Jag har en bekant som köpte en klocka för 10 år sedan, det är ett välkänt lyxmärke och enligt en del forum så är värdeökningen 150% sedan inköp. Hon säger själv att den mest ligger och skräpar i bankfacket ( haha tänk att det finns fortfarande). Hon vill sälja men jag säger behåll. Hon har använt den från och till så den används ibland. Jag tänker att den kan var ett fint arv till hennes barn när hen blir stor nog.
Hur hade ni resonerat? Det finns ett affektionsvärde och ett ekonomiskt värde som sannolikt är i linje eller högre än den historiska börsutvecklingen.
Har den legat i bankfack i 10 år så undrar jag om den är servad som sig bör (förutsätter att det är en mekanisk klocka). Om inte, så är det nog hög tid för det. Är det en mekanisk så är det ju bra om den får motioneras. Jag har winders i mitt valv till den typ av klockor.
Det finns ju relativt små (men tunga) EN 1143-1 Grade III skåp med winders som man kan köpa utan att det blir allt för tungt. Halva nöjet är ju att ha tillgång till dem.
Är hon inte intresserad av något av detta så skulle jag nog sälja, bättre att någon som vill ge dem den uppmärksamhet och kärlek tar över.
Hälsade på mig igår, då satt den på armen, så den tickar och går iaf. Men absolut, den borde säkerligen ses över av urmakare. Jag tycker den är skitsnygg så man kanske ska lägga ett bud
Okey, jag tar tillbaka det jag skrev. Lägger till ”den historiska börsutvecklingen”
Hur som helst är värdeökningen på klockan mycket fin, och min spåkula säger att den kommer fortsätta då den är attraktiv bland samlare (vad jag förstått)
Men, om du är nyfiken på klockan i fråga och vill investera så skicka ett PM.
Primärt är inte klockan en investering, hon köpte den för att den var snygg och har bra kvalitet. Så här i efterhand har det visat sig att den ökat i värde och är attraktiv hos klockfanatiker och samlare. Klart hon ska sälja om den inte används, men jag försöker övertala henne att behålla för uppenbarligen gillar hon den då den sitter på armen ibland.
Utvärdera, hade du idag köpt 100k med indexfonder eller 100k i en lyxklocka?
Sannolikheten att just den klockan skulle överprestera börsen över tid är väldigt liten, så söker du riskjusterad avkastning så ska du/ni sälja klockan.
Sant, klart att ingen vet vad som händer i framtiden. Men antagligen kommer värdet fortsätta gå upp, kanske inte i samma takt. Den är lite unik så att den skulle sjunka som en sten tror jag inte, är dock ingen expert.
Hur ser värdeökningen ut generellt senaste säg 10 åren? Finns det ngn bra sida?
Vad är det för märke och modell exakt? Priserna på Rolex har fallit sen toppen för några år sen. Om det inte är en särskilt eftersökt modell tror jag inte på någon fantastisk värdeutveckling.
Varför används den inte? Använd eller sälj, tycker jag.
Jag hade köpt indexfonder, alla dar i veckan. Men nu är det inte jag som äger klockan. Vet inte hur hon resonerar kring börsen men velar iaf. Om den ska behållas eller säljas