Barn och lego. Spar kartong och beskrivning

Troligen så är ni snälla földrar och köper lego åt era barn .
Troligen så vet ni inte värdet i att spara kartonger och beskrivningar.
En fem, tio år gammal legobyggsats kan öka 800% på några år om man köper rätt .

Lite pengar men kan vara värt att tänka på när de ska flytta hemifrån .

5 gillningar

Ja det är mycket kloka råd för att säkra värdet. Migt tips är att inte låta barnen öppna kartongen. Om man vill ska säkra värdet.

Vi har ett virvlar av svarta och gråa
Legobitar som hör till olika Star wars byggen som inte längre går att få ihop.

4 gillningar

Värdet i Lego för mig är att mina barn byggt hundratals timmar med det.

36 gillningar

Både barnen och jag. :smiling_face_with_three_hearts:

6 gillningar

Man blir aldrig för gammal för att bygga med Lego :stuck_out_tongue:

3 gillningar

På temat så finns alla (ja, alla genom alls tider) instruktioner till alla byggsatser på legos hemsida. Även den där Stena Line-färjan du köpte -99.

5 gillningar

Så är det. Ni som växte upp på 80-talet minns säkert Lion Knight’s Castle (1984) eller Eldorado Fortress (1989). Lego har ju släppt uppdaterade versioner som säljs här och nu på Lego’s hemsida. Åldern på “pojken” som leker med Legot är typ 35 år. :wink: De kan sin målgrupp väl.

5 gillningar

Något de lagt till nyligen?
Jag har saknat instruktioner för sets från 80-90 talen när jag letat.
Hittat dem på andra sidor, som bilder eller pdf.

Vadå, om man köper som spekulation?

Om man inte köper rätt så uteblir värdeökningen.

Och värdet på kartonger och beskrivningar är ganska låga om legot är använt, vilket borde vara syftet med att köpa legot för barn?

Att spara beskrivningar är dock bra!

Den som köpte sagan om ringen serien, oavsett vilken uppsättning har gjort en enorm vinst. Särskilt dom som kom under de 3 storfilmernas tid. Men självklart är samlare enbart intresserade av kompletta set med kartong och manualer.
1000% är inte ovanligt. Men det handlar om tid och hur mycket som producerats. Lego behandlas ofta illa, därför kan ett simpelt happy meal lego bli värt mycket, för att det är få som överlever tidens test. Men det är en stor skillnad mellan den första millenium falcon ucs eller den senaste friends serien.

Har ett lego set som är 50+ år gammalt, inga färgproblem eller kvalitetsproblem som andra leksaker dras med. Men vita delar gulnar ofta lite efter 40 år.

En grundregel är att en bit lego är värd en krona, på ett ungefär.

Figurerna kan bli extremt värdefulla.

När man blir vuxen och börjar jobba, först då kan man köpa leksakerna man inte fick eller kunde köpa som barn. Nostalgi är en dyr hobby.

Det beror ju helt på hur man läser marknaden. Vet du mycket om något eller vet vilka som är intresserade av en sak, då är det till din fördel att använda den informationen.

Folk köper rolex klockor och pokemon kort, en del köper index fonder eller aktier, läser man av marknaden rätt så har man alltid en fördel.

Men ingen köper bara på måfå, då har man ju sig själv att skylla.

Frimärken tror jag personligen enbart funkar som en investering i Asien o Kina tex, inom dom närmaste 50 åren, så därför skulle jag inte satsa något på frimärken.

Sonens alla Star Wars-Legobyggsatser är nedstoppade i påsar i rätt kartonger igen.

Jag själv hade inte den nördiga guidningen som liten.

Jag hade/har den gula borgen. OG riddarlego s a s. Galet vad mycket jag lekte med den. :sweat_smile:

1 gillning

Mitt barndomslego har jag sorterat och kompletterat med bitar från Bricklink där det saknats. Instruktioner och kartonger är borta sen länge och bitarnas skick är väl sisådär, så det finns inte mycket monetärt värde. Men det känns bra att allt är komplett.

Hyfsat komplett iaf, några bitar saknas fortfarande men priserna är löjliga för ovanliga och ömtåliga bitar. Jag betalar inte 500 kr för en enda legobit även om den är i nyskick från 1978.

1 gillning

Ett av mina barn köpte ett Ninjago-set för några år sedan, nu säljs det för 3x på Tradera utan kartong. Han blev lite ledsen när han inte hittade alla delarna eller beskrivningen.
Skulle vi ha sparat varenda kartong hade vi kunnat bygga ett hus, de tar otroligt mycket plats för tre lego-intresserade barn.

Tagit bort personlig information.

Vi hade också den gula borgen. Senare borgar har varit mycket tråkigare att bygga. Nytt lego är oftast väldigt tråkigt med mycket större bitar, typ hela sektioner. Lego var mycket bättre när det var legoklossar man byggde med.

1 gillning

Försöker få liv i den här tråden igen.
Har nyligen sålt av mitt gamla lego från barndomen.
Mina föräldrar var väldigt tydliga med att jag och mina syskon skulle vara rädda om vårt lego, både med själva legot, manualer och kartonger.
När intresset dog för lego så la vi ner allt i rätt kartong. Det har legat nerpackat i säkert 25 år.
Förvånad hur bra skick det var på kartongerna. Nästan alla set var kompletta.
Jag blev glad för den slanten jag fick för legot. Skrapade ihop ca 10 000 när jag nu sålde av det. Man blev dock lite ledsen när man insåg hur mycket det hade varit värt om man hade haft oöppnade set.
Idag har jag börjat köpa Lego för investering och jag lägger nog ner mer tid på detta än börsen.

Intressant tanke och jag vet att lego kan bli svindyrt, men… det kan försvinna lika fort som mycket annat som ansågs säkert förr. Jag tänker på en hel generation som prenumererade på frimärken i tron att pensionen var säkrad. Nu köper jag upp samlingar för halva frankeringsvärdet och använder upp dem till vad de var avsedda förr. :thinking:

Men ja, min äldste är nöjd att han hade önskat sig så mycket Star Wars-lego och att jag insisterat på att kartonger och byggbeskrivningar skulle sparas.

1 gillning

Så är det. Min tanke är inte att spara dem till min död utan att förhoppningsvis sälja av ca 2 år efter de slutar tillverka setet. Där finns den största vinsten och sen tror jag inte att min sambo hade uppskattat en stor legosamling här hemma :sweat_smile:.

1 gillning