Jag har ingen sådan.
Sbb är en aktie för enstaka kronor, min vinst av det där kan likväl vara 50kr.
Jag har ingen sådan.
Sbb är en aktie för enstaka kronor, min vinst av det där kan likväl vara 50kr.
“håller sig kvar tills de ser att det når sin peak”, är det inte just det som är att tajma marknaden?
Enormt svårt att veta när något peakar
ATH den här gången. Botten den här gången. Stunden är känd. Nästa sekund är ovissheten själv.
Låter som samma sak ja ![]()
På sitt sätt ja. Men inte på samma sätt som att försöka ta ut på varje större uppgång och sätta in när det kan vända. I mitt fall är det mer.
Man ser att netflix är något som kommer bli stort.
Man rider ut alla nedgångar.
Man gör en bedömning vid x tusen procent plus om det är dags och ta ut och rädda vinsten.
På SAVR visar de antal ägare på riktigt per aktie och inte bara “avanzianer”
Vad händer egentligen i det läget? Färre personer som äger mer? Storägare/institutioner köper? Ägare på Avanza säljer till folk på Nordnet?
Aktier ägs ju alltid av någon, menar jag—man lämnar ju inte tillbaka dem till företaget när man säljer ![]()
Det är konstigt att kurvorna korrelerar, på det sättet.
Jag tror det som händer är att storägare och andra insatta gjort analysen att företaget inte längre växer och tjänar pengar i en takt som motiverar värderingen och nog inte kommer göra på ett tag, så de börjar sälja av.
Dessa aktier köps av småsparare som nte gjort den analysen utan ser att en tidigare raket nu gått ner. Deras analys är att den ju varit högre och nu är på rea. Ju lägre den sjunker desto mer rea. Och ju lägre den sjunker desto fler med mycket pengar som varit med ett tag hoppar av och ersätts av fler med mindre pengar som bottenfiskar efter ett kap. För nu är det ju jätterea.
Hur lät det i Reddit-tråden sen då? ![]()
Inte heller lätt att tajma en marknad när fondbyten går SÅÅÅÅ segt. .La en bytes order 20e den va inte klar förren 28e
Om du ska ens försöka tajma är det ju helt fel med fonder. Aktier eller ETF så kan du sälja i realtid. Frågor?
Inte ett försök att tajma men ett exempel hur svårt det är …och att man alltid har otur ![]()
Sålde av 300 000 igår innan 09:00 . ..börsen gick ner igår o kursen jag fick va ju lägre än i början av dagen.
Och idag går det upp igen när försäljningen är genomförd..
Så är det bara, blev väl -5000:- mot om jag gjort det dagen innan eller då idag . . . inget att sörja får så är det bara