Hallå klockexpertisen

Lite så tänker jag med, har sagt till henne att använda den mer.

Jag kommer inte kunna nämna mer exakt märke och modell, men den är unik av ett exklusivt märke.

Hur stort är värdet på klockan relativt personens totala förmögenhet? Du säger att klockan har affektionsvärde men även att ägaren tycker att den ”bara ligger och skräpar”, hur är det egentligen?

Sälj om:

• Ägaren har ett faktiskt behov av pengarna
  • Värdet på klockan utgör en betydande del av personens förmögenhet
  • Affektionsvärdet är minimalt

Annars kan hon lika gärna behålla den. Det är antagligen inte en bättre investering än aktieindex men om värdet är litet relativt andra tillgångar så kan det ses som en nyttig diversifiering

Bra, tack för input. Affektionsvärdet är relaterat till tidpunkten för inköp, då det var en speciell dag i hennes liv. Jag vet inte hur hennes tillgångar ser ut men du har en bra poäng med ditt resonemang. Tack

Verkar gå en del i cykler med varumärkena. För 15år sedan va IWC och Breitling de enda som gällde.

Går också att sälja klockan och köpa en billigare som inte är lika hajpad och trendig. Bara att stoppa huvudet i sanden och inte kolla hur den gamla har utvecklats på begagnatmarknaden.

Jag antar att du inte bokstavligen menar ”unik”, dvs piéce unique - en klocka producerad i endast ett exemplar, iom att vi isåfall pratar om en klocka värd åtminstone flera miljoner SEK, kanske tiotals miljoner…

Nja håller inte riktigt med, kanske bland gemene man. Men bland klocksamlare och ”fint folk” så ses det på Brietling som ”whitetrash”. IWC är bättre men de andra märkena jag nämnde är mer svåra att få tag på. Vissa rolex modeller behöver du stå i kö på i flera år och slicka röv innan du ens är påtänkt att få köpa en. Det är ju såklart ett medvetet beslut från Rolex

Sorry fel ordval. Den är attraktiv bland samlare och även ”vanliga” klockentusiaster. Inte unik som du definierar.

Om den bara ligger i ett bankfack hade jag sålt. Men hade jag använt den då och då och sett den hemma hade jag behållit.

Denna sidan är bra att kolla på för värdeutveckling

https://watchcharts.com/watches/brand/rolex

Människors minne är kort och de ser inte träden för skogen och tror att klockor ”alltid” varit dyrt och inser inte att klockor just nu är jätteinne.
Finns inget som säger att denna trend ska vara för evigt.
Sälj Rolexen.

Ordet exklusivt betyder - Endast tillgänglig för utvalda.
Många förknippar de med dyrt bara, men så är det inte… Men kan bli de för de är fler som vill ha å gärna betalar över varandra för att få ha ensamrätt… Me andra ord så är en dyr klocka eller liknade inte exklusiv när de finns tusental av dom…

Jag håller med vissa här i tråden. Det är 100% säkert att man INTE kan förutspå att klockan, bostaden eller börsen går mer än något annat. Just klockor har väl haft en ganska nylig hausse vilket dock tyder på motsatsen. Det har ju till exempel varit ett populärt sätt att flytta kapital på senare år. Men marknaden har reglerat det. Också segmentet sportbilar har gått väldigt bra. Börsen generellt känns osäker tycker jag.
Kikar man kurvorna på många amerikanska teknikföretag mm tex så mer eller mindre ser man ju att det är ohållbart. Klockor och guld är alltid stabilt.

Att klockor och guld alltid är stabilt är bara ett dumt påstående.

3 gillningar

Tack, vad snällt av dig att exklusivt berätta vad ordet exklusivt betyder. Tack!

1 gillning

Ändå trevligt av dig att tacka snällt när folk svarar på dina frågor :face_blowing_a_kiss:

Försöker leva upp till ditt måtto ”Bäst och ödmjuakst” :slight_smile:

Är man inte bäst måste man vara extra ödmjuk :joy:

Det där är en bra tankeövning.
Men, i fallen där det finns affektionsvärde fallererar den lite.
Har man inte klockan är det svårt att ha nåt affektionsvärde i den.

För ett tag sedan skrevs det om att lyxklockor dippat p g a att bitcion rasat i värde. Nu har bitcoin gått upp igen, och vem vet hur det kommer gå…

Finns väl olika syften i grunden. På börsen förväntar man sig avkastning. Klockan är primärt ett smycke. Har man råd att köpa ett lyxmärke kanske man inte har så stora problem med ekonomin i övrigt

Den aspekten finns såklart med. Poängen var dock att frågan “skulle jag köpa den om jag inte hade den?” inte nödvändigtvis fungerar så bra på saker med affektionsvärde.
Det behöver inte vara en klocka, det kan vara en sommarstuga som gått i arv, eller motsvarande.