Tio år är en kort tidsperiod
Hur hade attityden till globalt index varit om vi färdades tillbaka till juni 2010?
Är ni förberedda på en snarlik utveckling framöver? Hur skulle det kännas att vara all in? Påverkar det era ev fire planer?
Hur hade attityden till globalt index varit om vi färdades tillbaka till juni 2010?
Är ni förberedda på en snarlik utveckling framöver? Hur skulle det kännas att vara all in? Påverkar det era ev fire planer?
Var det andra tillgångs slag som gick bra den perioden? Vad kan man lära sig av den tiden, och andra liknande tider? Jag vill inte ha nån avancerad permanent portfölj, men kanske 10-20% i nåt annat än aktiefond?
Undrar vad resultatet hade blivit om man hade månadsparat under den perioden?
Men bra och visa på att börsen inte tickar på 7% per år.
Jobbigt och gå i FIRE på IT boomens peak… Sedan 2008 kom finanskrashen… bra timming!
@Zino, vart kan man hitta data för din enkla allvädersportfölj för perioden i fråga?
Japp! 40 % minus: “nu har det bottnat, skönt”. Finanskrisen: “smaka på det här, pensionärsjävel!”.
Ung = kanon, tankar mer aktier
Gammal = lungt, har ändå 50% i räntefonder jag ombalanserar.
Medelålders plus = FML
Nyttiga frågor att fundera över!
Det är under sådana perioder som ens risktolerans testas i skarpt läge.
Jag tycker bilden på ett ganska bra sätt illustrerar vikten av att ha både rätt sparhorisont och den riskbenägenhet som bör till för att fullt ut vara investerad i globalt index.
Personligen tycker jag 0-30% är lagom beroende på sparhorisont, graden av riskaversion samt nivån av komplexitet som önskas.
S&P 500 och Storebrand Global All Countries är ju inte identiska men jag gjorde en simulering via nedan länk med kapitalet och månadssparandet jag har idag, valutaeffekter hänger ju inte med men det ger säkert ändå någon idé om hur det skulle kunna bli i framtiden.
Avkastningsmässigt skulle jag ligga minus ca 1,5mkr efter tio år men ändå ha större kapital än innan p.g.a. högt månadssparande.
Jag skulle nog kunna härda ut men visst hade det sugit att se portföljen gå back eller stå och stampa över så pass lång tid.
https://www.buyupside.com/calculators/dollarcostavesp500.php
Nej, vi har drygt 5 årsutgifter på sparkonton av just denna anledning.
Några intressanta jämförelser:
AMF lång, +79,86 %.
Guld, +330 %.
Swedbank Robur räntefond kort, +32,6 %
KPI Sverige, +16 %.
Nu har vi förvisso cherry pickat ett riktigt dåligt startdatum. Men globalt index kan vara ett riktigt mediokert alternativ till guld och långa räntor.
Detta är definitivt intressant. Men man ska komma ihåg att avkastningsprocenten i dessa grafer visar på hur pengarna utvecklas om de alla sätts in på startdatumet. För den som skjutsar in lite varje månad så är det ganska gött med rejäla dippar om man kan hantera det emotionellt.
Hur hade Rikatillsammans agerat om forumet funnits under IT-bubblan?
Jag tror sannolikheten varit större att vi sett bubblan och sålt av på toppen och ombalanserat, än att vi gått ”all in” på toppen.
Ta bara AI-hypen just nu. Hur mycket diskuterar vi inte den och lägger märke till att tech-jättarna faktiskt tjänar grova pengar och att det inte är någon bubbla att tala om ännu. Skulle tech-jättarnas värderingar fyllas med luft som under IT-bubblan tror jag många här hade balanserat bort ifrån dem.
Det finns backtester från 2000 för grundportföljen i SEK i min tråd:
Tyvärr har PortfolioVisualizer begränsat gratiskonton till max 10 års historik nuförtiden, och deras historik för råvaror är kort (jag har lagt in egna dataserier). Vill man experimentera själv utan att betala rekommenderar jag PortfolioCharts:
Om man investerade i en balanserad allvädersportfölj på toppen av IT-bubblan 2000-01 hade man alltså haft en real CAGR på 5-6% på 10 år, istället för negativ om man hade haft 100% aktier.
Jag håller helt med dig om att många sannolikt överskattar sin risktolerans idag, med tanke på hur länge sen det var vi hade en riktigt utdragen björnmarknad på 10+ år.
Snitt-forumiten investerar gissningsvis främst i globala indexfonder där de där bolagen är tunga.
Jag är inte så säker på att det skulle ske i någon stor omfattning, jag har inte gjort det och har inte sett någon exodus bland övriga heller.
Hur gör man det ens effektivt? Blanka AI-bolagen? Det låter som överkurs för snittanvändaren.
Skulle det finnas globala indexfondslösningar där man kunde dutta ur vissa bolag skulle det möjligen kunna ske men någon sådan lösning finns mig veterligen inte.
Vet inte heller om det finns några sådana fonder som aktivt väljer bort den typen av bolag.
Det är väl i så fall om folk börjar investera mer i Sverige som inte har lika mycket tech, alternativt andra tillgångsslag än aktier.
Ponera att Magnificent 7 gick upp 300 % nästa år i ren spekulation, utan vinsttillväxt. I ren bubbel-yra.
Ja då hade man ju bara kunna skifta från globalfond till sverigefond, europafond eller räntefond.
DNB Global indeks (MSCI Global net) from 2010-06, +590%
Det är definitivt intressant
Ouch. Både IT-bubblan och finanskris. Been there done that…
Det har satt lite spår. Gillar inte att vara all in på börsen. Lite extra ”säkra” medel skadar aldrig. Bra att ha för omviktning efter tokras på börsen också. De bästa långsiktiga placeringarna brukar ju ske när det är full panik och domedagsrubrikerna haglar.
Ja.
Ne inte nämnvärt.
Tjaa, som förväntat…
Jag är ett av offren av “the lost decade” då börsen gick sidledes från mars 2000-2009
Började investera på allvar under andra halvan -98 och drabbades som tusentals andra av en masspsykos under 1999, hade en sparkvot på 80-90% och absolut inget buffert sparande (bodde hemma hos föräldrarna med en hyfsad lön). Vissa nätter orkade jag inte sova, så spännande var det. Fick en fantastisk uppgång tills IT-bubblan kraschade…förlorade nästan allt men fortsatte att månadsspara, antar det var räddningen. Det tog 3+ år innan jag låg ±0.
Nu 20+ år senare när jag tänker tillbaka så känns det som jag har bara gjort en massa fel
Har försökt att åtgärda felen så gott det går men jag går omkring med en olustig känsla att snart kommer stora kraschen igen.
egentligen är väl detta en offtopic post men jag ville bara skriva av mig