Köpråd av armbandsur(klocka)

Hej alla!
Har bestämt mig för att skaffa klocka. Inser först nu att valet inte kommer vara så lätt som jag först trodde. Har kollat på lite olika märken men för tillfället lutar det mot en Omega Seamaster Aqua Terra 150m eller en Rolex Datejust 36. Nu kommer jag till det stora problemet.

Rolexen går inte att få tag på i butik( har pratat med dom). Tidigast sa de att jag kanske kan beställa den i feb men detta var inte ens säkert. Däremot finns Rolexen i retail men där går den för minst 15k extra än vad Rolex själva tar.

Omegan däremot går att beställa i butiken vad som gör att jag tvekar på att beställa den är att den verkar generellt tappa i värde och att jag tycker mer om Datejust 36. Värt att nämna är att de kostar i stort sett lika mycket som nya. På så sett ser jag det som mer gynnsamt att köpa en klocka som verkar stiga i värde jämfört med en klocka som sjunker i värde allt eftersom åren går.
Samtidigt gör jag inte detta som en affär för att kunna tjäna pengar utan för att jag vill ha en klocka resten av livet.
Uppskattar alla tankar och funderingar tack!

Hej. Ställ dig i kö på en Datejust, det är den du vill ha. Gå in på klocksnack.se och håll koll på begagnat.

Håll dig till 6-siffriga om du vill ha en modern och robust klocka. Du behöver bestämma dig om du vill ha stålbezel (slät, 116200 eller 126200) eller vitguldsbezel (räfflad, 116234 eller 126234) samt om du vill ha jubileelänk eller vanliga oysterlänken. Både refrerensen som börjar med 11 och 12 är fantastiska.

Jag har haft 3 olika och mitt tips är 116234.

5 gillningar

Själv har jag köpt 3 klockor på Chrono24.se bla. en Omega Seamaster Planet Ocean (2020) och den har inte tappat i värde, tvärtom. Seriös sida, väldigt nöjd med klockan och priset jag fick betala. Minst 20% billigare än om jag köpt den i butik i Sverige. Åtminstone om du köper den inom EU.
Min köpte jag från Italien.

1 gillning

Ett tips är att man bör ha lite koll om man ska handla på chrono24 och vara medveten om priser.

@jens_persson
Just av de anledningarna köpte jag mina klockor där. TS frågade om råd och jag gav mina.

1 gillning

En Rolex om det är den du vill ha.
Är du fortfarande student?
Hur gick det med Porschen du skulle köpa?
Jag tror att en Rolex passar bäst i en 911. :sweat_smile:

2 gillningar

Om du vill lägga dessa summor skulle jag välja en Omega Aqua Terra. Bättre klocka/urverk än Rolex. Dessutom billigare service, troligtvis. Finns såklart mycket annat kul utöver Rolex och Omega. Kika in Grand Seiko Snowflake med spring drive. Skulle påstå att den knäpper tidigare nämna klockor på näsan.

Kika även in Tudor Black Bay, bolag med kopplingar till Rolex, men mycket billigare och säkert likande kvalitet.

2 gillningar

Jag fick intrycket att TS var novis, därav förtydligandet.

Tar examen till sommaren. Bilköpet ligger på is till det att jag inte bor i stan och verkligen har behov av det. Inser att det annars bara blir en onödigt kostnad

Tack för tipsen! Jag har kollat på 126200

Rolex datejust är väldigt lik min klocka! Den kostade 1300 kr på ur och penn så kolla där! De har nästan alltid extrapris.

3 gillningar

Om du är novis på klockor, lite halvosäker på stil och storlek så kan du ju doppa tårna med en klocka i samma stil och storlek.
Trist att smälla såna pengar på något som känns fel efter ett par dagar.

Seiko har en homage till Datejust som kostar nästan ingenting men är hyfsat välbyggd.
Likaså kryllar det av Submariner-inspirerade klockor.

Själv har jag aldrig känt behovet att smälla riktigt så stora pengar på en klocka trots att jag tjänar tillräckligt för att betala den med löpande kassaflöde. Har knallat runt med en vintage Omega pie pan tidigare, numera blir det Apple Watch för hela slanten.,

Seiko jag nämnde:

5 gillningar

Rolex är mest för fastighetsmäklare, dörrvakter och gängkriminella. De visar gärna upp den på klocksnack.se tillsammans med en full sleeve. Välj något annat!

5 gillningar

Jag har ett kluvet förhållande till klockor. Har flera mekaniska. Ingen Rolex än dock. Min favorit (delvis av sentimentala skäl) är min snart 30 år gamla Seamaster 300 pro. Men de mekaniska klockorna är rätt opraktiska egentligen. Tidshållningen är sisådär. Datumet måste ofta ändras vid månadsskifte. Service är dyrt. Stöldbegärliga. Vill du lämna en Rolex i skåpet på gymmet?

För min livsstil har jag landat i att en G-Shock är bäst. Har flera men använder en smidig 5610 oftast. Den synkar tiden mot radiosändare. Vattentät hundratals meter djupare än vad jag någonsin dyker. Behöver aldrig laddas eller byta batteri. Jag kan klättra i berg med den, simma, jaga, arbeta i skogen, ha den på gymmet utan att behöva vara rädd om den. När jag behöver en smartklockas funktioner tar jag min Apple Watch. De mekaniska blir oftast liggande. Tas fram vid speciella tillfällen.

Med det sagt kanske det blir en Rolex en dag. Jag kan köpa flera per år om jag skulle vilja men tycker inte att det är värt pengarna. Sen har jag en motvilja mot Rolex och deras AD. Jag kommer aldrig fjäska för att få ”förmånen” att få köpa en klocka av dom. Aldrig, punkt. Men kanske köper jag mig en guldrolex åt mig själv när jag går i pension.

2 gillningar

Tyvärr sant. Lite tråkigt.

Måste bara hålla med haha.

Tycker själv att det är roligt med mekaniska klockor, men den som sitter på armen 99% av tiden är min G-Shock 5600.

Min synkar inte tiden, men den drar sig bara någon sekund på flera månader. Batteriet håller typ 5 år och den tål vad som helst.

2 gillningar

Håller lite med. :nerd_face::crazy_face:

Lägger en röst på Omega Seamaster 300. Finns i ett otal varianter och prisnivåer.

1 gillning

Tror iofs du blandar ihop det med Breitling.

3 gillningar

Tyvärr har du helt fel där…

1 gillning

Jag köper klockor på Ur och Penn. :joy:

1 gillning