Klockor - finns det plats för dessa i min privatekonomi?

Hej!

För cirka tre år sedan upptäckte jag RikaTillsammans. Jag har hittills tjuvläst på forumet och tar nu steget och ställer min första fråga.

I takt med att jag började studera för åtta år sedan blev jag mycket intresserad av klockor. Det började smått med några instegsmodeller, men i samband med examen från högskolan tog jag steget och köpte den första av mina så kallade grails. Vid nästa examenstillfälle köpte jag ytterligare en grail.

När båda dessa klockor införskaffades var jag fortfarande fattig student som finansierat klockorna genom att jobba extra. Egentligen helt knasigt resonerat och absolut ingenting jag hade gjort idag, men det tröstar att jag åtminstone inte har bränt pengarna på något onödigt. Vid det här tillfället var värdet på klockorna ungefär 50% av mina totala tillgångar.

Sedan dess har jag börjat arbeta och lyckats spara ihop en duglig summa på relativt kort tid. Parallellt har jag haft tur med värdeutvecklingen på klockorna då dessa har dubblat i värde. I dagsläget motsvarar klockorna uppskattningsvis 25% av mina totala tillgångar. Jag räknar inte med någon ytterligare värdeutveckling på dem. Möjligen kommer värdet öka i takt med inflationen. Klockorna ger upphov till i genomsnitt 2500 kr/år i driftkostnader.

Fram till idag har jag rationaliserat “innehavet” av klockor med att de kan säljas om jag får problem med likviditet, men jag har också insett att klockorna av känslomässiga skäl är det sista jag kommer sälja.

Frågan är därmed vilken plats klockorna ska få ta i min privatekonomi framöver? Jag är kluven i och med att klockorna har ett sentimentalt värde för mig samtidigt har de ett relativt stort monetärt värde. Jag förstår rent intellektuellt att pengarna kan göra bättre nytta på börsen. Finns det någon annan som ställts inför en liknande situation och kan skjuta in några tips? Var går gränsen mellan hobby och vad som är ekonomiskt rationellt?

Tack på förhand.

3 gillningar

Välkommen till forumets offentlighet! :slight_smile:

Om du känner att det är givande att äga klockorna så äg dem, men var medveten om att en hobby kostar pengar. Känner du att ägandet är värt 2500 per år så är de ju det. Använder du nå’n av klockorna och du trivs med den så är det ju inte bara en grej utan också ett bruksföremål. Då stiger värdet som jag ser det.

Jag är inte klocksamlare, men har en massa gamla musikinstrument till icke försumbart värde. Skulle jag sälja av allt så utgör dessa också en signifikant del av min totala förmögenhet. Men… jag använder dem, tittar på dem, dammar dem, oljar in dem etc. Det är ju detta som är en hobby. Hade jag haft dem magasinerade som en investering hade jag definitivt sålt dem och investerat, men nu står de i min hemstudio och jag kan njuta av dem närhelst jag så önskar. Sedan är det ju en bonus att de är betydligt mindre volatila än fonder. Jag kan möjligvis se dem som min “guldreserv”.

Hoppas det gav några tankar.

7 gillningar

Någon smart person skrev att man ska lägga pengar på det man är intresserad av och vara snål i övrigt. En bra regel tycker jag. Själv lägger jag mycket pengar på skivor och hifi, så länge det är roligt känns det helt rätt, även om det är oekonomiskt

5 gillningar

Härligt att det finns fler klocknördar på forumet! Varmt välkommen till vår gemenskap! Vad är det för klockor du har? Har själv en lista med klockor som ska utgöra min samling under många år framöver.

2 gillningar

Tack så mycket för välkomnandet! :slight_smile:

Gällande den årliga kostnaden så har jag inga problem med det. En hobby får kosta för mig och summorna är inte enorma.

Rent principiellt är ju ditt innehav av musikinstrument en liknande situation. De har ett marknadsvärde och kan likvideras vid behov. Tack för dina tankar – skönt att att någon annan resonerat på ett liknande sätt.

2 gillningar

Kul! Det är en blandning. Lite schweiziskt, lite franskt och lite japanskt :wink:

Jag är också mycket intresserad av klockor, det syns ganska tydligt i min ekonomi. Jag har hittills gått rejält plus på klockorna men det har ju varit en lång period då pengar har varit gratis. Det märks på marknaden att pengar är dyrare nu för tiden. Min intresse har svalnat en del sedan tillgången på Rolex försvann och priserna stack i höjden.

