Hur delar vi på kostnaden för studentmottagningen?

Hej

Vi är separerade sedan åtta år.

Nu tar vår dotter studenten.

Förälder A är singel med liten släkt. Förälder B har stor släkt samt sambo med stor släkt.

Förälder A har ingen kontakt med släkt B och känner ingen av förälder Bs sambos släktingar.

Förälder B har nu bjudit in 31 personer till dotterns student. Förälder A har bjudit in 7 personer. Tillsammans har A och B bjudit in 9 personer. Summa 47 gäster

Hur delar man rättvist på kostnaden? B betalar för 9/2=4,5+31= 35,5 och A för 4,5+7=11,5

Eller? Vad är rättvist i vår situation?

Hej!

Rent matematiskt har du räknat rätt.

Jag resonerar så här: Scenario 1. Kostnaden håller sig inom rimliga gränser. Typ smörgåstårta med lättöl eller cider samt kaffe och tårta lite senare. Mottagningen sker i B:s hem. Då blir det alltid en massa arbete med städning, utsmyckning och inte minst disk efteråt. Med tanke på “heminsatsen” och för att få slippa spydiga kommentarer i stil med: “Jag betalade ju nästan hela studentkalaset själv” så hade nog jag bitit ihop och delat kostnaden Fifty-fifty. Jag förutsätter då att både A och B har en god ekonomi. Skulle A ha en betydligt svagare ekonomi än B, så bör din uträkning gälla.

Scenario 2. Är ett fråga om ett mera exklusivt firande, och/eller att firandet skall ske utanför hemmet, hade jag definitivt gått på din linje. Du har ju ingen som helst anledning att betala kostnaden för din före detta makes nya familj med släkt!

Jag är inte helt säker på att mina synpunkter är de rätta, men det är i alla fall så här jag känner rent spontant.

Delar Nestors synpunkter till fullo.

/Alex

Hej
Tack för synpunkter.
Här är det catering för 225:-/person som gäller.
Mottagningen är hemma hos B där A tidigare bott.
Ingen direkt städning då man är utomhus.
Ingen disk då allt hyrs och återlämnas odiskat.
A har sämre ekonomi än B. A fick inre bjuda vissa vänner men B bjöd vänner utan att fråga.

Tänk om allt vore enkelt och självklart :slight_smile:

Då kommer fakturan till B. Bra. Betala din del av fakturan och var ståndaktig. Jag tror knappast att han stämmer dig.