Levande bevis på hur folk tajmar marknaden och återigen misslyckas

Satt och leta lite i min Reddit historik och kom över detta gamla inlägg om fonden Swedbank Robur Technology A och hur fantastiskt läge det var att sälja Maj/April 2025 pga av Trump .

https://www.reddit.com/r/Aktiemarknaden/comments/1j36bne/swedbank_robur_technology_a/

Detta inlägg är alltså ungefär exakt ett år gammalt och vi kan se kommentarer som.

På sikt kommer den säkert stabiliseras, jag sålde dock för att jag inte har råd att torska tiotusentalskroner just nu, samt fuck usa.

Jag hade 260k i den här fonden o lämnade så fort Trump svek Europa, den kommer så klart komma tillbaks, men just nu vågar jag inte ha mina pengar i amerikanska aktier
ok vad ska man göra ? Tappat 45k iår på den, har kvar 265k .. Första gången i mitt liv jag undrar vad fan jag ska göra. Sälja allt? Tänker nog spara långsiktigt men om allt värde försvinner hade jag lika kunnat sälja och investera i något annat,.

Sålde för några veckor sen. Låt bubblan pysa ifred några månader

Det här är alltså ett aktie forum där alla användare är helt överens om det bästa och göra är att sälja av sina innehåll istället för tänka långsiktigt.

Men hur gick det för tech aktierna i USA då?

43% avkastning sen förra April tills idag.

Jo som ni ser så sålde många i tråden precis på botten där i Maj/April och det har gått aggressivt upp sen dess.

Jag spekulerar vilt här men jag vill tro att väldigt många hoppade in i marknaden ett par månader efter då de inte vill missa uppgången och tänker den här gången har det återhämtat sig.

Man pratar alltid om tima marknaden är dåligt och man ska inte försöka det men gång på gång så tänker investerare att de kan tima marknaden och att den här gången, ja då är det verkligen annorlunda.

17 gillningar

När “alla“ pratar om att sälja är man ofta nära vändningen. Men visst det är inte så enkelt ofta känns ju varje ny “kris“ som nåt helt nytt som aldrig hänt tidigare. Jag har också gjort det, men iår har jag var väldigt lugn trots Trumps härjningar i Iran.

Tycker vissa är så hårda i sitt ställningstagande: köp och glöm, försök aldrig tajma.

Vill man pilla så får man pilla :grin:

Är ovan optimalt, nej. Vann jag på det, ja. Var det roligt, ja!

7 gillningar

Kan verkligen löna sig. Speciellt om man äger enskilda aktier.

Kan gå sämre än buy and hold också iofs :blush:

Man kan vinna på lotto med. Därför jag har en stående rad på Eurojackpot. Men investerar också, brett och långsiktigt.

Men vissa har investerande som hobby, hobbies brukar få kosta. För vissa kostar det mer än för andra.

Det är oftast bara de som tjänar på det som pratar om det. Lite synd. För ger en skev bild.

4 gillningar

@Ateist_investor Nu får du chansen att dela med dig av ditt försök. :smiley:

1 gillning

Förstår inte vitsen med och försöka tajma marknaden och var det kommer ifrån. Många av de som lycka slå index kör inte med sådant. De ser möjligheter som tex med netflix och håller sig kvar tills de ser att det når sin peak. Är såklart svårt att se.

Ja och hade det där varit alla mina pengar och jag riskerade hela min framtid med pillandet, så hade grafen sett annorlunda ut.

Fonder låter jag i regel vara, balanserar om portföljen genom att öka innehavet i andra fonder, men säljer i regel inte.

Man kan likväl se grafen ovan och skratta åt hur många gånger jag uppenbarligen trodde toppen var nådd :blush:

2 gillningar

Nja, jag har aldrig gått in och ut ur innehav baserat på geopolitiska händelser och dyl.

Okej’rå, men en tråd om ditt experiment hade ändå varit intressant. :smiley:

Man kan göra en analogi med höjdhopp här.

Dom flesta hoppar inte 2,42. Därför ska man låta bli höjdhopp helt och hållet. Bättre att sitta på läktaren och kritisera dom som försöker och river ribban gång på gång. Kanske starta en tråd och få ryggdunkar av andra som inte heller hoppar.

För övrigt:

Det du beskriver är inte marknadstajming, det är panikförsäljning.

1 gillning

@MKsthlm

Haha låt mig gissa: SBB B aktien? Jag kan aktier utantill så många jag kollar på :smiley:

1 gillning

Yes sir ! :laughing: @dayg63

Tack för att du delade. Jag brukar alltid roa mig med att titta på Avanzas-graf över kurshistorik och antal ägare på Avanza. Det är i princip en perfekt kontraindikator. :see_no_evil_monkey:

3 gillningar

@MKsthlm @dayg63 SBB… Gaaaaahhh. Den har inte ens jag doppat tårna i.

Hyfsat bra timing ändå! Fast det framgår ju inte riktigt antal per K o S. Hoppas det blev bra iaf :slight_smile:

1 gillning

@LevaLivet Jag sålde SBB idag faktiskt med 14% vinst. Jag gick in i Hexagon på 81.5kr istället.

Enda anledningen till att jag sålde av var för att hexagon krashade med 22% så bestämde mig för att köpa den istället. SBB ska upp till 6kr ändå men kanske den sjunker så hinner jag köpa den med hexagon vinsten.

1 gillning

Hexagon crashade inte.

Bolaget Octave skiljdes av som avknoppning. Bra att ha koll på…..

4 gillningar

Den innehar en stolt 5e placering på toppinvesteringar hos mig.

Väntar med spänning till den ska upp på 70kr igen :laughing: RIP

1 gillning

Likaså fondflöden. USA-/globalfonder som tidigare kastats ut med badvattnet är hur hett som helst.

Bad news :see_no_evil_monkey: :grimacing:

Så handlade avanzianerna i april

Aktiespararna räds inte nedgångar som tillsammans med omallokeringar är temat för denna månads aktiehandel. Samtidigt försöker fondspararna hänga med i börssvängarna och ger nu full gas in i köpen av både global- och Sverigefonder. För första gången sedan september i fjol är globalfonder återigen den mest köpta fondkategorin.

Lägger du in en graf när du inte vann och det var inte roligt också? Bara så att vi andra påminns att inte gör som dig

2 gillningar