Min fru var student när vi gifte oss så vi hade en tajt budget. Vi valde dock att lägga pengar på att hyra in ett liveband till festen och dansen. Detta är mitt tips att prioritera. Det ger en sådan stämning.
Det är precis din reaktion jag tänkte på. Hur man än gör kommer vissa människor att känna sig oförrättade. Den sak som är liten för dig kan vara stor för dom osv.
Om någon varit hundvakt åt dig för 5 år sedan och du inte bjuder dom då blir de arga. Samma sak om de en gång vaggat dig när du var en bebis osv. Att man blivit bjuden på någons bröllop innebär inte per automatik att man måste bjuda dom. Om man vill hålla nere kostnaderna bjuder man dom man verkligen vill ha där.
Min bror gick till stadshuset och gifte sig med sin fru, sen gick de och åt en fin middag.
Skickade ut meddelande och la upp på Facebook. Kostnad: ja, låt oss säga 5000 SEK för mat och dryck?
Jag tror inte att de personer du nämner skulle bli upprörda, så lite halmgubbe-argument där. Det finns inte en absolut regel för vilka som bör bli inbjudna, men att ta hänsyn vid inbjudan är lämpligt.
Folk här inne har olika bakgrund. En del har rötter i andra länder och kulturer. Man kan ha vissa förväntningar på sig. Visst, man kan strunta i dem men då har det ett pris i form av hur man betraktas bland vänner och bekanta. Ja, man kan säga “men skit i det, då är de inte dina riktiga vänner ändå". Men det är mer komplicerat än så. Det kan även vara nära vänner och släktingar som betraktar en annorlunda. Grupptryck och press från andra är verkligt och inte alltid man kommer ifrån.
Det går inte att se på allt med svenska värderingar.
Jag har folk i min närhet som tagit lån på 80-100k för att kunna hålla bröllopsfest. Flertal nära mig har haft bröllop med 300-400 gäster. Det är inte brudparet som skriver gästlistan utan deras föräldrar står för största delen. Finns många måsten, “alla dessa människor bjöd oss på deras bröllop och deras barns bröllop etc., vi måste bjuda in dem”. Helt plötsligt så har brudparet 200+ gäster de knappt känner.
Jag själv anser att det är absurt. Men det är en realitet bland vissa och svårt att förändra.
Något man behöver ha i åtanke när man ger rådgivning baserat på egna värderingar och plånböcker.
Tack för tipset, jag vill dock ha en präst som viger oss.
Ja så är det, personligen vill jag “bjuda tillbaka”.
Yes, min fästmö är också student just nu, därav tajt budget.
Förstår, speciellt om det är du som var bjuden på bröllopen. Men vad jag nämner är parets föräldrar som varit bjudna på bröllop och de måste bjuda in till parets bröllop i sin tur. Dvs barnen ärver en bröllopsskuld av sina föräldrar. Kan tilläggas att i många fall kanske dessa föräldrar själva hjälper till med pengar och deras tid.
Jag är av åsikten att man inte ärver bröllopsskulder, men visst vill någon släkting bjuda in sina vänner till mitt bröllop kan dem absolut få det så länge de betalar för dennes plats och mat.
Jag kommer inte böja mig baklänges för att agda blev bjuden på bröllop hos Johan för 37 år sedan.
Tycker jag inte heller att du ska göra. Inget jag är glad över heller. Men menar på att vi har folk i vårt samhälle som är i den situationen.
Pynta borden med fina saker från naturen och ätbara saker. Vi gifte oss på hösten och ställde ut torkade vetebuketter, hemgjort fröknäcke och äppelmust i fina flaskor på borden.
Beställ vanlig tårta på tex Ica maxi. Det blir maffigt nog med många tårtor bredvid varandra.
Vi hade catering till förrätt och varmrätt och inhyrd serveringspersonal i en hyrd lokal men gjorde egen pannacotta i billiga ikeaglas som efterrätt.
Kläder, smink, blommor, hår osv kan bli precis hur dyrt eller billigt som helst.
Lägg pengar på det som ger mest pang för er!
I vår kultur har du till stor del rätt. Vanligt i många delar av världen utanför våra gränser. För egen del gillar jag att min gåva uppskattas. Sker det bättre med en peng än en vas så är jag bara glad att folk vågar säga det. I mitt tycke lite av en mognadsfaktor att våga kommunicera sina önskemål även när det kan bryta mot vissas syn på kotym.