2 gillningar

Nu har jag inget bra svar på din frågeställning, utan ville mer bara få en förklaring på vad s.k. grail är? För googlar jag på grail watch så får jag nedan; Antar att du tjänar ganska bra med tanke på nedan beskrivning…
image

Min uppfattning av grail är lösare än så. Jag har sett det som en klocka som varit utanför min budget men som jag verkligen velat ha.

1 gillning

Vad är poängen med att ha pengar om du inte tänkt använda dem?

Dina klockor är ju dessutom något som bibehåller någon form av värde, så personligen skulle jag säga att du absolut ska behålla!

2 gillningar

En fråga från en som har bara klocka för tidsangivelse å inte är insatt… Va är de för kostnad på 2.500 kr/år?? Service kostnad?? Försäkring?.

Klockor har ökat i värde rejält senaste åren. Har man köpt en ny dyr klocka så har man kunnat räkna med ett andrahandsvärde som står sig som nyprisvärdet. Men det sagt, så behöver den trenden inte fortsätta. Klockor har blivit betydligt dyrare, i takt med ökad efterfrågan, av den anledningen också.

Men. Älskar du klockor så tycker jag helt klart att du ska ha utrymme för det.
Om du är kunnig och insatt så finns det stora möjligheter både för fynd och för att göra pengar på andrahandsmarknaden.

Själv är jag klocknörd och har unnat mig tre dyra klockor. Ingen av de tre klockorna är idag värde mindre än de var när jag skaffade dem.

Kommer säkert att bli fler klockor för min del. Mitt intresse började också i plugget.

1 gillning

Vi syntnördar pratar om vita valar. :slight_smile:

1 gillning

En klockentusiast även här :pinching_hand:t3:

Tycker hobbyn kan vara väldigt påkostad men riktig skoj. Ibland funderar man på att flippa en del och in med pengarna på börsen.

Som många ovan har nämnt så har vi nog haft turen att klockorna har ökat i värde de senaste 4-5 åren. Dock börjar detta stabilisera sig alltmer. Återstår att se hur marknaden ter sig IOM allt runtomkring.

1 gillning

Automatverk som måste lämnas på service. Lämnas nånstans mellan varje och och var tionde år och kostar väl någonstans mellan 2000-6000 kr.

1 gillning

Är ingen samlare, men gillar klockor. De tre översta inköptes nya 2020-2021.
Från vä till höger- Omega Seamaster Professional Planet Ocean Co-Axial Automatic-
Citizen F150-S100178 Solcellsdriven o GPS-styrd tid-
Seiko Astron GPS Solar Big Date 8x42 Solcellsdriven o GPS-styrd tid.

De tre nedre: Omegan till vänster är en Seamaster Calendar Automatic, kallas “Bumper” från 50-talet. Tissoten ca -77-78. Omega Seamastern till höger ca -85.

6 gillningar

Köpet av min Rolex i början av 00 -talet har varit en fantastisk investering (även om senaste servicen kostade 7K). Men jag köpte inte klockan som en investering, utan för att jag ville äga och bära en tidlös accessoar :blush:

Även om det idag går att investera i klockor, vin, väskor etc. så är jag skeptisk till att se dessa produkter som något annat än lyxkonsumtion. Men om intresse och pengar finns, varför inte unna dig?

Ska bli intressant att se hur priserna på andrahandsmarknaden utvecklas framöver, många som tjänat pengar pga. långa väntetider och klockan som statussymbol.

1 gillning

Riktigt snygg seamaster.

1 gillning

Det är väldigt modernt att “samla på klockor”, vart enda medvetet butiksbiträde har en Rolex på armen. Det är inget annat än identitetsskapande konsumtion och osäkert statussökande och har inget med rationella ekonomiska överväganden att göra. Prisuppgången bör väl närmast liknas vid tulpanbubblan.

2 gillningar

Det är många av oss klockentusiaster som gärna har klockor som kostar allt ifrån 500 kr till flera hundra tusen. Inte nödvändigtvis pris och status vi är ute efter.
Många gånger kan vissa riktigt dyra pjäser vara av sådana slag som den breda allmänheten aldrig skulle känna igen på stan. Dvs skrytfaktor noll.

Håller med om att många ”svensson” bär Rolex som statussymbol för att det är det märket som är det mest kända. Jag gillar Rolex också pga dess historia och det de bidragit med horologiskt men dra inte alla över en kam.

Många klockälskare ogillar verkligen uppmärksamheten som man onekligen kan dra till sig och bär ofta sina pjäser endast i hemmet osv.

1 gillning