Gillar att köpa kvalitetsprodukter till mig själv enligt devisen buy nice, don’t buy twice. Lutar även mer och mer åt detta när det gäller barnleksaker av flera anledningar. Bland annat för att de lite mer påkostade tenderar att bli mer uppskattade men även för att andrahandsmarknaden finns på ett annat sätt. Känns även som att mina egna barn och de barn jag har i min omgivning tenderar till att leka med ett fåtal leksaker oavsett hur många man har. Att köpa färre, dyrare men av bättre kvalité känns då klokare.
Söker därför tips på märken synonymt med kvalité som håller. Utöver klassiska märken som Lego/Duplo och Brio upptäckte jag märket Tonka som har olika leksaksfordon delvis gjorda av metall och som verkligen verkar tåla tuffa tag under längre tid.
Andra tips? Primärt förskoleåldern men lågstadie- och mellanstadieåldern också välkommet.
Jag tror tvärtom. Barnen är väl den ultimata målgruppen för slit och släng. Deras intresse för en lek eller leksak är kortvarig. De utvecklas fort och har är intensiva i sitt utforskande. Vissa leksaker kan dock bli lite mer långvariga än andra. Ibland är det kvalitetsprodukter, ibland inte. Känns lite random. Har köpt både kvalitet och skräp och tycker det ger betydligt mer bang for the buck med skräp. Andrahandsvärdet på kvalitet är inget vidare och knappast värt besväret.
Har också avverkat en bobby car på ungarna. Användes knappt. Skänktes sedan bort när barnen var för stora. Vet dock andra barn som varit helt besatt av detta fordon så det är väldigt svårt ett veta hur ens egna barn svarar på olika leksaker.
Jag sympatiserar verkligen med tanken att köpa få leksaker och av bra kvalité. Problemet är att min erfarenhet säger att det inte funkar riktigt så. Det är nära på omöjligt att förutsäga hur populär en viss leksak kommer vara hos ett specifikt barn. Därför gäller snarare att skjuta brett.
På tal om bobby car så var mina barn ointresserade av den.
Aquaplay plockas med några minuter varje gång det tas fram men barnen har aldrig kommit igång med nån riktigt långvarig lek med den.
Personligen kör jag på kvalitet. Men jag köper oftast begagnat och säljer vidare när det inte längre används. Som många skriver så vet man aldrig riktigt vad som går hem och inte, så man får prova lite olika. Leksaker och annat från bra varumärken brukar allt som oftast nästan gå att rulla vidare för samma peng som de köptes.
Förutom en del märken som nämns köper frugan hem saker från Bruder och Pottery Barn. Känns som kvalitetsgrejer.
Jag är också helt inne på kvalitet över kvantitet. Man vet ju inte vad för kemikalier de slänger in i leksakerna i Kina och sen sitter barnen och tuggar på grejerna.
Nja, håller väl med om att det blir olika långvariga. Sett från vuxenperspektiv med annan tidsuppfattning blir det kanske kort tid med lek av vissa men inte utifrån barnperspektiv.
Skräp tänker jag också oftare är mer tvivelaktiga utifrån mindre trevliga kemikalier.
Inte heller kan jag hålla med om andrahandsvärdet då t.ex. kompletta Lego/Duplo-set kan gå för 50-70 % av inköpspris utan svårigheter och Tonka verkar ligga på liknande. Plus att de håller för flera barn i samma familj vilket skräp mer sällan gör.
Jag tänker att spenderar man mycket kvalitetstid (närvarande fysiskt och mentalt) känns det rätt enkelt att uppmärksamma vad barnet fattar tycke för. Observera när det leks med andra, vad man skiner upp över på TVn och så vidare. Lägg det på minnesbanken och köp sedan passande leksak vid passande tillfälle. Funkar rätt skapligt för oss än så länge. Upplever även att det blir ett mer fokus på leken och uppfinna nya sätt att använda leksaken på när det är färre (men dyrare) att förhålla sig till.
Barn är så olika men våra sliter hårt och tröttnar snabbt. Att köpa dyra leksaker är att kasta pengarna i sjön i det här hemmet. Vi köper/får begagnat så mkt vi kan så slipper man bli irriterad när det är förstört/övergivet.
Ekonomiskt andrahandsvärde för leksaker ger jag inte mycket för. Däremot är det ju trevligt med kvalitet så leksakerna förhoppningsvis kan användas av flera barn. Träleksaker har dock genomgående ratats av mina ungar, helt ointressant oavsett i vilken form. Så länge nånting låter eller blinkar så går det hem.
De enda leksakerna som är värda pengarna är de som det leks med, oavsett om de håller eller inte känner jag. Och barn bryr sig inte om de leker med en bil för 20, 200 eller 2000 kr. Upplever inte att dyrare saker håller bättre heller, men det beror väl främst på användaren😅.
Tror nog det är något annat som sitter i ditt huvud då för jag har aldrig sagt, skrivit eller trott att de måste vara dyra för att barn ska kunna leka med dem.
Häromveckan lektes det ett bra tag med en halväten tallkotte. Till det lite samtal om vad som kan ha ätit på den. Om hackspetten vi hört tidigare kan ha vält ner den och så vidare. Häromdagen var det roligaste i huset en tidigare defekt, dansktalande/sjungande budgetleksaksbil vi fått gratis som fick nytt liv efter att en kass lödning hade åtgärdats.
Så ska du säga vad som pågår i andras huvud får du allt se till att ta dig en funderare vad som pågår i ditt egna och om du lägger till eller tar bort saker.
Jag efterfrågar ju dock inte heller dyra leksaker utan leksaker av vettigare kvalitet. Kan jag köpa billiga leksaker som håller hög kvalitet gör jag gärna det.
På samma sätt som billigt inte innebär dåligt så innebär inte heller dyrt bra. Risken/chansen ökar åt båda hållen men är inte självklar.
Jag förstår, ursäkta för att jag missförstod men om du inte upplever att priset spelar någon roll för hur barnen leker så blir det lite förvirrande att du uttryckligen skriver att du upplever att dina barn leker bättre med just dyrare leksaker.
Nja det jag skrev är var att de leker hellre med leksaker med lite bättre kvalitet. Än så länge har det inneburit att de varit lite dyrare. T.ex. en traktor från Tonka verkar ha lagt ner lite pengar i att få till proportioner relativt väl i kombination med rejäl konstruktion. Den uppskattas betydligt mer än den vi köpte på ICA Maxi för 50 kr.