Betala för sambos barn

Hallå allesammans,

Behöver lite input på en fråga jag och min sambo är lite oens kring.

Jag arbetar heltid, min sambo studerar och får CSN bidrag och lån. Hon sålde sin lägenhet och har ganska stort kapital tillgängligt.
Vi flyttade ihop i oktober, då min käraste och hennes dotter flyttade in till mig och mina två grabbar i min hyreslägenhet.
Vi har en ganska låg hyra, ca 9500k som vi splittar 50/50. Sambon fick nu i dagarna en faktura från malmö stad på 4000kr för dotterns förskola baktaxerat från oktober, då de räknar på hushållets totala inkomst. Och kommer således inte ha kostnadsfri förskola framåt utan få en avgift baserat på hushållets inkomst.

Min käraste vill nu att jag är med och betalar denna avgiften för hennes dotters förskola, alt. sänker hennes hyra för att kompensera. Dotterns andra förälder vill inte betala då det inte är “hennes fel” att hon flyttat ihop med någon annan. Min sambo menar även att då jag tjänar mer än henne bör jag betala mer. Och hon orkar inte ta fighten med den andra föräldern utan betalar då hellre allt själv, och önskvärt från hennes sida med min hjälp då.

Min åsikt är att iaf den andra föräldern ska ta sitt ansvar och stå för halva förskoleavgiften. Även om jag tjänar mer så är jag även tveksam till om sambons halva ska ingå i hushållets gemensamma utgifter då hon har större kapital än mig. Mina barns fritidsavgifter betalar jag och deras andra förälder, dvs. inget som påverkar min nuvarande sambo.

Alltid intressant med andras input hur ni resonerar eller gjort i liknande situation.

EDIT: Behöver nog förtydliga att vi är superlyckliga tillsammans och detta är inte något livsavgörande bråk vi har. Sund dialog där vi tänker olika och är nyfikna på andras input. :slight_smile:

6 gillningar

Liknande diskussioner finns det gott om i forumet, eftersom det verkar ganska nytt att ni bor ihop tycker jag att det är rimligt att ni delar hyran efter inkomst. Alltså att du står för en större del i relation till inkomsten (kanske blir typ 80/20 eller?).

Men inte att du står för avgift till förskolan, även om det indirekt blir så.

Så hade jag resonerat i ett nytt förhållande :slightly_smiling_face:

8 gillningar

Föregicks inte beslutet att flytta ihop av någon form av diskussion kring ekonomin? Särskilt som det finns bonusbarn, stora avvikelser i inkomst etc.
Om ni inte reder ut det här så är det ju som upplagt för otroligt infekterade debatter i framtiden.

21 gillningar

Sånt här är alltid svårt och som upplagt för problem. Ni är inte ensamma om det :-).

Om jag vore din sambo, skulle jag vilja ta det för att känna att jag inte är beroende av någon annan (du). Det förutsätter förstås att det inte inte anstränger en redan ansträngd ekonomi, eller grusar planer på semestersparande eller framtidssparande. Om så är fallet, så hade jag, fortfarande som din sambo, inte krävt något av dig men i önskat att ni kunde hjälpas åt då du jobbar heltid.

I dina skor, skulle jag utan att tveka hjälpa min sambo som tjänar mindre med denna oförutsedda utgiften. Men jag skulle nog komma på andra tankar om jag krävdes på det - förstår du hur jag menar?

Beträffande barnets andra förälder så tänker jag att det inte är rimligt att hon ska stå för den extra kostnad som ert samboskap medför för förskoleavgiften.

Kokar ned mitt svar till:
Jag tror att man gynnas av att försöka känna sig så självständig som möjligt (dvs vilja betala hälften av alla kostnader, osv).
Som den med mer pengar i kistan vill jag erbjuda mig att hjälpa till.

3 gillningar

Detta är ändå lite skilt från vanlig samboende ekonomi. Just i denna fråga är det ju för att hushållet tjänar för mycket. Kommunen (lagstiftaren?) anser att hushållet där barnen bor är betalningsansvariga för förskolan, då är det nog rimligt att hushållet gemensamt betalar det också, även om inte båda är biologiska föräldrar.

18 gillningar

Jodå men det är lätt man missar någon del :slight_smile: Helt övertygas att vi överlever denna och ev.framtida disskussioner, vi är annars en lycklig familj tillsammans :slight_smile:
Men kan vara nyttigt med ansras input ibland, kan få en o tänka på ett annat sätt.

2 gillningar

Hur kan kommunen veta att sambon inte bara är inneboende? Om jag hyr ett rum av en kompis som har barn på fritids, ska de få få högre avgift för att det huxflux finns tre löner på samma adress?

Är det delad vårdnad kan de skriva barnet på föräldern med lägst hushållsinkomst. Men ger det andra negativa konsekvenser?

Det är ju inte relevant för frågan eg., men en googling ger att hushåll i detta fallet avser personer som “lever under äktenskapsliknande förhållanden”. Är man eller har man inneboende behöver man nog kontakta kommunen så det blir rätt, för det kan de ju inte veta automatiskt.

2 gillningar

Enligt mig finns bara 2 självklara alternativ.

1. Och det är det mest logiska… det är att föräldrarna tillsammans löser detta.

2. Det är att ni tillsmmans med den gemensamma ekonomin betalar.
    För i min värld har man alltid gemensam ekonomi om man bor tillsammans… mitt och ditt finns inte löngre utan då är det VI.

