Jag som är typ sämst på inspiration på julklappar. Vad har du köpt eller fått som du tycker är bra?
En bra brytbladskniv.
Badrock. Bor nära havet och känns på något vis vardagslyxigt att kunna cykla ner i den och ta sig ett dopp under sommartid. Blir lite som att få en present/julklapp som man sedan kan njuta av om och om igen.
Min favoritjulklapp att få (som jag och min man också önskar oss varje år): middag på bra restaurang och att morföräldrarna tar barnen över natten när vi går ut och äter ![]()
![]()
Upplevelser!
Tipsar om att handla i musei-shoppar.
Nobelmuseet, Tekniska museet och Moderna museet har mycket för både vetgiriga barn och sparsmakade vuxna.
Finns mycket annat fint på Etnografiska, Östasiatiska och Livrustkammaren.
Roligast är ju att handla på plats (man kan gå i shoppen utan att gå på museet), men de flesta har även webshoppar.
Vuxenlego
prenumeration på trädgårdstidning, räcker hela året
datorspel
whiskey
örhängen
Några olika brädspel har jag köpt. Brukar titta på spel som fått ”Spiel des jahres” tidigare.
Ett antal datorspel har jag också köpt. Under hela min uppväxt har datorspel varit något som man piratkopierat som regel. Enstaka undantag har förekommit men de har varit få. Med dagens möjligheter att spela online tillsammans med andra finns det plötsligt en reell poäng med att köpa spel, utöver moraliska hänsyn.
Datorspelen har jag i år tänkt som ”familjepresenter”, alltså gemensamma presenter till alla. Iom att nyare spel har spännande grafik och ljud finns möjlighet för yngre sonen att vara med och titta på, även om han är för liten för att spela själv.
En grej jag funderar på framåt är möjligheten att ha flera datorer eller andra enheter uppkopplade och spela gemensamt. Då kunde man spela som lag och hjälpa varandra.
Ullstrumpor i riktigt bra kvalitet är kanon, typ smartwool eller woolpower! Finns i olika tjocklekar, dem tunnaste är riktigt användbara även till vardags
Jag hittade i källaren Game Boy, playstation och ett Supernintendo (var extremt korkad att sälja mitt Nintendo NES som tonåring, så det fanns inte med) med tillhörande spel. Tänkte ge dessa till yngsta barnet med förhoppning att det ska konkurrera ut roblox på sikt.
Har även funderat på att köpa något retro med inbyggda spel, men där är jag otroligt osäker vad som är bra kvalitet. Någon som har några tips?
Tormek T-1 Kitchen Knife Sharpener - Carbon Black
Vill man hålla sina köksknivar sylvassa utan att skicka dom till knivbrev som är rätt dyra och tar för många mm av eggen varje gång så är denna guld!
Älskar brädspel!
Några favoriter att tipa om:
Ticket to ride Europe med eller utan en expansion som heter 1912 för fler uppdrag. (För nybörjaren av Ticket to Ride) - Ett lättlärt strategispel där du samlar färgkort och bygger tågrutter för att binda ihop städer och vinna poäng.
Ticket to ride: Rails and Sails (Lite mer avancerad utgåva med större spelplan och både skepp och tåg att hålla reda på, favoriten!)
The Quacks of Quedlinburg - Ett färgstarkt push-your-luck-spel där du drar ingredienser ur en påse för att brygga potions utan att spränga din kittel.
The Taverns of Tiefenthal - Ett deck-building- och tärningsspel där du bygger upp din egen taverna, lockar gäster och optimerar flödet för att tjäna mest poäng.
Parks - The National Parks Board Game - Ett sjukt vackert vandringsspel, där du samlar resurser, fotograferar och besöker nationalparker för att samla flest poäng.
Cascadia - Ett lugnt pusselspel där du bygger landskap med brickor och placerar djur för att maximera poäng genom smarta mönster.
Carcassonne - Ett klassiskt tile-laying-spel där du bygger medeltida landskap och placerar följare för att kontrollera städer, vägar och fält och samla så mycket poäng som möjligt.
Kan rekommendera Big Box varianten från Spelexperten där man får med en hel uppsjö expansions i samma låda. man väljer att spela utan, med ett par eller alla expansions.
Istället för att konsumera en massa onödigt skräp så brukar vi baka och fylla lådor med olika kakor, går alltid åt! ![]()
I fjol gav jag mig själv en pizzaugn i försenad julklapp på mellandagsrean och jag kan säga att det vore en suverän julklapp för nån som gillar (att baka) pizza. Mycket bättre resultat än att göra i vanlig ugn.
Same same? kakor = Konsumera onödigt skräp ![]()
Dessutom kan smör, mjölk etc ha större miljöpåverkan än plastskit. ![]()
Vill man ha ännu mer plastskit så kan man köpa en 3D skrivare eller LEGO ![]()
För de allra flesta så duger dock en slipsten för en bråkdel av priset, tar mindre plats dessutom
Inte så svårt att slipa manuellt.
Bortsett från att något barn i Kina med dåliga förhållanden har fått sätta ihop leksaken då ![]()
Nja… slipsten har jag provat. Helt omöjligt.