Särbo och matbudget

Jag och min särbo bor på olika orter men han bor hos mig mellan 10-14 dgr pga. att han jobbar på min ort. Jag är hos honom max 6 dgr i månaden oftast mindre. Jag övertrasserar min matbudget varje månad då han inte betalar något nämnvärt i den. Han kan bidra om jag ber honom köpa med något eller om han köper öl till sig själv så köper han med en vinflaska till mig men det handlar jag till honom. Han betalar om vi går ut och äter men det händer inte speciellt ofta senast vi åt ute var det hamburgare då bad han mig swisha för min burgare. Jag har inte fört detta på tal och jag vet inte riktigt hur jag ska föra fram det. Känner mig småaktig och gnällig med att han ska betala hos mig. Till saken hör att jag har småskulder till ett värde av 50k och det tar tid att betala tillbaka skulle han betala lite så skulle jag kunna betala mer på dessa skulder.
Hur är lämpligt att göra utan att trampa honom på tårna då han är känslig för den här formen av kritik.

1 gillning

Jag är också särbo. Vi har ett betalkort för gemensamma utgifter och för över lika mkt pengar till det kontot. Så använder vi det för matinköp, utemat, greenfee-avgifter, hotellnätter o annat vi konsumerar tillsammans. Fungerar bra för oss.

Jag blir lite betänksam när du säger att du är rädd för att trampa honom på tårna. Se det som att du hjälper honom att kunna ta ansvar för sig själv, som vuxna ska, om han nu inte själv förstår det.

3 gillningar

Det verkar som om era budget är väldigt tight för er båda? Det är en skillnad på 4-8 dagar, han är mer hos dig om du drar av de dagar du är hos honom? Jag menar att jag skulle säga att en rimlig matkostnad per dag/person är som 100 kr så vi pratar om 400-800 kr per månad och då betalar han ibland vin eller bjuder in dig så den faktiska skillnaden är ännu lägre? Jag skulle inte prata om den typen av belopp i ett romantiskt förhållande på ett sätt som du vill ha pengar från honom, då kommer du snart att börja slåss om varje krona.

Finns det en anledning därför ni inte flyttar ihop när han är hos dig hälften av månaden och jobba i ditt ort? Då spara ni mycket och kan ha ett gemensamt hushållskonto och kylskåp samt att du kan återbetala din skuld snabbare om ni dela hyran?

1 gillning

Jag är särbo. Man måste prata om allt sånt här. Betalar han relativt dyrt för att komma till dig och ni därmed kan ses, eller åker ni lika mycket? Om ni s a s delar lika på resandet är det ju självklart att han ska chippa in till maten när han är hos dig, speciellt om det dessutom är lite tajt i din ekonomi. Är du sedan där en vecka i månaden och han två hos dig är det väl rimligt att han pyntar 1/4 av sina matkostnader per månad till dig?

Så, är det tajt - Snacka om det. Är det småaktigt - skit i det. Har han stålarna och du har det tajt - en femhundring per månad är inte alls orimligt, tycker jag. Men det riskerar att gå ut över förhållandet om ni har svårt att prata om det redan från start.

6 gillningar

Särbon jobbar ju på den ort där frågeställaren bor. Så då kan man väl anta att hen istället sparar en summa på jobbresorna. :thinking:

Japp, jag håller med. Men är det konstant, vad är avstånden etc. Jag håller med om att det låter konstigt och vill väl mest trycka på att ett sunt samtal om utgifterna är på sin plats.

Han har ca 10 mil fram och tillbaka. Så han sparar kostnad på sina resor. Jag vet inte om jag håller med om småsummor som någon skrev. När han är här så är det ofta dubbla portioner när han äter och matlådor. Jag betalar i alla fall 1200 kr mer när han är här mot när han inte är här.

Han har ok ekonomi och sparar varje månad och ofta kan han pynta in extra för att han får pengar över. Jag kan inte spara än mer än till buffert än så länge.

Ja, här ser jag faktiskt inget annat råd än att du måste “step up” och föra samtalet. Inte nödvändigtvis för att det handlar om ekonomin ner på detaljnivån utan för att det helt uppenbart grämer dig. Vi på ett forum kan omöjligt samla in alla parametrar för att bedöma vad som är rimligt eller inte.

Och om vi då kommer till huret, som faktiskt är det du frågar om. Det är en svår fråga. Men det viktiga blir i slutändan “att” det görs i min mening, annars stampar ni båda och kanske framförallt du. Om du testar på ett sätt och inte når fram, testa ett annat. Någon form av förhandling tycks vara på sin plats och den måste sluta där båda är nöjda - eller åtminstone lika onöjda.

