Vad ger ni era barn i 18-årspresent?

Hej!
Mitt äldsta barn fyller snart 18 år och jag funderar på hur jag ska göra med gåvan. Eftersom det är steget in i vuxenlivet vill jag ge något som ger en bra start eller ett fint minne, men jag har lite beslutsångest över upplägget.
Mitt barnspar ligger i en ISK i mitt namn i dagsläget och tanken är inte nödvändigtvis att dumpa hela summan på 18-årsdagen.
Hur har ni andra i communityn gjort eller planerar att göra? Gav ni en större klumpsumma (t.ex. överskrivning av aktier/fonder)? Satsade ni på praktisk hjälp (t.ex. betala hela körkortet)? Eller blev det en symbolisk/minnesvärd present/upplevelse medan det stora kapitalet portioneras ut senare?
Det vore väldigt intressant att höra era tankar och erfarenheter, både kring vad som uppskattades mest och om ni har några kloka tankar kring den psykologiska biten av att ge unga vuxna större summor.
Tack på förhand!

Minnen är ovärderliga. Jag bjöd min son på en resa bara jag och han (syskon och mamma fick stanna hemma). Det uppskattades och vi hade lite temasamtal om allt från relationer, att bli vuxen, pengar, kärlek, livsmål mm. Han vill inte ha några pengar från oss utan vill tjäna pengar, men tar gärna råd.

4 gillningar

Körkort! Minnen och upplevelser jobbade och jobbar vi med kontinuerligt från år noll oavsett födelsedagar. Pengar på barnens konton blir deras på 18-årsdagen oavsett vilket.

1 gillning

Om jag minns rätt så fick jag nog 2 Marabou när jag själv fyllde 18. :sweat_smile:

1 gillning

Uppmuntran att jobba och använda sina vingar.

Inte jättevälkommet, hon hade mkt hellre fått en större klumpsumma pengar att leva upp och sluppit ta ansvar.

Just därför var detta i det här fallet ett ganska nödvändigt drag. Större summor kommer när/om dessa bedöms kunna hjälpa snarare än stjälpa.

1 gillning

Nu när du säger det så kan jag ärligt inte minnas vad jag fick i 18 eller 17 års present! :open_mouth: När jag var 16 så fick ärva familjens dator 8 år gamla dator! Det var på den tiden när datorer var utdaterade på 18-24 månader så det var väl en inspirerande gåva!

1 gillning

Körkort, men det är väl ofta lite sent när man fyller 18. Om man inte väntat med att börja då förstås.

Vid 18 är det fortfarande ett år kvar på gymnasiet, mina barn fick inga pengar alls.

Däremot fick de ett armband där jag lät gravera in min “livsförhoppning” (Sic itur ad astra) inför deras fortsatta liv. Armbandet valdes specifikt då det finns en klocka i samma serie som jag i tanken, dem ovetandes, såg framför mig skulle bli deras examenspresent efter slutförd eftergymnasial utbildning. Vilket klockan oxå blev.

Mina barn ska få 5 bananlådor var med smutsiga gamla verktyg. Värde 100-150 k.

De kan sälja putsa dem och sälja dem när de vill.

Bra tråd, min fyller 18 nästa år så det är dags att börja fundera på det.

Undansparade pengar kommer hon inte få, det blir aktuellt tidigast när gymnasiet är klart.

Körkort och något symboliskt kanske.