Titta gärna på de resonemang som förts i andra trådar på detta tema. En början kan ju vara att komma överens om vilka streamingtjänster som ska bort och hur den summan ska användas istället.
Oaktat allt annat är räntan på lånet en boendekostnad som matchar mot andra boendeformer, så den är ju rimlig att dela på som en boendekostnad. Amortering däremot tycker jag hon ska ta hela, annars blir det bara en donation till hennes investering.
Klart man kan se det så
Sen om man tänker utan känslor mer praktiskt.
Den som flyttar in har inte valt lån, köpt huset, inte kanske behov att ha så stort hus eller får inverka på hur lånet förhandlas.
Men har samtidigt fördel av huset. Man kan se det på båda sätten, ingetdera är “fel”.
Tydlighet om vad som gäller innan inflytt är nog bra om möjligt
Precis, men ingen har tvingat dig att flytta in i bostaden. Om den inte passar dig för att du tycker den är för dyr, så kan du flytta till en billigare.
Jag hade försökt titta på situationen mer objektivt än i detaljer som gynnar mig av någon anledning. Det där låter som en ohälsosam återvändsgränd.
Om du känner att du blir ruinerad av situationen så är det en annan fråga, då hade jag börjat diskussionen där istället för att peta i varje detalj.
En kalkylränta på bostadens värde isf, inte den faktiska räntekostnaden – hyran ska rimligtvis inte halveras om ägaren får för sig att sälja lite fondandelar och betala av halva lånet. Om TS ska betala en femtedel, hälften eller någon annan andel av boendekostnaderna är sedan en annan fråga …
Var inte det som var frågan ville få olika synvinklar och hur man ska tänka.
Inte att bli triggad av olika frågeställningar
Är en diskussion och vill bara höra andras tankar, vet att om man själv är i en viss situation eller är bitter så påverkar det råd till andra.
Tänk om jag jobbar halvtid för jag är sjuk, ![]()
Är som att klaga på någon som gör sakta i trafiken men vet inte att han sitter med en liten dotter i baksätet som kommer från sjukhuset och har ont i öronen så hon ber pappa att köra sakta för hon får ont i öronen.
Det jag menar är att vill bara få en bild utan känslor hur man ska göra för att det ska kännas ok för båda inte lösning att bara för det inte passar ska man flytta ![]()
![]()
Ska man räkna ut en skälig hyra (som om du kärlsekslöst och på eget bevåg hyrde halva huset), så behöver vi inte bara lånets storlek utan även husets totala värde, då man bör räkna in kapitalkostnaden. Det kan vara intressant att räkna fram en “skälig hyra” enligt rättspraxis för att jämföra mot.
Sen kan ju ditt bidra till stacken vara allt från denna hyra till noll eller kanske ännu mer. Själv resonerar jag inte i banor om vad som är marknadsmässigt när det kommer till kärlek och samboende.
Rolig att vara sarkastisk men ville bara höra vad som är rimlig hyra när man inte får köpa in sig på huset.
Sen att man bara ska betala och finna sig i att du valt att bo med en som har massa barn och då ska andvända allt dig kapital fast den du bor med vill inte göra en delaktig i dens ekonomi. Har inte med kärlek till varandra kanske är med en trygghet och man vill veta att man betalar rätt kostnader.
Jag tänker att ni delar utgifterna, förutom räntan, procentuellt i förhållande till era intäkter.
Skulle jag inte “få” köpa in mig i en sambos fastighet skulle jag planera för plan B.
Skulle förhållandet upphöra kan sambon sälja huset och köpa något annat boende medans du står på noll och då är det bekvämt att ha en slant sparad för detta fullt möjliga scenario.
Iofs är han en av 5 pers i huset. inte en av 2. 3 är barn men kvm behovet för dem är verkligen inte 0 och det är orimligt att han ska förväntas vara med och betala för någon annans barn i den här situationen.
I grunden handlar det som du säger om förtroende ovh vilja att kommunicera och lösa vardagsproblem för att man ser att relationen är värt det.
Antingen betalar du hyra, och absolut ingenting när det kommer till hennes barn i övrigt.