3 gillningar

Var förskoleavgiften nedsatt av maxtaxa? Det känns konstigt att andra föräldern utgår från att den ska subventioneras. Mitt förslag är att man fiktivt lägger ihop bägge föräldrarnas löner som om de bodde tillsammans för att se om man hade fått hjälp av maxtaxan. Om man fortfarande inte når maxtaxan så kan man i alla fall utgå från den summan som är borde vara lägre.

Den andra föräldern kan ju inte utgå från att din lönenivå ska vara kontant och rätt till subvebtionering utan utgå från vad det kostar på riktigt.

3 gillningar

Frågan är väl om man lever under “äktenskapslika förhållanden” om man har separata ekonomier och inte heller delar på barnens fritidsintressen.

Hade jag varit du hade jag sänkt hennes hyra när hon pluggar till 3k, fortfarande extremt billigt boende för dig.

Hjälp henne med 1k till hennes barns förskola som hon måste betala för att hon bor med dig.

Du går fortfarande plus på att hon flyttat in till dig då också, tänkvärt.

Du hade själv haft 9,5k i boendeutgifter utan henne, nu blir det 7,5k/mån för dig om hon betalar 3k till dig och du 1k till förskolan.

Fortfarande en vinstaffär för dig, och hon känner att du hjälper henne, vilket hon säkert värderar otroligt högt. I framtiden kanske du behöver hjälp och då kommer hon finnas där, och minnas att du hjälpte henne under plugget.

Mina 2 cent.

17 gillningar

Men om de levt ihop hade hen glatt betalat? Ergo bitterhet.

Hur löser de allt med underhåll eller bor dottern växelvis? Detta tycker jag spelar in i tankarna.

2 gillningar

Hjälp till. Det är bara pengar. Det kommer nya den 25:e :innocent:

Rätt eller fel? Skit samma. Det finns så otroligt många saker som folk bråkar om.

9 gillningar

Håller med, känns som ett problem man bara måste kunna lösa ifall man vill ha ett liv ihop. Betala ifall du vill annars avstå. Kommer ni inte överens i denna lilla fråga känns det inte som ett superspännande förhållande.

1 gillning

Det finns ingen objektiv logik i såna här frågor. Du säger att ni delar 50/50 men det går lika gärna att resonera som att du borde betala mer då du har två barn och hon har ett. Eller proportionerligt mot inkomst.

Hur gör ni med matkostnader med tanke på barnen?

Det är en tråkig extra utgift med förskolan, men även där finns inget rätt eller fel. Det är ingens fel att utgiften dykt upp, det är bara en effekt av att ni flyttat ihop. Hon skulle inte ha haft den om ni inte flyttat ihop. Inte du heller. Så dela på den kanske?

Mycket annat blir billigare som sagt ovan. Hemförsäkring, hyra, elräkning osv. På det stora hela vinner ni båda säkert på det. Och ni får det fina med att bo tillsammans.

Jag hörde om ett par som bodde ihop där en inkomst var mycket högre än den andra, bostaden var lite dyr för höginkomsttagaren ville bo bra - men ville ändå att det skulle delas 50/50. Den som tjänade mindre hade ganska pressad ekonomi. När den som tjänade mer vid några tillfällen frågade om de skulle äta ute eller gå på bio så kunde inte partnern pga ekonomi, och istället för att bjuda sa höginkomsttagaren istället “aha, ja men jag går med en kompis då”. Det lät så extremt feltänkt och snålt, trots att de på papperet delade lika på utgifter och tog ansvar för sig själv. Världens sämsta upplägg.

Var generös! Det lönar sig.

7 gillningar

Det låter som om ni behöver ha ett större samtal om fördelning utgifter relaterade till era barn.

Det finns ju en massa kostnader att fördela. Mat, kläder, vårdbesök… Dagisavgiften är väl ändå rätt liten i sammanhanget.

Tänk på att om du har två barn kan man ju se det som att de “sliter” mer på hushållet (tex el, vatten, mat, surf osv) än hennes enda barn.

Fundera även på hur du och dina barns mamma fördelar ERA utgifter för era gemensamma barn. Är du säker på att det inte finns nåt alls där som din sambo skulle kunna ifrågasätta…? :blush:

Som sagt, att backa och ta ett helhetsgrepp kan nog vara bra. Varför inte ta en hotellvistelse en barnfri helg och köra ett sån där ekonomisnack/styrelsemöte som flera här har pratat om? Se länk nedan, mycket bra tips i det kommentarsfältet.

Ta hand om er!

1 gillning

Ett tips är att ta en riktig funderare på de här med gemensam ekonomi istället för separat såsom ni verkar ha nu.

Slå ihop vad ni tjänar tillsammans, betala alla räkningar, lägg undan för mat, bränsle/laddning av ev elbil, kläder och gemensamma nöjen. Lägg undan för gemensamt sparande, dela sen upp resten 50/50 mellan er.

Eller nått liknande så slipper ni tjafsa om pengar. De leder bara till negativa tankar hos alla, tyvärr.

Lycka/trivsel i hemmet är mer värt än att en ska ha mer pengar än den andra.

10 gillningar

Många har skrivit så jag läste inte riktigt allt.

Men hon behöver inte ta striden med den andra föräldern. Utom hon ringer till kommunen och säger att hon vill ha en delad räkning med den andra vh. Då baseras det på två olika hushåll. Det vill säga ni/hon får betala er halva utefter er ekonomi och virse varsa för andra vh.

Börja i den endan.

13 gillningar