För ganska många år sedan började jag dutta med aktier. Det gick ibland bra och ibland dåligt. I längden gick det mer dåligt än bra. Jag lade ner det hela. På senare år har jag tagit upp det hela igen. Under pandemin när marknaden var dopad var allting ganska enkelt. När det nu inte är så längre är vi tillbaka i normalläge. Min erfarenhet nu blev samma som förra gången.
Trots att jag haft en ganska tydlig bild om “forskningen” osv. har jag ändå haft ett mentalt motstånd mot att släppa taget. De förväntningar jag haft på olika aktier borde ju ändå kunna “landa rätt” på lite sikt. Det är inte omöjligt att det skulle kunna bli så men att jag med den utgångspunkten skulle “slå index” verkar mindre sannolikt. Om det ändå skulle hända vore det utan tvekan på grund av stor tur.
Att jag kan komma att köpa vissa aktier, typ Investor, igen är möjligt. Det kan dyka upp bra tillfällen men det är ändå ett sidospår. Här och nu fick Investor ryka precis som allt det andra.
Som krona på verket har jag tagit bort mig själv som följare hos Utdelningsjägaren, Marcus Hernhag, Carnegies aktiecase och alla andra liknande figurer som kommer med frestande tips om att göra dumma saker. De är säkert reko i någon mening men om jag nu ska få ut fördelarna av att inte dutta med aktier kan jag ju inte ha en massa sådan spam i mitt flöde. Om jag nu ska vara absolutist får jag ta bort bakgrundsbilden med Absolut vodka från datorn.
Om det här gör att jag gör bättre ifrån mig pengamässigt vet jag inte riktigt. Det kan nog bli så i längden. Den stora vinsten uppfattar jag är att slippa bry mig om dåliga rapporter, VD-byten och skandaler. Det mesta jämnar ut sig i slutänden och jag sitter still i båten, oavsett väder.
Grattis! Jag har gått samma väg, har bara indexfonder nu samt en liten skvätt Investor. Detta för att jag älskar bolaget samt att jag har tänkt att ta mig till årsstämman någon gång.
Jag känner igen mig i det du skriver. För några år sedan hade jag en portfölj med 20 olika aktier i olika branscher. Likt hur många utför rikatillsammans rekommenderar att man ska göra. Min avkastning skilde sig inte så mycket från ett global-index men det blev en omöjlighet att följa alla dessa bolag. Det tog för mycket tid och jag hade inte kompetensen för att värdera bolag. Idag äger jag 2 stycken investmentbolag och fonder. Jag har bestämt mig för att 2023 är det sista året som jag äger aktier. Från och med 2024 blir det endast fonder. Det kommer troligen höja min avkastning, men det är egentligen inte det det handlar om. Utan att logga in på Avanza och följa bolag inte är en del av det liv jag vill leva. Jag testade att äga aktier under några år och nu har jag insett att det inte är något för mig.
Neeej! Inte Investor! Ingen portfölj mår dåligt med Investor i portföljen.
Själv äger jag enbart aktier och inga fonder men det är viktigt att hålla sig till en strategi man är bekväm i så att man inte gör bort sig när det börjar storma på aktiemarknaden. …eller när allt är guld och gröna skogar för den delen.
Det handlar inte om det. Investor är hyggligt värderad just nu. Det gör att det så att säga är plus minus noll i att sälja av den. Jag har tillräckligt kassaflöde för att köpa tillbaka en hyggligt stor post på en gång när tillfälle ges.
detta gjorde jag efter att gått från typ 500 000 kr i fingerprint cards till 10 000 kr när jag sålde. Hade satt in totalt 35 000 kr så ingen större fara men vilken underbar läxa ändå! Skulle det gått bra och jag sålt ut i tid hade jag förmodligen förlorat pengarna på någon annan “raket”.
Vad är det du behöver följa? När du får veta något är det ändå försent att agera. Köp det du tror på och somna om i princip, behöver på sin höjd göra något (ombalansera etc) en gång per kvartal.
I ett längre perspektiv vore det en nog bra modell att ha någon miljon i främst några olika investmentbolag. Precis som med alla aktier är min tanke att köpa dem när det finns någon ”kortsiktig fördel”, alltså dipp efter halvdan rapport eller annan presumtiv (långsiktig) felvärdering. Jag vill gärna ha 10% uppsida som startpunkt så att säga. De tillfällena kommer lite då och då.
Så kan man tänka med investmentbolag och liknande. Många andra aktier har ett ganska asymmetriskt sätt att röra sig på. Under någon period kan de gå bättre än index för att sedan stå stilla länge eller gå ner lika mycket igen.
Känner igen mig… Gjort samma erfarenheter. Nu har jag bara Investor kvar. Dessutom har 100%-ig aktiefond hos Lysa presterat riktigt bra samt även en 100%-ig aktiefond hos Avanza.
Kvartil ser också intressanta ut, speciellt fonden som investerar i Investmentbolagens onoterade aktier. Dock har den inte presterat så bra ännu…
Kvartil verkar vara en något mer aktiv variant av Spiltans fond. Det där med onoterade bolag är marknadsföring, inget mer. Såg inget om avgiften på deras sida.
Det här finner jag alltid riktigt intressant vid aktieanalys.
Jag tror väldigt få småsparare tittar på en aktie och värderar den utefter något i stil med “Om VD hoppar av på dagen tycker jag att aktien är värd 13% mindre än min riktkurs”. Men det är de facto så hårt börsen kan straffa ett VD-byte.
Jag tycker alltid att det är störtlöjligt med så stora rörelser i aktiekursen pga VD-byten och skandaler att jag alltid frestas att köpa enbart pga det, som en contrarian . Jag accepterar helt enkelt inte att enskilda individer kan skapa så mycket värde för ett bolag.
Men jag har också pensionerat min lekhink tills vidare…
Jag känner igen det där. Jag har delat mina investeringar i globala indexfonder samt i ett 30-tal utdelningsaktier då jag tänkte att jag kan få en stadig utdelning även fast börsen eventuellt går ned, vilket iofs har fungerat ganska väl.
Men, om man nu efter ett par år studerar utfallet nyktert så är det en brutal sanning som visar sig. Det är en monumental utklassning, där indexfonderna stadigt har stigit uppåt och mina utdelningsaktier (inkl. utdelning) mer eller mindre har gått sidledes, trots att jag petat in både utdelning och nya färska pengar i dem.
Det är bara att inse, nu när jag även har fått granska mina egna resultat, att indexfonder spöar enskilda aktier så hårt att till och med jag får inse att det är dags att överge och skrota lekhinken och utdelningsstrategin.
Om bilden nedan syns så ser ni de senaste årens utveckling, grönt är utdelningsaktier och lila är indexfonder. Observera att jag har stoppat in ungefär lika mycket pengar i båda. Inte svårt att dra en slutsats…
Mina måttstockar är index och Investor. Har jag slagit OMXS30? Om ja, har jag även slagit Investor? Det senare upplever jag som mycket svårare.
Sedan flytten till Avanza har jag haft nästan exakt dubbel utveckling mot Avanza Zero. Ligger något över Investor med men om man räknar in återinvesterad utdelning så skulle jag gissa att Investor faktiskt ligger snäppet bättre till. Därav är mitt motto lite “man kan aldrig ha för många Investor”.
Hade jag inte vetat bättre hade jag legat 100% i aktien men så är det ju det där med riskspridning och sunt förnuft som dessvärre sätter käppar i hjulen.