Eller så betalar du ingen hyra och betalar alla andra utgifter lite mer “ovetenskapligt”. Dvs ni delar på allt “som en familj”.
Men sen får du också kanske ta en funderare på om hon är ute efter en man i sitt liv som är villig att betala för hennes barn. Att det ingår i paketet om du vill vara med henne, då kommer allt på köpet.
Jag skulle resonera som så att husets löpande kostnader (inkl ränta) men inte amortering delar ni på. Väljer du att flytta in tänker jag att du får acceptera just den bostaden och dess kostnader, även om den är större än vad du behöver.
Däremot tycker jag inte att ni ska dela lika på matkostnader, semestrar, mm. Hon ska finansiera sina barns löpande kostnader i första hand. Särskilt de två barn som har en pappa som ska bidra.
Detta under förutsättning att ni har hyfsat lika löner. Har hon eller du mycket högre lön kan man ta hänsyn till det.
Precis tänker att man kanske inte ska fokusera på boendes värde eller så jag delar ju utrymne med alla inte att jag har ett halvt hus.
Ser mer scenario kanske är galet tänkt men gillar flytta och vända på saker för att få mer en tidlig bild vad som egentligen är rimligt.
Om en man bor i en stor villa på Erikslust i malmö villan kostar 13 milj den har 7 rum och kök han bor där med sina 4 barn som han har mest vårdnad över då mamman bara har barnen vartannan vecka fre - mån
Han har städhjälp 4ggr i månaden och hans el, vatten, Sophämtning blir 2000:-/må
Han träffar en kvinna utan barn och dom flyttar ihop vad ska hon betala och hon tjänar mer en honom men har inget kapital eller sparade pengar sen innan.
Mitt i lägg innehöll noll sarkasm. Skälig årshyra är något i stil med:
(Marknadsvärde * 4% + driftskostnader) * 115%
Där det sista är slitage på möbler och ytskikt. Sen tar du din del av detta.
Själv skulle jag inte räkna så när det kommer till en kärlekspartner, mina flickvänner har bott gratis när det var min lägenhet. Men för din sambo verkar det viktigt att räkna rätt.
Hängde inte med på din procent räkning och * vad det är det?, och ska man dela 50% på drift kostnad inte dela på alla boende i familjen eller vad går barn / underhålls bidrag gå till är väl hjälp till hyra, mat, hygien artiklar osv ![]()
Var diskuterar dom detta så jag kan hitta ![]()
Varför var streaming tjänster viktigaste att dra ner på och det som du fokuserade på av allt jag skrev ![]()
Dom som har en intäkt, d.v.s du och din sambo, och erat netto inklusive barnbidrag, eventuellt underhållnoch övriga intäkter vad det nu kan vara.
Har ni samma nettointäkt så blir det 50/50, tjänar du mer så betalar du mer. Det är ju din familj nu och betalar du bara hyra så har hon huxflux 4barn.
Vet inget om eran ekonomi öht men antar att hon varit mammaledig i runda slängar 3år så hennes pensionsavsättning är sämre än din.
Det hade varit intressant och veta orsaken till att hon vill ha huset själv.
När man räknar ut “skälig hyra” (vilket i sig själv är ett juridiskt begrepp) så brukar man göra det enligt en modell som räknar ut kapitalkostnaden för boendet. Således har man en modell som ger samma resultat oavsett om huset är belånat eller ej. Jag räknade kapitalkostnaden som (riksbankens referensränta + “ett par procentenheter”) * husets marknadsvärde.
Sen kan man göra slitagetillägg på 10-15% om det hyrs ut möblerat.
Men det finns en underliggande frågeställning här. Vill du ha ekonomisk hjälp att räkna ut en juridiskt skälig hyra, eller är det mer en relationsmässig frågeställning angående samboskap och subjektiv rättvisa?
Att hon vill ha huset är en trygghet att om det tar slut vill hon äga hela huset och inte sälja eller köpa ut ![]()
![]()
Så du menar att den med barn räknar in alla sina intäkter så som lön, extra inkomst, barn bidrag, underhåll sen gemförelse med min och delar på allt lika? Förutom amortering?