Den ekonomiska aspekten av ett bröllop

Stort grattis till förlovningen!

Jobbar som bröllopsfotograf och kan ju ge min högst subjektiva åsikt att det är värt att lägga pengar på en bra fotograf! Upplever att många tycker fotograf kostar mycket innan, men efteråt är alla väldigt glada att de har dagen förevigad utöver diverse mobilbilder, och gläds åt bilderna många år framåt.

Håller i övrigt med vad många redan skrivit att där de riktiga kostnaderna finns att spara in är mat och dryck, och då får man känna vad som är värt helt enkelt. Har man snälla släktingar som vill/kan fixa mat och man kör tårta istället för efterrätt så går det att sänka kostnaderna rejält, men då blir också släktingarna inte gäster utan arbetare under hela dagen. 50.000 är inte en stor budget för ett bröllop med så många gäster utifrån min erfarenhet, skulle nog satsa på att bjuda färre då, alternativt göra något helt annat än ett vanligt “traditionellt” bröllop!

2 gillningar

Har ett vagt minne av detta, har övervägt det. Det är inte uteslutet men jag tror det lutar åt att bli en “vanlig” fest.

Hade tänkt tårta och kakbuffe som efterrätt. Huvudrätten hoppas vi på ska bli något med vilt.

Har inte tänkt ha så mycket barn på brölloppet.

Smart, ska kika på det.

Hade det varit för 10 år sedan så hade jag nog gjort det, men mina far och morföräldrar är för gamla för att klara det nu och jag vill ha med dem.

Förstår hur du tänker, tanken är ju inte att vara Ove Sundberg, men jag är inte sugen på att lägga jättemycket pengar. Största delen av familj och vänner är religiösa och dricker lite till inget alkohol. Så att det är i en kyrka och i ett församlingshem skulle de inte tycka vore konstigt.

Jag har ju precis börjat planera och jag vill inte ha några mängder alkohol. Utan snarare ha till maten om det passar. Så frågan är då, vad och hur mkt.

tack för input.

Yes, ganska slimmad, familj och lite vänner, landar på 50-55

3 våningstårta är en av de grejerna jag vill ha. Så den får nog vara kvar.

Ja, många säger ju att man har ju alltid minnena, men ärligt talat, så försvinner det när de blir äldre och jag har några vänner som har en fantastisk fotovägg hos sig med bilder från brölloppet. Så där är jag beredd att spendera.

in fästmö ville hyra ett slott, men vi kom fram till att det är få budgetbröllop som hålls på ett uthyrt slott.

Hoppas dock på att kunna göra något sådant när vi fyller 50 eller något och har mer kapital.

Mindre bröllop i mina öron är allt mellan 5-20 gäster, 60 stycken låter väldigt mycket, men förstås långt från de större bröllopen. Billigast blir att bjuda färre.

1 gillning

Sannerligen, men jag kommer inte ned till ett mindre siffra, finns ingen jag vill ta bort mer.

Ett gott råd är dock att inte bjuda någon av skälet att inte förarga dom, utan bara bjuda dom ni verkligen vill ha där. Hur ni än bjuder kommer det alltid finnas någon som känner sig oförrättad.

2 gillningar

Vi hade en professionell fotograf som fotograferade under vigseln och en stund efter, ute och i hennes “atelje”. Jättefina bilder men det är sällan vi tittar på bilderna så kanske kunde vi ha löst det på ett annat sätt. Jag hade tidigt sagt till min då blivande hustru att bröllopsresa direkt och en fin ring till henne var mina måsten, resten kunde hon bestämma och hon ville ha en professionell fotograf och då blev det så.

Smart! Har inte ens tänkt på det. Tack för tipset. :smiley:

1 gillning

Fattar! Det är såklart olika hur mycket man uppskattar att kolla på foton i efterhand. Om du inte hade haft de fotona alls idag utan “endast” en familjemedlems mobilbilder/motsvarande hade du ångrat dig då eller varit nöjd med det tror du?

En version jag varit med om är att med inbjudan säga att om man har svårt att hitta på den perfekta presenten så hade värdparet också uppskattat ett bidrag till middagen. Det kan sålla bort endel av de mest onödiga gåvorna och de som verkligen vill ge er den där dyra vasen kan ändå göra så.

Vi gifte oss borgeligt i hemlighet, lät ta foton, och skickade ut. Bland annat då festen mest kändes som att den skulle vara för andra och att vi mest ville vara gifta för vår egen skull. Pengarna fick vi i vårt tycke ut mer på investerade i indexfonder som sen var med och växte till handpenningen för vårt hus.

