För de vuxna i släkten har vi en regel som lyder “ätbart, läsbart, hemgjort eller begagnat” som håller ambitionerna på rätt låga nivåer. Det gör det lite svårare att hitta riktigt bra klappar, men det är också skönt att veta att man kan komma undan rätt enkelt med typ en ask praliner eller en flaska whisky om man inte kommer på nåt bättre.
Nu har vi dock småbarn i släkten igen för första gången på länge, vi får se hur det blir med dem, särskilt när de blir lite äldre.
Till mina syskon, sambo. och föräldrar: kanske 200-500 per skalle. Mitt barn: max 1000. Till de vuxna köper jag oftast böcker, lyxgodis, kläder, julgrupp, upplevelse tillsammans eller något de önskat sig. Till mitt barn köper jag något som vi behöver, för hans familj ger redan så mycket leksaker till honom. Så det blir oftast en stor present från oss föräldrar, inte massa plastskräp till presenter.
Vi vuxna köper inte till varandra utan endast till barnen. Till mitt eget barn några tusenlappar, det beror lite på vad hen önskat sig. Till syskonbarn några hundralappar.
Vi har förklarat för våra barn att det är bättre de får färre födelsedagspresenter i januari, och att vi i stället kan skaffa något de behöver till sommaren. De är helt ok med det👍
Inte en enda julklapp inhandlas sedan många år tillbaka. Senast var när kompisarnas och mina syskons barn var små men det var länge sedan. Skönt att slippa tänka på julklappar.
Till min femåring kanske slutsumman blir runt 700-800 och till hennes kusiner ca 200-250 var. Till min sambo blir det kanske 800-900 och så köper de vuxna som firar tillsammans en klapp var till en bestämd person för ca 250.
Tidigare år har dottern fått sina ridläger utöver sina ”vanliga” julklappar, så totalsumman blir ändå lägre tror jag
(Sonen får en iPad Pro med penna så han kan använda ProCreate, han är kreativ och älskar att måla, fixa och greja. Dottern får en ny mobil, hennes gamla telefon håller knappt ihop. Sedan är det lite lull lull som jag vet att de vill ha, till exempel smink, ridtröja, pastamaskin…)
Procreate är ett bra program! Använt en hel del. Kul att han är intresserad och att ni stöttar det! Mina släktingar köpte mycket pennor och teknik till målande genom åren!
Jag och sambon köper i princip inga presenter till varandra. Vi köper gemensamt istället, saker vi båda vill ha.
Dottern kommer få en TV i julklapp till sitt rum. Förra året fick hon julklappar för runt 2000kr. i år landar det på ca 5000kr. Det varierar beroende på vad det är som ska köpas. Hon har dessutom inte önskat sig någon TV, mest skräp (hon är 8). Men en TV är bra så slipper hon hogga den gemensamma varje gång hon ska se något.
Vi kanske inte ska titta just då men då slipper hon sitta med hörlurar på sig när vi inte vill lyssna på det hon tittar på.
Några andra barn i släkten får presenter för mellan 300-400kr. Är man över 18år så får man inget.
Mellan 3 000 - 8 000 kr per barn skulle jag tro. De är 11 och 14 år nu. Det beror lite på vad de önskar sig. Det blev ett digitalpiano till dottern förra året. Då får det kosta i det övre spannet då jag ser det som en investering i någonting bra (mindre skärm). Hon har använt det varje dag sedan dess mer eller mindre. I andra fall hamnar vi nog kring 3-5k per barn.
Jag och sambon köper ingenting till varandra. Till andra, såsom barnens kusiner och morföräldrar skulle jag gissa att det landar mellan 500 och 800 kr per person.
Vi försöker hålla barnens julklappar/födelsedagar under 2 eller i alla fall 3000. För tre år sedan fick de en varsin gaminglaptop som kostade typ 8-9000 på kampanj, men det var ett undantag och de håller än.
Frugan brukar vilja ha nåt för en tusenlapp eller två som hon väljer ut. Jag vill inte ha nåt.
För övriga som vi firar jul med har vi tidigare köpt till barnen (kusiner etc) för 2-300 men i år stämde alla föräldrar av och bestämde att vi skiter i de småklapparna som mest blir skräp ändå.
Ca 500 kr per syskonbarn. De börjar komma upp i en ålder där de har önskelistor och finns där något dyrare så är vi flera (inte föräldrarna) som går ihop och hellre köper en ordentligare julklapp. När de tagit studenten så blir det inga fler klappar eller födelsedagspresenter.
Vuxna köper inga klappar till varandra, inkl mig och min man (dvs vi köper inte heller till varandra). Inom familjen och mellan mig och min man köper vi födelsedagspresenter när vi fyller jämnt, men inte mer än så. Lite tråkigt att inte få ge, däremot brukar jag passa på att försöka bjuda när jag får tillfälle istället.
Genom mitt liv har jag ständigt råkat ut för “oj förlåt älskling, just det ja-det kom en jul/ födelsedag i år igen, förlåt glömde bort” eller fått strykjärn eller dammsugare som ersatt gammalt trasigt (som går till hushållet snarare än mig), och den besvikelsen är ganska skön att slippa när det liksom är överenskommet att “vi struntar i presenter”.
Min nuvarande man skulle dock inte glömma eller bortprioritera sådant-men vi har haft ganska svårt att komma på vad vi ska ge varandra. Men vi gör på ett annat sätt när vi ger (vi ger under övriga året när vi vet att det är något den andra vill ha, och väntar inte till tex jul).
Jag och min tjej har en liknande överenskommelse om inga presenter, men bryter mot den båda två så det är kanske lite försumbart. Vi båda tycker om att ge varandra presenter. Jag är uppmärksam hela året och så fort jag hittar något bra skriver jag upp det eller köper och sparar till jul/födelsedag. Jag tycker också det är väldigt kul med färger så att komponera blombuketter i skala från en färg till en annan är något jag roar mig med några gånger per år (årsdag, födelsedag och alla hjärtans + till mammas födelsedag) Insåg tidigt att om man intalar sig att tycka om att ge gåvor och framför allt gåvor med mycket omtanke så är det inte ett jobbigt moment och blir väldigt uppskattat. Istället för ett måste är det en kul grej jag får se fram emot. (Att floristen känner igen mig skulle jag inte gissat när jag var 16årig grabb lol)
Spenderar inte mycket, jag tycker vi har det mesta vi behöver. Det blir mest lite leksaker till vår 1-åring och treåring. Treåringen önskar sig en monster truck, ett flygplan och en grävskopa i år berättade han nyligen för tomten i ett köpcenter. Vet inte vad det kan kosta, 1500 spänn kanske?
Till frugan har jag inte bestämt mig ännu. Funderar på ett våffeljärn. Har även lösa funderingar på ett Cartier Love bracelet (70 lök) men det får bli nåt annat år när vi inte betalar absurda summor för barnomsorg längre.