Sambo utan barn

Kanske lite speciell fråga men är osäker och måste få lite väg ledning..

Min sambo har tre barn 5år, 10år och 13år. 5åringen är på heltid eftersom pappan har gått bort. 10år och 13år är hos sin biologiska pappa varannan torsdag till måndag Tjejen äger ett hus där hon har 2,6 miljoner i lån har städning som kostar 1600:- i månaden, avfall Sophämtning 200:- i månaden. Bredband för 560:- i månaden. Hemförsäkringen 130:- i månaden. Mat kostnad 3000:- i månaden. El och uppvärmning och vatten 2700:- i månaden.

Barnen är hemma förutom som jag skrev 10 åringen och 13 åringen är hos sin pappa varannan vecka torsdag eftermiddag till måndag morgon

Min sambo vill inte att jag ska köpa in mig i huset och därmed ska jag inte amortera på hennes lån.

Jag betalar alltid hälften av aktiviteter resor, restaurang besök när vi är ute som en familj

Och köper så klart hem livsmedel som behöver köpas.

Så vad är rimlig hyra och tillägg till mat?

3000 kr för mat, på 2 vuxna och 2 heltidsbarn per månad…? What?
Ta en titt på siffrorna igen. :slight_smile:

3 gillningar

Låter märkligt lågt med 3000 kr/mån för mat?

Gissar det är hans del? Kanske är de vegetarianer.

1 gillning

Till mat är rimligt att, om ni inte kör gemensam ekonomi, att du enbart skjuter till vad dina matkostnader är. Din partner får ju också bidrag för sina barn.

För boendet är det rimligt att du betalar till din sambo vad du hade fått betala för motsvarande inackordering. Beror på ort.

Sen hade jag aldrig kört på att bo tillsammans utan gemensam ekonomi.

Ha ha hon säger att hon köper mat för det hon är väldigt ekonomisk

Jag äter väldigt lite

Hennes söner äter säkert dubbelt vad jag äter

2 gillningar

Jag hade tagit utgångspunkten i hur det känns och vad ni vill. Det är svårt att hävda att det finns något objektivt rätt här.

Har ni problem med att komma överrens?

Kanske inte snöa in på matkostnaden :slight_smile:

Ja hon tycker jag betalar för lite vill bara få en rimlig uppfattning från någon opartisk :person_in_lotus_position:t3:

Vad tycker du? Betalar du rimligt idag? Hur kom ni fram till summan du hittills betalat? Att du betalar för hennes barn låter lite underligt men är det vad du vill så är det ju fint. Inget hon rimligen kan kräva dock.

Jo men det är det som blir lite knixigt om jag skulle bott själv så är alla rum mina här är typ sov rummet mitt och sambons sen delar vi 5 på alla andra utrymme så vad som är moraliskt vet jag inte

Sen om vi vänder på det om jag äger en villa inte min sambo valt och jag vill bo och jag vill inte att hon köper i sig och jag har tre barn från tidigare förhållande vad skulle jag vilja ha av min flickvän i hyra och mat?

Mer nyfiken vad andra tycker är rimligt så kan jag säga sen :person_in_lotus_position:t3:

1 gillning

Kan vara allt från faktiska kostnaden för en av 5 i hemmet till marknadshyror för inackordering, beroende på hur ni båda känner.

Jag gillar frikostigt så jag hade om något kört på det förstnämnda.

Hade jag varit hon hade jag bett om ca hälften av räntekostnaden så vad blir det, 4k i månaden? Barnen är hennes och rimligen inte ditt ansvar. Trots det kommer du som vuxen i hemmet oundvikligen behöva ge viss markservice vilket avlastar henne. För 8k får man vanligen en rimlig lägenhet för 2 pers. Beroende på ort, som sagt.

Vill dock inte blanda in ränte kostnad eftersom när hon säljer eller så får jag ingen vinning i det så tycker det känns konstigt att blanda in ränta

Ja det finns inte mkt rätt eller fel, räntan är hennes faktiska kostnad. 4k höftar jag dock som du ser fram ur att 8k ger en rimlig lght för 2 pers, hyres alltså.

Att fler rum och mer mat behövs för hennes 3 barn har inte mkt med dig att göra. Om man inte kör all in, delar allt etc. Men det verkar hon ha valt att inte göra genom att inte vilja släppa in dig i ägandet av huset. Vilket kan vara klokt.

Jag betalar 8800:- totalt

Sen som jag skrev köper mat osv som fattas och vi delar 50% om vi kör aktiviteter ute och nöjen sen betalar jag för 4 streama tjänster på tvn.. Så tycker jag betalar och bidrar med rimligt belopp

1 gillning

Nu låter det som att era matkostnader var absurt låga. Tar man med det i beaktande så kan 8800 vara rimligt, jag håller med.

Svårt att se att hemmets totala kostnader för de berörda posterna kan vara mkt mer än det dubbla? Då ska man också tänka på att hon får in barnbidrag.

Tänker man sig att du skjuter till 4k för “hyra”, och säg 800 för din del av era 3k i månaden på mat, så lämnar detta fortfarande 4k marginal för att täcka annat. Svårt att se vilka övriga utgifter på mer än 8k i månaden som kan finnas.

1 gillning

Så med streama tjänster och extra mat så hamnar jag på ca 12000:- sen blir det klart extra om man gör nöjen som familj ute

En dimension i detta borde vara ca vilka utgifter hon själv har. Är hushållets utgifter mer än 24k per månad?

Endel par tycker sen det är rimligt att man betalar till det gemensamma proportionellt efter inkomst. Det håller jag inte med om, särskilt när man inte kör ihopalagd ekonomi.

Precis bara för man har högre lön just nu och fyller på sin ekonomiska buffert.

Finns många lager eftersom sambon ej vill att jag ska köpa in mg i huset och om det tar slut måste jag ha en ekonomisk trygghet att kunna köpa något boende.

Tänk om sambon skulle tjäna mer skulle ho betala mer då? :person_in_lotus_position:t3: