Vad lägger ni på julklappar?

100€ totalt.. 50€ till en familjemedlem (vi kör secret santa) och en 50€ julklapp till sambon.

2 gillningar

Vi fokuserar på umgänget. Vi kör julklappsspel med sambons familj, 2x50kr per person (bara en kul grej). I år även med fasters familj 2x100kr. Så 300kr totalt :grinning_face_with_smiling_eyes:

Precis- det här med att ge är roligt! Bara man får ge något som man vet den andra vill ha/uppskattar- annars blir det mest ångest över att inte hitta något tillräckligt bra. Jag gjorde det till en början (skrev upp och sparade till jul/födelsedagar) om jag fick höra att det var något den andra innerligt pratade om- men tyvärr blev det ofta att han hann att köpa det själv innan det “blev dags” så att säga. Så jag köpte och gav snabbt som attan, och sen har det fortsatt så istället :laughing: Vi båda hatar att shoppa, men vi köper det vi vill ha/behöver. Att köpa det åt varandra blir lite som en kärlekshandling och en tjänst att göra den jobbiga reasearchen inför ett köp (när det ex är “behöver en bra/bekväm regnjacka” ex, men man drar sig för att behöva ge sig in i den djungeln).

Blommor har jag så svårt för- blir ledsen när de vissnar :see_no_evil_monkey: Svårt att förklara, men jag har svårt att lägga ganska mycket pengar på något som jag vet inte håller speciellt länge. Har däremot inga som helst problem att gå ut i trädgården och plocka (när det är säsong) och förgylla hemmet med lite småbuketter lite överallt-tom toaletterna :sweat_smile: Jag älskar ju blommor, och olika kombinationer- men jag är nog lite för snål att unna mig det bara :laughing:

1 gillning

Ungefär 2 000 kr var till barnen (paket och pengar), julklappsspel med jobbet 50 kr, julklappsspel med släkten 200 kr. Totalt cirka 4 250 kr. :wrapped_gift: :wrapped_gift: :wrapped_gift:

Just det - och så hoppas jag att jag hittar något jag vill ha själv. Då köper jag det och ser till att det blir ett fint paket. Så har jag något jag blir glad av på julaftons kväll när barnen firar jul på annat håll. :wrapped_gift: :christmas_tree: :sparkles:

3 gillningar

Jag fattar absolut sorgen när de vissnar, men hon blir så glas att det känns mer som att det är det jag köper, på samma sätt som jag köper och karvar halloweenpumpa för grannbarnen eller gran nu till jul. Grejerna varar inte i sig, men minnena och stämningen i relationerna gör det! Det tycker jag är en värd investering som består!

4 gillningar

Jag märker hur inkonsekvent jag är- jag älskar ju blommor jag får (då har jag inte lagt pengar på det själv). Men har däremot inget emot att lägga en stor summa pengar på ett restaurangbesök och bjuda med mig någon- som denne “någon” i sin tur hade tyckt varit hiskeligt mycket onödiga pengar för ett restaurangbesök. Men där man märker att denne någon verkligen uppskattar och kan bli lyrisk över en liten sträng sås på tallriken, och det gör hela givandet värt bara för den strängen :sweat_smile: Det är väl det som är kul att ge-att lyckas hitta något som den andra inte unnar sig, men ändå tycker om. Men det blir svårare och svårare ju äldre mottagaren blir, och ju bättre ekonomi mottagaren har (för då är det inte ekonomiska skäl mottagaren inte unnar sig något, då handlar det om att komma på något mottagaren själv inte hade tänkt på som kan vara kul att köpa/ inte visste fanns).

Och på tal om inkonsekvent och saker som vissnar. Numera odlar vi visserligen våra egna pumpor (dvs 0 kr i kostnad), men när du nämnde pumpan vid halloween så påmindes jag om alla de år där jag gladeligen betalade “dyra” pengar för en pumpa jag karvade för en helgs prydnad. Uppenbarligen inga problem att lägga pengar på :sweat_smile:

1 gillning

Skulle hon uppskatta ngn liten symbolisk present som visar att du är uppmärksam på hennes behov?

1 gillning

Vad har dessa 2 med varandra att göra egentligen? Tror du hon skulle gilla det, köp det!

Utan att veta ngt om er skulle jag gissa att din fru skulle bli gladare i år än senare, och du har aldrig en garanti att det där andra mer passande året kommer.

Det finns flera olika varianter och storlekar av den. En klassiker som skapades i New York 1969. Vilken tror du att hon skulle uppskatta?

Rent krasst har du rätt antar jag. Dvs om jag ändå kommer köpa det någon gång kan jag lika gärna köpa det nu.

Det är bara det att rent psykologiskt har jag redan spenderat sjukt mycket pengar i år och att då addera ett armband känns inte så bra. Känns bättre att göra det någon gång i framtiden när utgifterna är lägre.

1 gillning

Inte våffeljärn bara (som var det andra du funderade på), det är sånt man köper till hemmet ändå kan jag tycka. Behöver inte vara något dyrt som det där armbandet-bara det är mer personligt till henne. Jag fick av en partner jag hade (om han ens kom ihåg när det var jul/födelsedag) sånt som skulle ersättas i hemmet som gått sönder. Bla strykjärn en gång, dammsugare en annan gång. Det var verkligen inte roligt att få. Våffeljärn tycker jag nog kvalar in i samma kategori :grimacing: Förlåt-säger det bara i all välmening :sunflower:

3 gillningar

3-4k till 5 vuxna, utan att räkna ett löpband jag och sambon köpte tillsammans till oss båda

1 gillning

Intressant. Jag skulle vilja plotta inkomst & nettoförmögenhet på median RT-communityn VS median svensken och sen plotta julklappsutgifter som % av det.

Min hypotes är att RT enligt uppgifter i den här forumtråden spenderar mindre på julklappar än mediansvensken trots högre inkomst och/eller större förmögenhet.

Här är en referens från LFs undersökning inför julen 2024:

Så mycket planerar vi att köpa julklappar för 2024

• Svenska hushåll planerar att lägga i genomsnitt 3 065 kronor på julklappar i år.
  • Barnfamiljer: 3 755 kronor.
  • Hushåll utan hemmavarande barn: 2 774 kronor.
  • Personer i åldern 50–64 år är den köpstarkaste gruppen: 3 329 kronor.
  • Hushåll som anser sig ha en mycket god ekonomi: 4 032 kronor.
  • Hushåll som anser sig ha en mycket dålig ekonomi: 1 030 kronor.

Artikel
Datat artikeln baserats på i PDF: LÄNK

Edit: Jag borde lägga till att min personliga åsikt är att gåvor inte betyder mer bara för att de kostar mer… jag läste mitt eget inlägg och såg att det kunde tolkas som om större inkomst/rikedom borde resultera i större utgifter för julklappar. Det är inte vad jag ville förmedla :smiley:

2 gillningar

Jag tycker det är superkul med julklappar!!

Det brukar landa på 3-3,5 tusen per barn nu när de är lite äldre. Men det är inte bara sånt från önskelistan utan sånt de behöver också. Mamma o pappa får ca 500-700 var och min man och jag köper bara ngt symboliskt till varandra.

Syskonbarn ca 500 kr var.

1 gillning

Kanske 2 000 var till barnen och några hundralappar per skalle till deras kusiner.

1 gillning

Kul att så många delar med sig i tråden! Verkligen intressant att få insikt i julvanorna!

1 gillning

Numera köper vi bara till våra barn. Innan var det till alla syskonbarn också men vi har kommit överens om att skippa det men skriva på några paket att det kommer från kusinerna.

I år blir det ca 1500 kr per barn. Ovanligt mycket eftersom sonen bara önskade sig få saker som var dyra men som vi tycker är vettiga. Då får dottern för ungefär lika mycket.

Sedan får de dessutom varsin fin begagnad datorskärm och tangentbord. Men det är mest för att maken ville ha nya till sig själv…:laughing:

Köper inget till vuxna, inte varandra heller. Så skönt. Jag hatar att få och ge presenter. Ångest att behöva låtsas vara glad över något som man inte vill ha. Jag vill ju bli av med grejer, inte få fler! Och det jag vill ha vill jag välja själv.

1 gillning