Att spendera pengar på sin hobby är väl inget konstigt? Kan du även spara för framtiden (pension, eventuell bostad, etc.) samtidigt så ser jag absolut inget vanskligt med det. Däremot skulle jag nog vara försiktig med att se det som något alternativ sparande.
Gå runt hemma för sig själv, snegla då och ner på vänsterarmen och le skälmskt för sig själv… ![]()
Verkligen. Det finns så många snyggare klockar dessutom. Både dyrare och billigare.
Rolex skulle jag däremot aldrig bära, delvis pga vad den symboliserar för folk. Min The One Samui Moon ger upphov till fler roliga diskussioner. ![]()
Tack! Men vilken av dem? Det är ju tre stycken. ![]()
Jag har också kikat på klockor i spannet 50-200’, vill ha något som har potential att gå upp i pris, det jag kommit fram till är samma som detta:
Rolex sticker i ögonen på mig också av någon anledning, hade känt mig som en Stureplan brat med en Rolex på armen, vidrig känsla som inte alls reflekterar min självbild. Va inne på att skaffa mig en Omega istället, men efter att ha gjort lite research verkar det tyvärr vara så att Rolex är det enda rätta att köpa om man vill ha något som har potential att gå upp i värde över tid.
Så nu står jag och stampar och vet inte vad jag ska göra
Ogillar att köpa så dyra prylar som går ner i värde, samtidigt som jag väldigt gärna vill ha en Omega!
@angaudlinn Ball klocka! ![]()
Wow! Den va nice!
Omegaklockor har också en viss värdeökning. Du lär inte förlora några pengar iaf om du väljer rätt modell.
Av det jag hittade så hade ungefär 90% av alla Omega gått ner i värde från ursprungspriset och 90% av Rolex hade gått upp.
Klart det finns modeller som är bra ekonomiskt, men känns betydligt lättare att träffa rätt med en Rolex ![]()
Nej, det är inte alls konstigt och jag håller helt med dig. Frågan här handlar inte om klockor som en alternativ investering utan snarare om hur vettigt det är att binda upp kapital för en hobby. I mitt fall så mycket som 25%. Jag inser att tråden kan ha placerats i fel forumdel och därmed ger intrycket att klockorna i min privatekonomi hanteras som investering som ska ge avkastning. Så är det inte. Möjligen kan klockorna anses vara en buffert. Jag räknar som sagt inte med någon vidare värdeutveckling på klockorna förutom att de möjligen kommer följa inflationen. Lite kuriosa är att värdeutvecklingen på den äldsta av mina klockor, producerad tidigt 70-tal, fram till 2022 hade följt inflationen, varken mer eller mindre. Jag tror inte att vintage generellt är ett bra sätt att investera sina pengar. Möjligheten att tjäna stora pengar på klockor är att köpa rätt modeller vid rätt tidpunkt och sälja dem på toppen, det vill säga tajma marknaden. Det är inte en strategi som intresserar mig och jag tror att många här på forumet delar den uppfattningen.
Mina funderingar rör snarare effektivt användande av kapital. Vad talar för respektive emot att binda upp kapital på det här sättet? Stort plus är ju att jag får ägna mig åt min hobby, ett minus är att jag nog går miste om en del avkastning i och med att kapitalet kan placeras på annat sätt. Har fått några inspel och tolkar det som att de flesta är positiva till ägandet trots att det utgör en stor del av mitt kapital. Stort tack för det.
Själva varumärkesresan som Rolex gjort är väldigt intressant och den diskuterar jag gärna. Tror dock inte den här tråden räcker till för det ![]()
Jag har bundit upp en hel del kapital i en av mina hobbys också, sen att det jag köpt till min hobby ökat flera hundra procent i värde är bara en bonus, men av den anledningen har min hobby blivit en kombination av hobby och investering.
Köper du rätt, som @jens_persson nämner så behöver ju inte låst kapital på detta viset utesluta avkastning, men även om klockorna du köper går ner marginellt i värde, om det gör din vardag roligare och bättre så är det bara att köpa! Förutsatt att din övriga ekonomi har råd med att ha pengar låsta på det viset.
Nu kan jag inte jättemycket om just klockor, men tänker att avkastningen kan väl säkert bli bättre än börsen, om man har tillräckligt bra koll. Klockor kan ju vara en alternativ investering helt klart, om än till högre risk än en global indexfond.
Jag är fullt medveten att du nämnde att det inte är ur investeringssynpunkt du vill ha en klocka, men man kan faktiskt göra det till både och - Det är så jag lurar mig själv när jag köper dyra saker till min hobby, då tar det inte emot lika mycket att köpa saker för tiotusentals kronor ![]()
Det kommer inte att fungera över tid. I slutet av detta året kan du gå in i butik och handla rolex igen. Då kommer beg-priset att justeras. När det gäller Omega så behöver klockan vara begagnad för att min tes fungerar, det glömde jag att skriva.
content://com.android.chrome.FileProvider/images/screenshot/16760303540112114565265.jpg
Klart udda klocka då… Jävligt ball på sitt sätt å given diskutions objekt…
Jag förstår mig inte på det där med att samla. Men jag kan förstå fascinationen för klockor, bilar och annat. Intressant teknik.
Haha enligt vem? Tro mig de rätta modellerna för Rolex är flera år väntetid på någon lista. Om man inte har rätt kontakter och väljer köpa deras mindre eftertraktade modeller först.
Metallänk är alltid lurigt tycker jag. Sliter av armbehåring och riskerar att kännas 1986 (som min Seiko med både digital och analog visning). Men lagom futuristisk design på den där. Skulle sitta som en smäck i “Tron: Legacy” eller liknande film. ![]()
Blandad gissning och info från Bergströms. Kanske att modeller som Daytona kan bli lite luriga att få tag i men inte i den utsträckningen som det är nu. Alternativkostnaden för att ha 100 tusen på armen börjar kännas mer och mer. Vad tror du? Kommer det att vara lika svårt att köpa en stålrolex kommande?
Snyggt!
Jag har funderat på att köra lite hipstervarning och bära rova.
Jag är också förtjust i fickursmodeller! Köper gärna äldre halsbandsur som agerar både smycke och klocka.
Favoriten är en äldre, mekanisk Svea, möjligen från 30-40-talet som är i fint skick och är mysig att dra upp.
Märke spelar ingen roll för min del, bara de är vackra och stilrena, så ofta kostar de jag köper mindre än 100kr.
Förstår verkligen de som älskar klockor, de är både funktionella, vackra och något som även kan gå i arv. Men för mig så kan en klassisk 100kr klocka vara lika fin som en 250 000kr klocka, så som statuspryl spelar det ingen roll för mig.
Om klockor ger TS livsglädje och det finns utrymme i dennes ekonomi, så fortsätt med klockor! ![]()