Idag har jag slutligen tagit steget

Herregud grattis! Inte en dag försent. Gör det inte mer komplicerat än vad det behöver vara beroende på hur insatt du vill vara. Index fonder och månadsspar, där har du din lösning, tro mig.

• Kvinnor gör bättre avkastning än män - tar lägre risk
  • De som har fler än 10 fonder har en bättre avkastning än dem som har färre.
  • Skit i högt och lågt, var långsiktig och konstant. Sluta INTE månadsspara.

Detta inlägg kommer generera bättre avkastning än samtliga svenska “tjäna pengar” instagramkonton.

6 gillningar

Vill inte sänka dig men jämför dig mot Nasdaq 100 istället :slight_smile:

1 gillning

Nasdaq har faktiskt piskats av både mig och Investor under samma tid. Däremot ligger Nasdaq 100 bättre till och räknat på återinvesterade utdelningar så ligger man nog i lä där, ja.

1 gillning

Visst har du en poäng här. Att på sikt bygga upp en ny begränsad portfölj med Investor, Lundbergs och 1-2 yttterligare bolag framstår som vettigt.

2 gillningar

Nu framgår det inte hur många år det handlar om, men det kan dröja innan premier visar sig. Om utdelningsaktierna dessutom var svenska och indexfonder global så har fonden i det korta perspektivet fått en rejäl skjuts av valutakursen, som över tid jämnar ut sig och då kan ge motsatt effekt. Det ser också ut som att det hade varit ett utmärkt case att använda ombalansering på så du kom tillbaka till 50/50 någon gång per kvartal eller halvår.

Om det visar sig att indexfonderna går sämre under en lång period framöver, kommer du då byta strategi igen? Min poäng är egentligen att några år är för kort period att utvärdera en strategi, och man behöver också ha hög conviction och förstå varför man valt strategin så man orkar hålla även under sämre perioder. Det blir också omvänd survivalship bias där personer som har en sämre period med ex. utdelningsaktier resignerar och går över till indexfonder, medan personer som sitter med indexfonder inte nödvändigtvis märker vad de går miste om.

1 gillning

Du har naturligtvis helt rätt i det du skriver. Det här avser en period på fem år då jag började med utdelningsaktier iom att jag sålde de fonder jag hade som hade hög förvaltningskostnad och köpte aktier för de pengarna och därefter fortsatte köpa aktier varje månad. Har dock haft en del indexfonder och motsvarande under lång tid som jag behöll.
Dock så tycker jag efter ett par år att det är ju ett ganska stort arbete att följa upp alla aktier, ha koll på vad som händer, rapporter och dylikt i bolagen precis som TS skriver. Jag upplever det efter ett par år som onödigt stressande. Jag har också insett att jag har svårt för, eller att det tar alldeles för lång tid, att hitta de där bolagen som blir de framtida vinnarna och öser ut pengar till aktieägarna.
Så egentligen är det inte exakt hur fonderna/aktierna går över kort tid, det är mer arbetet och onödig stress jag känner att jag vill lämna. När nu forskningen säger att det inte heller lönar sig över tid så känns det skönt att slippa lägga ned all tid när det sannolikt inte kommer att ge mig bättre resultat.

Jag kommer att behålla aktierna men justera min strategi något så att jag i fortsättningen minskar köpen av aktier och styr över de pengarna till att spara på Lysa istället. Så framöver blir det nog så att jag fördelar pengarna kanske 70% i indexfonder, 20% på Lysa och 10% utdelningsaktier.
Det ÄR ju ändå trevligt när det plingar till en utdelning i mobilen och jag kan tycka att utdelningsaktier kan vara ett bra fortsatt komplement, dock i mindre omfattning. Imorse plingade det till i mobilen då jag fick ca 900 kr i utdelning. Det mår man ju ändå bra av någonstans.

2 gillningar

Ja, det finns flera bra anledningar till att förenkla till global indexfond, tex:

• Det kräver ingen speciell kunskap och det finns en trygghet i att veta att det är en solid investering (sett över lång tid)
  • Det är så simpelt det kan bli och kräver ingen extra tid eller ansträgning

Dock så gillar jag inte när man går så långt att man påstår att “forskningen säger att global indexfond är den bästa investeringen”, vilket är falskt både när det gäller absolutavkastning och riskjusterad avkastning.

Dock så blir ju påståendet kanske mer sant när man också tar med beteendedelen i ekvationen (det är t.ex lättare att konsekvent investera i något om det simpelt, lätt att förstå och backas upp av en community som RT).

Så för många människor är nog “100% globalt index” den bästa investeringen, inte för att det egentligen är den bästa investeringen, utan för att “perfection is the enemy of good”.

Min egen empiriska erfarenhet från omgivningen är dock inte att beteendedelen blir bättre på de avgörande punkterna för att folk väljer indexfonder. Det säljs för att ”rädda pengarna”, hoppas in igen långt efter att det redan vänt, investeras större summor när utvecklingen går bra och mindre/inget alls när det går sämre osv.

Så jag tror det är bättre att förstå vad man investerar i, få hög conviction, ha olika aktier eller tillgångsslag som man kan balansera mellan så man upplever en nedgång som ett tillfälle där man kan köpa mer guld, Investor eller utdelningsbolag x än man kunde månadssparandet/utdelningen innan, istället för som en siffra på en skärm som sjunker.

1 gillning

Jag har svårt att släppa frestelsen att lägga in pengar i ett stabilt företag med jämn intäkt och vars beräknade utdelning med nuvarande kurs är närmar sig 9%.

Det är väl helt enkelt ointuitivt att bara lägga pengarna i indexfond och vänta. Och intuition är inget man ska lita på i det här fallet.

Återkommer när jag tagit i i kragen och tagit steget.

2 gillningar

Jag skulle aldrig få för mig att lägga hela mitt kapital i ex. en indexfond, alldeles för hög risk att ha alla ägg i samma korg särskilt när den är marknadsviktad. Att ha det som en ganska stor komponent i portföljen som man ombalanserar mellan, fine, men inte mer än så. Vi har haft indexfondbubblor fast i mindre skala tidigare som ingen pratar om idag, ”Ninfy Fifty” tex.

En bekant berättade häromdagen att hans FPC var upp i 6 mille och vände. Nu var de värda ungefär inköpspriset på 30k. :grin:

hahaha jag köpte in mig runt på runt 130 kr, steg ju upp mot 770 tror jag innan split och sen steg mer men sen när det väl vände gick det i nivåer, 90 kr var en nivå som den låg på länge, tänkte att den aldrig gått under det, sen var det typ 75 kr, sen 50, sen orkade jag inte kolla mer och till slut när jag tittade sålde jag för 10 000 kr haha

2 gillningar

Påminner lite om Eiffeltornet i silhuett :scream: :rocket: :flight_arrival:

3 gillningar

Själv ser jag bara Saurons torn i Sagan om ringen :joy:

3 gillningar

Ser ut som en batmanmask som inte har alla hästar i stallet

1 gillning

Gjorde samma sak. Dock endast 100 k kr till 350 kkr och sen ner till 80 kkr. Aldrig mer.

2 gillningar