Gifte mig för drygt ett år sen, räknade inte så noga på vad det kostade men uppskattningsvis lite under 100k med ca 50 gäster.

Men då köpte vi in bord, stolar, tält, tallrikar, bestick mm för att kunna ha till fler gånger. Hyra hade blivit billigare, men inte så mycket att vi tyckte det var värt.

Där var åtminstone 30k.

Vi hade det i trädgården, förberett mesta maten själva och hade buffe. Vänner som hjälpte med att plocka i ordning.

Smoking och klänning från vinted.

Ingen alkohol, ingen av oss dricker. Dimensionerade som om det hade varit suparfest dock, vi har fortfarande kvar av det :joy:

Frugan letade upp små prylar på temu/wish för pynt osv.

Tårtan höll jag på att få en hjärtattack när jag hörde vad den kostade, där går ju att spara pengar om man vill. 6000 gav vi.

2 gillningar

Är i samma sits och försöker gifta mig med en budget liknande din.

Vi har tur, jag har tidigare jobbat i restaurang branschen och storkök, så jag kan fixa maten själv till bättre pris än att köra catering på en liknande buffe.

Hittat lokal för 5000 som tar in hela sällskapet på runt 60 pers.

Sen kommer vi till dem dyra punkterna….

Alkohol, här kommer vi “splurga” lite och faktiskt köpa champagne och vettigt vitt och rött vin.

Sen har vi kläder….

min klädsel kostar runt 5-8000. Det är kostym och skor.

Frugan går på liknande.

Och sen 3 barn på 1500-2000: stk.

Det går snabbt att spendera pengarna haha.

EDIT: ser nu att det pratas mycket om alkohol.

Vi kommer inte erbjuda starksprit. Det är öl/vin som gäller. vi kommer inte ha några barn på plats efter middagen så vi räknar inte med att vara 60 pers som “festar” hela natten.

Det beror nog på hur bra bilderna var!

Kan säga att de “privata” bilder som togs under middagen och de bilder vi tog under bröllopsresan har vi tittat väldigt mycket mera på än de bilder fotografen tog.

1 gillning

Vet inte om det är OT, men jag är förvånad att ingen har tagit upp ämnet äktenskapsförord. Det kan kosta dig bra många hundratusen/miljoner om äktenskapet skulle krascha. Se till och fixa ett äktenskapsförord hos en jurist.

Gällande bröllop så minns jag knappt mitt. Stressigt hela dagen, men frugan ville ha en fest.

1 gillning

Jag gissar på att de flesta antar att det inte behövs pga min budget. Vi har inte diskuterat det ännu. Men det är lite skillnader i vilka tillgångar vi har framförallt framtida arv.

Jag känner en del som har gjort så och jag upplever att det var en del agg mot dessa personer, särskilt om det förväntades att man skulle närvara pga nära vänskap eller för att man blivit utsedd till brudgum/brudtärna.

Jag tycker själv att om man har ett destination-Wedding så måste man åtminstone bjuda på hotell för några dagar.

Nja, om man värderar relationen till vissa personer bör man inte exkludera dem. Om man blivit bjuden på deras bröllop bör man lämpligen bjuda tillbaka.

1 gillning

Nej men herregud! Om man bjuder på bröllop så bjuder man på bröllop. Man står inte där med penningbössan vid utgången och hoppas på att få en slant för besväret. I så fall bör man strunta i bröllop helt och hållet.

3 gillningar

Svammel. Man gör som man vill på sitt eget bröllop. Kuvertavgift är ett rimligt alternativ, tycker jag.

7 gillningar

En festlokal behöver inte vara ett slott. Min syster hyrde en festlokal på ett sommarhusområde/stugby och hade catering. Vet inte vad det kostade, men det var billigt. Det låg vid en sjö och de hade vigseln på stranden med en kompis som hade vigselrätt.

Besökarna kunde antingen sova i tält (det gjorde jag) eller hyra en stuga eller åka hem.

1 gillning

Jag måste säga att det var väldigt mycket besvärande tips i den här tråden.

Det bästa för att minimera kostnaden är att arrangera ett partytält-bröllop, eller dylikt. Var tydlig med att det är ledig klädkod. Upplys gästerna om att de inte behöver komma med gåvor eller gör en s.k. ”Registry” där det endast är väldigt billiga prylar som uppges önskas. Då kan man komma undan med det mesta.

1 gillning