med Swishandet (särskilt om/när man börjar bli lite ostadig, men det känns även segt att behöva autentisera i BankID i vanliga fall), om det går att fixa en blippterminal skulle det vara bättre.

2 gillningar

Lite som när man inte får upp sedlarna ur plånboken.
Men det är nog ett tecken - tillsammans med att inte klara Swishande - att den där GTn 04:00 kanske man ska avstå :joy:

… men, ha ha, det är mer sannolikt att man ber om hjälp:

”Hallååå kompisssch, sckulle du … HICK … sckullle DUUU kunna … BRRRR (bank i bröstet) …. schnälla ssschlååå några schiffror åt … HIIIIIICK … mig i telefon fansssschkapet?!??”

5 gillningar

Det hela handlar väl om ifall det är socialt accepterat (eller till och med påbjudet) att gäster skall betala för delar av mat eller dryck på ett bröllop. 25 kr kan ytterst få tycka är för mycket om man blivit bjuden på en tre rätters middag.

Det verkar vara olika åsikter i frågan men en del hävdar att det alltid varit svensk kultur att man får betala för drickat efter middagen på bröllop.

Det bästa är väl att göra som alla andra i bekantskapskretsen och släkten?

Man måste självklart i vissa delar kunna passa in socialt i livet och med människor omkring sig men att agera enligt majoriteten eller någon form standard för vad som är normalt är väl egentligen inte en formel för framgång. Den genomsnittliga personen har en halvtaskig, ekonomi, smått överviktig, dåligt tränad och inte riktigt bra på någonting.
Vilka man inspireras av ska vara högst selektivt och situationsbaserat.

1 gillning

Jag hade inte haft problem med en betalbar på ett bröllop. 25 kr låter som en lagom summa.

Jag har i och för sig aldrig varit med om det själv, men på familjesammankomster brukar vi ta med dricka själva.

Lätt att säga att det är självklart att bjuda för någon med väldigt bra ekonomi, men alla har inte samma förutsättningar.

Handlar det om budget - skit i avec och bjud på öl/cider istället.

Var precis på bröllop och de bjöd på ”baren” efter middagen. Jag upplevde inte att folk drack speciellt mycket ”bara för att det var gratis”. Jag tog två cider (som jag drack upp). Och jag upplevde inte att andra överdrev konsumerandet heller. Men detta beror ju såklart på vad man har för vänner och familj. Dom känner ni ju bäst och är det på riktigt en oro att folk får i sig för mycket eller bara slösar dricka så finns det kanske en poäng att ta en summa/dryck.
Förra sommaren var vi på två bröllop där det var restaurangbar efter middagen som vi gäster betalade själva. Jag drack lika mycket där fast jag betalade vanliga barpriser som på vilken restaurang som helst som på bröllopet med ”egen” gratis bar.

Jag vet faktiskt inte hur jag uppfattat det om jag skulle swishat för det. Känns på något sätt annorlunda bara för att det är en ”egen” bar :thinking: de andra bröllopen såg jag det som en självklarhet att jag köpte drickan efter middagen… men det är inte som att jag hade rasat över att betala 50 spänn liksom :laughing: om jag hade tänkt att det var snålt hade jag väl bara konstaterat det och tänkt att så vill jag nog inte göra när jag gifter mig men sen hade jag snart släppt det och bara druckit min cider, dansat och haft kul och inte tänkt mer på det i efterhand​:sweat_smile: man får göra som man vill på sitt bröllop!

Men som sagt, handlar det om att ni har gäster med stor risk för överkonsumtion och att det riskerar att påverka er dag negativt så ta betalt! Då kanske ni även skulle vara mer återhållsamma med vinet på middagen också🤔
Men handlar det om budget så kan man dra in på annat som avec t.ex. ett bröllop hade hotshots men avec har nog inget av senaste bröllopen jag varit på haft :thinking: eller så minns jag inte det för att jag ändå inte skulle druckit det…
Ett bröllop, det mest påkostade jag varit på, slopade tårtan. De hade efterrätt och en liiiten tårta som brudparet skar upp ”för sakens skull” och sen vandrade den över långborden om nån var sugen :laughing: (jag som inte gillar tårta tyckte det var härligt att se nån bara skita i den). Senaste bröllopet hade ”bara” tårta som själva efterrätten.

Men det är ert bröllop! Ni gör som ni vill och vad som känns bäst för er är huvudsaken. Och ni känner gästerna bäst. Ta ert beslut efter det! :blush: Lycka till!

Jag skulle aldrig ta betalt. Det blir lite Ove Sundberg över det.
Istället hade jag uppmuntrat folk genom inbjudan att om man vill ge en gåva föredrar man Swish. Då kan folk betala lite vad dom tycker det är värt och antagligen kommer ni få tillbaka en bra slant på bröllopet genom detta.

Men alla är vi olika och jag tycker inte det är fel att ha betalbar, men jag hade aldrig velat ha det :sweat_smile:

2 gillningar

Det är vanligt på disputationsmiddagar, men det är ju inte riktigt samma sak som ett bröllop.

Du nämde aldrig bakgrunden till den här funderingen. Kanske har du skrivit det i något av de andra inläggen, men rätt många att läsa nu.

Är funderingen av ekonomiska skäl eller mer för att undvika överförfriskningar på gästerna?

1 gillning