Intressant! Själv har jag läst en stor spridning, alla råd tankvärda. Sannerligen inte tillämpbara för alla, men “besvärande” skulle jag inte kalla något.
Jag uttryckte mig överdrivet. Jag beklagar mina reaktioner i dessa inlägg.
Men ”provocerande för mig” kanske hade varit bättre. Har gått på en del bröllop som kräver mycket av gästen, som förväntas komma. Jag tror jag spenderade över 10 000 kr på ett bröllop förra året där min fästman var en del av brudsällskapet. Därtill skulle man köpa present till brudparet.
Har också gått på en del fester till festarrangörens ära där man förväntas tillskjuta medel för att få delta. Väldigt oförskämt enligt min mening.
Grattis!
Vi hade typ 100 gäster, mestadels släkt.
Hyrde lokal o körde catering. Men ordnade egen “serveringspersonal” (typ barndomsvänners föräldrar o några andra som ville ställa upp).
Alkoholfritt är absolut nice tycker jag, alternativt om man vill bjuda på ett glas bubbel vid ankomst till festlokal för en skål eller så. Finns bra alkoholfria alternativ. Vi körde på lite finare dricka från Rudenstams tex.
Det gick på typ 40 för lokal o mat, 15 för kläder, 10 för fotograf o hår sen säkert 15 till för blommor o annat pynt i lokalen. så ca 80k totalt. Det är nu 9 år sen iofs, så lägg på en 20% eller så kanske.
Både vi och gästerna va väldigt nöjda, blev en toppenkväll!
Snåla inte för mycket på bekostnad av egen arbetsinsats, det är inte värt stressen.
Ta kuvertavgift så slipper du presenter som du ändå inte vill ha, och gästerna slipper hitta något som dom tror att du vill ha ![]()
Kika med något lokalt Ica Maxi, har oftast bagerier som kan göra bröllopstårtor & tårtställning till bra pris!
Ja. Kontextberoende. Så länge som det långt i förväg tydligt framgår vad upplägget är så är det i mitt tycke svårt att tycka det är oförskämt men visst kan man oavsett själv uppfatta en situation som snål.
Att endel möhippor/svensexor verkar bli helt världsfrånvändt dyra är i mitt tycke mest en styggelse. Har avstått sådana.
Inte OT kanske, men det är inte en del av bröllopet. Däremot en del av äktenskapet.
Detta var mitt förslag till min blivande fru ![]()
Tycker din budget är snäv sett till hur många gäster ni vill bjuda in, hade nog snarare tittat på att göra listan ännu snävare med kanske bara närmaste familj (t.ex. föräldrar & syskon bara). Som någon nämnde, 60 gäster på 50’000kr tot. blir ca. 830kr/gäst. Att komma ned till 30’000kr med samma antal så är vi nere på 500kr/person.
Börjar man sedan lista i lite saker som kan vara bra att ha till en billig peng så inser man svårigheten;
- Hyra ljudsystem & köra via Spotify (istället för DJ t.ex.) ; 1200-1500kr för en kväll
- Fotograf : Här beror det på, om det t.ex. är svårt att hitta lokala fotografer så tillkommer nog kostnader för resa t.ex. Men ser några priser på runt 15’000kr för 3h. Finns också bara för t.ex. vigsel på runt 2h och 50 bilder för 5’500kr.
- Lokal : Också svårt att sia om, beror nog på plats & lokal. Men säg minst 5’000 kr på detta
- Mat : Tittar jag på det som brukar vara relativt enkelt att plocka som catering & relativt billigt så ligger det på runt 270kr/person för “basic” paket. Upp mot 450-550kr för lite bättre paket. Så det är en post som genast slår hårt mot din budget om vi pratar 500-800kr/gäst i totalkostnad för bröllop
- Dricka : Här kan ni ju välja själva hur ni gör, med det är ytterligare en kostnad som läggs på
- Utöver det finns såklart lite andra småkostnader, dekoration, blommor, hår & smink för bruden etc. etc.
Det springer iväg ganska så fort med kostnader, så jag skulle nog snarare fokusera på ett ännu mindre event med bara närmaste familj (tänk föräldrar + syskon) och hålla lite högre kvalite på det kontra att försöka göra ett lite större event med rätt så begränsad budet.
För att inte glömma - grattis till förlovningen!
Mvh,
Tack,
Ja jo jag har märkt det när jag börjat räkna.
Har tagit en titt till på listan och kommer skrapa av några enstaka personer. Men inte mycket.
Fotograf är definitivt något jag är beredd att lägga pengar på.