Sambo utan barn

Det sist nämda mer att båda parter inte känner att dom blir utnyttjade bara för man är kära.

Jag har som sagt lämnat allt för kärleken skull hon har allt kvar så mer vad hjärtat säger och vad det är ekologiskt försvarbart :pink_heart:

Kalkylen var kanske lite väl optimistisk. Man kan inte räkna med tre bonusbarn som nollkupongsobligationer med negativ löpande kostnad och positiv framtida avkastning.

1 gillning

Min synvinkel:

Jag är särbo, men jag har barn och det har inte min tjej. Jag står för mat här och hon för mat vi äter där. Jag hade tidigare bil som jag betalade och hon SL-kort som hon betalar osv. När vi rest har jag betalat för tre och hon för en.

Ponera att vi flyttat ihop under tiden barnen var små. Jag ser ingen skillnad på det livet. Man kan dela vissa saker som hör till ett hushåll. Dessa kan delas mellan de med inkomst. Om man sedan gör det 50/50 eller 30/70 är en smaksak och utifrån inkomst. Då tänker jag på el, VA, sophämtning, streaming etc. Det som rör det ägda boendet står ägaren för, men den som flyttat in (och därmed sparat in på ett eget boende) bör bidra i linje med vad man får ut av det. I exemplet ur mitt liv vore kostnaderna för tjejens tvåa hyfsat flyttbara hit.

Med allt det sagt: Jag tycker det är kul om ni gör saker ihop och du är med och bjuder. Men det är också orimligt att du ska axla ett tredje föräldraansvar för barnens kostnader och det är inte rimligt att hon s a s ska gå plus på att du “hyr in dig”.

Jag tycker detta låter ganska rimligt utifrån din beskrivning. Speciellt med tillägget:

Har du tittat på vad ditt liv (med motsvarande innehåll) innan samboskapet kostade dig?

2 gillningar

Det är inte orimligt att dela efter inkomst tycker jag.

Jag förstår hur hon tänker och ni blir som familj begränsade om det bara är hennes lön som banken ska räkna på när det förhandlas ränta, renovering, underhåll eller andra stora utgifter.

Hur ser planen ut om någon av er blir allvarligt sjuk eller arbetslös eller lever ni efter devisen evig tillväxt?

Hur menar du med gå på plus? Menar du att TS riskerar att betala sambon mer än hon betalar i nuläget? Eller menar du att hon går på plus mot att vara singel? Det är väl rätt självklart att man går på plus om man går från en till två försörjare i ett hushåll.

Du räknar upp din tjejs kostnader till 8280:-

Du skriver att du betalar 8800:- till henne.

Utöver detta, för båda antar jag?, tillkommer aktiviteter som ni gör som familj osv, då delas det lika.

Ni verkar båda vara missnöjda med upplägget.

Hur kom ni fram till det här upplägget?

1 gillning

När jag flyttade in hos min sambo med hans barn i hans stora lägenhet så räknade jag på vad kostnaden varit om han istället flyttat in ensam hos mig i min lilla lägenhet där vi bägge fått plats, utan hans barn. Typ 6000/2=3000. Så jag betalade 3000 i hyra till honom.

Att det egentligen borde kostat, eller skulle ha varit värt 12000 i månaden var inte relevant. Han behövde bo stort i den stadsdelen han bodde, jag hade aldrig valt ett sånt boende.

5 gillningar

En spontan tanke som kanske kan vara jättebra eller jättedålig i er situation men som kanske kan vara värd att överväga:

Ta din totala kostnad som singel och hennes totala kostad som singel. Lägg ihop dessa. Dra sedan ifrån er nuvarande totala kostnad. Dela det som blir mellanskillnad på 2 så vet ni hur mycket mindre i månad var och en av er ska lägga jämfört med när ni var singlar. Eller mer om ni har ökat era utgifter som sambos.

1 gillning

Vad vill din sambo att du ska betala till henne?

Tycker att detta är ett konstigt sätt att se det. Man har väl valt en partner med vissa förutsättningar, ska man låtsas som om de inte finns? Hur långt ska detta sträcka sig?

2 gillningar

Inte alltid jag bodde själv hade väldigt liten hyra och drift kostnad att leva med sambo och barn är en högre kostnad för många och för sambon så ökar visa utgifter tex får man inte bostadsbidrag, och man får ökad kostnad i förskola och fritids kosnad :face_in_clouds::smiling_face_with_three_hearts:

1 gillning

Jag menar inte att det är en ren matematisk formel, men att om sambon tidigare hade boendekostnader för exempelvis 12k i månaden (exkl amortering) så är det knappast rimligt att tillskottet överstiger 6k och orimligt om det understiger 3k. Detta baserat på fyra heltidsboende i hushållet, men två inkomsttagare. Sedan får man ju prata om vad som känns rimligt och det var där mitt exempel kom in.