1 gillning

Tyvärr handlar detta bara om mod och att ta tag i. Det kommer inte bli bättre om det inte blivit bra hittills. Våga stå upp för dig och var tydlig med att, när du är här så delar vi på kostnaderna kring mat, när vi är hos dig så delar vi samma. Tydlighet och ärlighet. Var ärlig med varför och att du vill kunna betala av din skuld så snabbt som möjligt och du kan inte göra det om det fortsätter som det gör.

Det har ingenting med snålhet att göra. Han utnyttjar dig antingen omedvetet eller medvetet och varför vänta? Är det omedvetet så kommer han direkt ändra på sig och säga “Oj, inte tänkt på det, förlåt” och ändra sig. Är det medvetet så kommer han garanterat gå i klinch och skapa en större debatt om dig och att du är snål etc. Gå inte på den skiten. Detta är inte ditt fel och ditt problem, vill han inte hjälpa till så skulle jag ärligt börja tänka på om han är den du vill spendera resten av ditt liv med. Tänk tanken när det kommer barn in i bilden eller om vi ser ännu ett steg fram, barnen kommer och ni kanske går isär senare i livet. Hur kommer han vara då? Om han inte kan dela kostnaden på maten som ni båda äter, hur tror du det kommer se ut när det kommer till barnens kostnader, mat eller större och mindre inköp.

Ja, tyvärr måste man faktiskt ta striden tidigt så det blir ett litet eller ett icke-problem än att vänta. Det går ENBART ut över dig om du väntar, han har det ju superglassigt. Mindre tid i bil, mindre bränslekostnader, mindre matkostnader och allt vad det innebär samt att han kan spara mer pengar eller köpa för ännu mer pengar då han slipper ligga ute med dessa pengar…

7 gillningar

Vad är eran avsikt? Att flytta ihop? Att hänga ihop resten av livet? Om det är ja på någon av frågorna är det väl bara att starta ett gemensamt konto, och att båda för över lika mycket varje månad till detta kontot. Sedan handlar ni båda all er mat från det kontot och på så sätt delar ni lika på matkostnaderna - oavsett var ni är och oavsett om ni är själva eller ej. Det är ju ändå så det blir sedan om ni flyttar ihop tänker jag.

Vi kör med gemensamt och pytsar in lika mycket. Alla kostnader som hör till hemmet eller oss båda (exempelvis mat, semester, fika, prylar till hushållet) dras från det gemensamma kontot som vi har varsitt kort till, och egna saker till oss själva drar vi med egna privata kort. Gör såhär, fast bara maten, om det är just maten som är ett problem för er.

Då spelar det ingen roll vem som handlar oftast / mest eller whatever, för ni delar ändå lika på kostnaden.

Det är barn inblandade i detta. Han har två och jag ett. Att flytta ihop sker inte än på flera år pga. barnen.

Vad är det som gör honom känslig ”för den här formen av kritik”? Har du provat att få upp frågan på dagordningen tidigare?
Jag håller med om att antingen utnyttjar han dig medvetet eller omedvetet. Det får samma resultat.

1 gillning

Seriöst swisha för en hamburgare? Och han är tydligen inte utfattig heller? Nej, den där hade jag dumpat direkt. Avskyr snåla människor. :joy:

Men det vill du väl inte antar jag, så prata med honom istället. Men man får lite intryck av att han är en snålis och typ gärna snyltar även fast han verkar ha det bättre ställt. :see_no_evil:

Många på det här forumet, även jag, kan nog inte riktigt förstå den ekonomiska biten i problematiken eftersom det är småsummor vi pratar om, för oss. Många här sparar hälften eller mer av sin nettoinkomst och då känns 1200 inte som pengar som borde bli ett problem.

Vad vi kan förstå är ändå att han antingen är väldigt snål (eftersom den summa du skulle vilja att han betalade också är väldigt lite, för oss) eller så har han helt enkelt inte förstått att det är ett problem för dig.

Du måste prata med honom om det.

1 gillning

Jag är särbo och vi pratar en hel del om hur vi ska dela utgifter mellan oss och har en grundinställning som funkar för oss.
Ett bra sätt att synliggöra kostnaderna om man inte vill starta gemensamma konton är att använda ex. Splitwise för att dela upp kostnaderna mellan sig. Det är en app där du lägger in utgifter och kan fördela dem.
Jag använder den både med mitt ex och särbo, mycket smidigt

1 gillning

Detta är ju en bra och enkel lösning som ingen kan ha något emot. Ni måste kunna tala om allt, även pengar, om relationen ska hålla i längden. I en bra relation ska båda vilja ge mer än de tar.