Hur sparar jag?
Idag har jag 5 automatiska månadsspar:
500kr till Fondkontot
500kr till Barnsparkontot
600kr går in på Opti
500kr går till MiniBufferten på swedbank
1408kr (löneförhöjningen 2023) hamnar också på minibuffertkontot
Efter det så kan det bli att jag sparar lite extra manuellt men det beror lite på hur mycket lön jag får den aktuella månaden.
Sparar jag för mycket för min nuvarande situation?
Japp, troligtvis! Men en tanke med MiniBufferten är att parkera pengar för att extra amortera en större summa på lånen. Jag vet däremot inte om det är bra att göra så eller om jag ska betala in en liten summa extra varje månad istället?
På mina Aktie och Fondkonton så kanske man skulle göra som @Anonym i tråden Idag har jag slutligen tagit steget och sälja av allt utom den globala indexfonden, jag är inte där än mentalt. I dagsläget så ser min fördelning ut såhär
Vissa ligger jag på plussidan på medans andra ligger jag betydligt sämre till med. Nu är det inte några jättesummor som är investerade i varje aktie men man kanske skulle ta hem vinst i dom som gått bra och köpa mer fonder?
Det blev en del frågeställningar i det här inlägget men det är det jag funderar på just nu gällande mina investeringar, en sak som jag har bestämt mig för är att nu när semestern snart är slut så blir det att amortera mera iallafall Lånen ska ner under hösten och vintern! Samtidigt ska ju nästa semesterkassa sparas ihop…
(det här är ingen investerings rekommendation, gör alltid din egen analys och tänk på att historiskt värde inte är någon garanti för framtiden)