Men skulle TS t ex betala 10k i exempelt ovan, för det kostar en hyreslägenhet på samma ort, då anser jag att sambon gör “vinst” på relationen och det känns inte rättvist.

3 gillningar

Ovanstående tycker jag är ett mkt mer rimligt sätt att räkna, i synnerhet som hon vägrar delägande och har tre barn och TS inga.

Jag hade personligen inte accepterat att dela lika på alla utgifter som inkluderar tre barn samt dessutom ett hus som jag varken kan välja eller tillåts delägande i. Utan bara förväntas betala dyr hyra + allt annat och där mina pengar åker rakt ut genom skorstenen (och krasst sagt direkt in i hennes ficka).

Men i ärlighetens namn så hade jag aldrig flyttat ihop med någon under de beskrivna omständigheterna heller, så min åsikt kanske inte räknas :wink:

6 gillningar

Det var jag som räknade på det och delade med 5 pers på utgifter och tyckte det var rimligt att lägga hya och omkostnader på ca 10000-14000:- i månaden kändes som jag var omtänksam kring att dela mer kostnader för söker man på myndigheter hemsida och andra forum så betalar jag redan rätt mycket för mycket :pink_heart:

2 gillningar

Förstår inte din invändning. Och då menar jag att jag på riktigt inte förstår vad du syftar på, inte att du skulle ha fel. Det är förmodligen någonstans jag tänker fel eftersom jag aldrig varit i en liknande situation.

Men det var som sagt bara något jag slängde ur mig. Kan ju vara ett räknesätt som i vissa fall kan ge nya tankar, att man helt enkelt delar på den ekonomiska vinst det oftast blir när man flyttar ihop. Och när jag sitter och räknar på det i de exempel jag själv kommer på tycker jag att det ser rätt vettigt ut. Men det är som sagt säkert för att jag inte tänker på vissa saker.
Och jag tycker absolut att man kan välja att bara räkna på boendet osv istället för totala kostnaden.

De par jag känner som lever i bonusfamiljer som fungerat bra i många många år har valt att ha gemensam ekonomi och att båda vuxna betalar utgifter för den andres barn. I vissa fall har en biologisk förälder bidragit, vissa inte.

Själv vet jag inte hur jag hade gjort. Lutar lite åt nedanstående:

Jag förstår inte resonemanget.

Jag har tyvärr ingen lösning för dig eftersom du tycker att du betalar “rimligt men i överkant” och hon, enligt dig, tycker att du betalar för lite. Det finns inget “rätt svar” att ge, eftersom alla gör olika.

Det är någonting annat än matte ni behöver sätta er ned och diskutera.

Som andra ovan skrivit, jag hade heller aldrig blivit hyresgäst hos min partner. Man får tycka olika men jag hade hellre varit särbo tills barnen är utflugna, jag tycker inte att det är ett seriöst förhållande om båda letar efter en exit, skyddar sig mot sin partner och ska vinna mot sin partner.

4 gillningar

Ja det är mycket märkligt. Antingen accepterar man att kvinnan man valt har flera barn från flera tidigare relationer och tar de ekonomiska konsekvenserna eller så väljer man ett annat förhållande.

2 gillningar

Förutsättningen är här ju att barnen existerar. Har man valt en partner med 3 barn så kan man inte låtsas som att de inte finns, de ingår i paketet du valt.

2 gillningar

Ja det är jag med på. Det jag inte riktigt förstod var på vilket sätt min kommentar och/eller uträkning låtsades att de inte finns?

Som sagt, är helt med på att jag kanske tänker fel. Förstår bara inte hur än. :laughing:

1 gillning

Precis men om vi säger att vi flyttar ihop du har ings barn jag har 3 jag känner att jag vill ha mer kvalitet tid med barnen så jag jobbar 75% du tjänar dubbelt så mycket som mig, du har sparade pengar och kapital jag har inget, du styr inget av mina val på hus lån och jag är lite lat så jag orkar inte med det där med ränta eller byta bank så det är rätt dyrt mer det kvittar tycker jag för jag har ju dig :two_hearts: jag vill inte göra dig delaktig i huset för det är min trygghet men jag vill att vi delar allt lika för jag har inget :roll_eyes::smiling_face_with_three_hearts:

Du flyttar från en annan stad så du har inga kompisar du har ett väl betalt jobb men du har valt detta så hur svårt ska det vara :face_in_clouds::pink_heart::pink_heart: detta låter helt perfekt för dig :sparkles:

3 gillningar