Indexfonder eller klockor

Vad hade ni helst gjort för 500 000? Om du bara får välja ett alternativ

1. Allt på indexfonder

2. Allt på rolexklockor

Allt på indexfonder på en gång + automatisk månadssparande :+1:

3 gillningar

Fel svar @Jacke77
Rätt svar: Allt på indexfond

5 gillningar

Miss av mig kompiss. Allt 100% i billigaste Global indexfond med max 0.20% i förvaltnings avg :grin::joy::+1:. Jag trodde att du var hos Lysa til 100% och hade ingen koll på mig ?:grin::thinking:

4 gillningar

Utifrån mina förutsättningar i skrivande stund; Rolex. Alla dagar i veckan. Indexfonder känns inte så aktuellt just nu.

2 gillningar

Vad grundar du det på :thinking: ? Är det dyrt med indexfonder just nu om man ska ha det i 10 -20 år på börsen? Eller köper Rolex och väntar när börsen har fallit 50% säljer man Rolex och köper lite inexfonder igen ? Jag fattar att det går bra för dig med din marknadstajmning men det är långt i från att alla lyckas med det både kortsiktigt och långsiktigt. Det är fakta och verklighet att stor majoritet misslyckas med det. Men antar att du struntar i det då det går så bra för just dig :heart_eyes::+1:. Du gillar mina glada gubbar eller hur ? Grattuler dig för fin avkastning hittils i år :+1::star2:. När man investerar i indexfonder investerar man inte för att det går bra just nu. Man investerar långsiktigt för framtiden .

Utifrån mina förutsättningar i skrivande stund så känns indexfonder ungefär lika sexigt som en prilla i en pissoar. Det är min känsla och känslor tar en massa tid att förklara. Tid är pengar och här på forumet är vi sparsamma.

:grinning::joy::heart::sunglasses::slightly_smiling_face::older_man::muscle::ok_hand::relieved::rofl::innocent::lying_face::yawning_face::smiling_face_with_tear::ok_hand::muscle::slightly_smiling_face::sunglasses::lying_face::smile::champagne::broom:

Förlåt mig om du störs på mig. :heart_eyes::+1:

Meh. Det här visar ju bara hur mycket inflation det är i smajlys. Jag skrattade verkligen för mig själv när jag skrev det där och tänkte
”Jacke ” verkar vara en trevlig prick - honom hade jag velat dela en vinare med.

Sen så tolkar du mitt inlägg som en pungspark trots att jag wasteade hela årsbudgeten av smajlys på inlägget till dig.

Nu känner jag mig jävligt kränkt. Funderar på att söka fram Bolmessons privata nummer och be honom banna dig och radera den här tråden.

2 gillningar

I stället för att hetsa på varandra.
Berätta i stället varför ni hade gjort era val.
100% Rolex lät ju onekligen intressant! :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Index, för att Rolex är ganska smaklösa och tacky mestadels.

Dessutom gillar jag tanken på att bidra till värdeskapande investeringar mer än kapitalvaror (vintagesyntar och vinylskivor undantagna, så det är inte så logiskt :slight_smile: ).

Fonder. Inte så mycket för blingbling och drar onödig uppmärksamhet till sig → rånrisk som ytterligare förtar nöjet.

2 gillningar

Jo, jag tänker som så att klockor tydligen går upp i pris / värde. Såg några klipp med den där sossen som startade flyktingförläggningar under någon av sossarnas ”flyktingvågor” och hyrde ut till sin arbetsgivare. Han är ju rätt tät idag.

Nåväl, enligt honom så ökar hans klockor i värde. Han köper dom, har dom ett par år och säljer dom för mer stålar än han köpt dom.

Vet inte om det är inflationsjusterat eller vad @Nightowl skulle säga om den riskjusterade avkastningen men som sagt - en fet klocka för en halv mille känns just nu sexigare än Länsförsäkringars indexfond.

1 gillning

Blanda inte in Bolmesson i den här :grin:. Han har fullt up med sig själv :grin: Vi är inte ovänner på något sätt. Det var bara lite onödig överreaktion från min sida. :heart_eyes::+1:. Då får den här i från mig :heart::heart:. Hopas att det råcker för att vi ska gå vidare :+1: ? Nu har jag gillat dina 3 st inlägg för att straffa mig själv :grin::+1:.

1 gillning

Okej, vi går vidare. Man måste jobba på förhållandet liksom. :heart:

2 gillningar

Det stämmer i den här fallet :heart_eyes:

2 gillningar

Tar bort min överreaktions svar :+1:

1 gillning

Så finns det nån ”Lysa” inom Rolexvärlden? En produkt som gör det ”lätt att spara rätt”. Som helt enkelt trackar klockpriset, utan risk att göra bort sig, bli rånad, etc?

Att ha fysiska klockor för 500k hemma i förrådet är inget jag är sugen på.

1 gillning

Köpte en Rolex Oyster Perpetual för 4 år sedan och betalade 50k efter lite rabatt i butik.
Samma butik värderade klockan till 80-90k om jag skulle sälja den idag.
Ganska hyfsad avkastning skulle jag säga, under dessa år har jag dessutom njutit av att bära på ett sådant mästerverk.

Med det sagt så skulle jag inte gå ALL-IN på en klocka som investering.
Är du klockintresserad så köp en Rolex för max 150k och investera resten i breda billiga fonder.
Det hade jag gjort iallafall. :blush:

Mvh, Johan

2 gillningar

Jag har aldrig haft behov av dyra yttre attribut, så svaret blir indexfond.

2 gillningar