Är ny på forumet men har uppskattat podden sedan en längre tid tillbaka.
Skulle gärna vilja veta hur ni tänker kring köp av dyrare ägodelar. Har under en tid velat köpa en klocka, och har inte fastnat för smartwatch utan tänker mig en finare, traditionell klocka.
Då jag ser det som ett engångsköp tänker jag en klocka i högre prisklass. Dock har jag svårt att rättfärdiga ett köp, även om jag har råd och sparar kontinuerligt och överlag har städad ekonomi. Hur ska man tänka? Ska man försöka dämpa suget, eller bara slå hål i saken? Jag är strax över 30 år om det hjälper, sparar ca 11-12 tkr varje månad och amorterar utöver det på bostadslån. Har i övrigt inga andra skulder.
Köper du en som är åtminstone några år begagnad kommer du ju troligen kunna sälja för ungefär lika mycket som du köpte den för. Vissa klockor stiger även i pris, men det ska man nog inte räkna med.
Har köpt och sålt en hel del dyrare klockor, har tyckt det varit värt det men räknar det som konsumtion och hobby, även om en del modeller och märken håller rätt bra i värde över tid (det är generellt en dålig investering). Har dock gjort en del misstag genom åren som hade gått att undvika, rekommenderar att se detta:
Funderat lite mer på frågan.
Landar nog mer och mer i, vad är klockan värd för dig?
Köpte själv en hund nyligen. Får oväntat ofta frågan vad hon kostade, när jag säger summan, verkar folk tycka att man är galen…
Hunden kostade 24 000, kommer kosta mer i slutändan och troligen aldrig generera mer än glädje.
Samma människor, går runt med telefoner i fickan för 20. Som är skräp om fem år.
Varit med om liknande scenarion när jag tex köpt en symaskin etc.
Det låter dyrt, med en sak för flera tusen och det är det med, men det kan nog bero på hur ens liv i övrigt ser ut.
För någon som spenderar 2000 på kläder varje månad, har dyra hobbies osv. Så ja då är det nog dyrt med ytterliggare en kostnad
Men för mig, som knappt köpt kläder för 500 till mig själv på ett år. Eller lagt en krona på hobbies blir läget ett annat.
Denna hunden jag nu köpte, kommer förhoppningsvis skänka mig glädje i många år framöver. Inte bara mig utan även mina barn.
Den tvingar oss ut, så hälsan blir bättre.
Jag är villig att betala 24 000, för att få se min son växa upp med vår hund.
Vad får du ut av klockan och vad är du villig att betala?
Detta förutsätter såklart att du har ekonomi för det hela.
Äh, bara köp! Klockor kan man aldrig ha för många av!
Skall du ha 1 klocka så bör du fundera över hur du klär dig och vad som skulle passa som accessoar till så mycket som möjligt av din livsstil. Den skall sitta naturligt på armen i din vardag och du skall kunna njuta av den utan att känna att den är som en fisk ur vattnet.
Jag skulle inte oroa mig för kostnaden, om du inte har för vana att göra dyra köp så kommer det vara en gåva till dig själv påvägen till dina mål.
Om du däremot ofta lägger större summor på saker och har ett uttalat sparmål så är det dock lite kontraproduktivt att köpa en dyrare klocka.
Jag är lite dum i huvet så jag har olika klockor för olika tillfällen, och humör.
Min daily driver är dock favoriten även om den inte är den dyraste eller den flashigaste. Det är en Tudor blackbay 58 på länk som jag haft ett par år nu. Den passar min livsstil och klädstil.
Eftersom det är min daily så har den gett mig de mest smärtsamma och samtidigt förlösande känslan, ögonblicket när jag satte den första repan i den. Efter det så har den i mina ögon slappnat av nog för att härjas runt med utan att jag behöver hålla den i perfekt skick som med mina andra klockor
Jag köper sällan dyra saker (senast var nog ett PS5). Jag tänker mig en klocka i prisklassen 80-100 tkr. Jag vet inte varför, men är väl dels känslan av att jag har möjlighet samt att det känns som en investering. Är även fascinerad av klockor och fastnat särskilt för Omega. Ser det mest som en accessoar. I övrigt har jag inga andra sparmål än att jag gillar känslan av att sätta av pengar på börsen, långsiktigt.
Vill helst köpa en ny, även om jag vet att marknaden för begagnade klockor är bra känner jag mig lätt ångestfylld av att lägga pengar på något redan använt.
Om du ska köpa ny Omega och vet vad du vill ha för modell (en dyr klocka bör provas på armen innan köp) kan du beställa hem en från uret.se. Ofta 20% billigare än i butik och med 5års global garanti. Dock inte samma köpupplevelse som att handla i butik om man värdesätter det.
Köper du en ny Omega i butik i den prisklassen kommer du ha förlorat ca halva värdet på den samma dag som du börjar använda den tyvärr. Upp på det tillkommer servicekostnader var 5-10e år. Är allt annat än en investering.
Om du nu ska ”investera” så blir det ju en helt annan grej. Rolex ståldykare tex har ofta kölista och begagnatmarknaden är alltid het. Omega inte lika mycket.
Lite mer djur i klocktråden. Jag reagerar tillbaka vid reaktioner om inköpspris på husdjur, speciellt om personen har djur själv. Den där summan kostar det att ha ett djur i två år, eller varje år om man har lite oflyt. Inköpet bleknar mot årliga återkommande kostnaden.
Klockan då. Köp om du vill. Färre pengar, mer klocka.
”Problemet” är att man inte kan gå in hos AD och få köpa populära Rolex stålsportmodeller som har premium på andrahandsmarknaden utan att ha bra köphistorik eller vänta i åratal.
Har haft liknande kommentarer när jag anlitade en online PT som kostade cirka 20 000 kr. Folk blev så chockade när nämnde summan och det märktes att jag fick kommentarer som att de var väl onödigt eller det kunde jag göra själv utan PT. ¨
Störde mig på dessa kommentarer, det är fan mitt kapital, inte erat.
Efter ha gått ner 16 kg, har jag fått en bättre koll på min hälsa, sover bättre, har fått en bättre förståelse hur maten har påverkan på hälsan och fått en bredare kunskap på hur jag kan förbättra min träning.
Skulle jag inte anlita en PT, så skulle jag gett upp med min träning, istället har jag fått en boost att förbättra min träning succesivt.
Om detta är din första riktiga klocka, skulle jag rekommendera dig att du köper någon instegsklocka först, för att landa i vilken typ av klocka du vill spendera så pass mycket pengar på. Jag var själv nära att köpa en Seamaster som första klocka, utan att tidigare ägt någon seriös klocka. Det är lätt att sitta på nätet och drömma, vilket stärker begäret ännu mer. Personligen köpte jag en enklare klocka för att landa i mitt behov och få lite perspektiv. Sen sitter jag förvisso fortfarande några timmar i veckan och surfar dyra klockor men är längre från ett köp idag än innan jag köpte min betydligt billigare klocka