Hej,
Jag och min kille har nyligen blivit sambos. Innan påbörjade vi en diskussion kring boendeekonomi som vi inte riktigt enats helt om ännu.
Han sålde sitt hus i en dyr kranskommun till Sthlm (där vi ”måste” bo pga barnens skola) och vi bestämde oss för att hyra hus då vi inte varit tillsammans så länge. Jag hyr ut min br i stan. (Han planerar att köpa en mindre lght med lägre belåning för att stanna kvar på bostadsmarknaden)
Han har 3 barn på halvtid i åldrarna 9-15. Han vill inte ha fler barn och jag känner att jag kan avstå egna.
Hur bör vi fördela hyran och driftkostnaderna mellan oss? Samt kostnaden för ommålning och lite inflyttnings-fix vi ville göra (ca 50 000 kr i engångssumma).
Idag har vi ungefär samma lön, jag behöver dock spara mer nu då jag vill satsa på ett eget projekt under de kommande åren. Jag planerar att ta en ny anställning inom 6 mån som är mindre krävande än min nuvarande roll och därmed gå ner i lön då.
Han har idag ungefär halva sin lön mot vad han har haft tidigare, men förutser att kunna ta ut en större lön om 2-3 år.
Jag anser att han skall ta en större del av vår hyra eftersom alla barnen behöver egna rum och ytor, dessutom tycker jag att samma procentsats bör tillämpas på driftskostnaderna som el, vatten, sopor, försäkring etc.
Han vill helst att jag skall betala mer på hyran och vissa mer på vissa driftkostnader (ex el och vatten) eftersom jag är hemma mer. Jag upplever att diskussionen blir för detaljerad när man argumenterar för de olika posterna på den nivån utan vill istället ha en procentsats för hela driften som är i takt med andelen av hyran.
Men frågan kvarstår; vad är en rimlig procentuell kostnadsfördelning på hyran samt drift?
PS skriver medvetet inte den procentsats jag/han anser då jag inte vill influera era tankar