Vågar man köpa en Rolex med tanke på rånrisk?

Hej på Er,

Bor i en liten kuststad i Sverige. Funderar på att köpa en Rolex. Hade ni vågat göra det i dagens situation i samhället och risken för rån?

I så fall hade jag köpt en enkel Rolex, typ en datejust. Inget särskilt “högljutt”.

I byn där jag bor händer det i stort sett ingenting men för en tid sedan bröt de sig faktiskt in hos en äldre herre och rånade honom på hans lyxklocka. Men detta var en väldigt ovanlig händelse för vårt lilla samhälle.

Hur hade ni resonerat?

MVH

2 gillningar

Om jag älskar att bära en fin klocka, så skulle jag göra det. Men sett till att ha den försäkrad, rånare vill oftast ha ett utbyte.

Sen tror jag också att vem som helst kan bli rånad idag, så att inte äga det man vill och kan för att någon kan vilja sno prylen, det blir knasigt också.

1 gillning

Jag har en rolex som jag använder dagligen - försöker dock alltid att “täcka över” den med armen på jackan eller tröjan när jag går på stan eller möter skumma individer.

Risken att bli rånad i vardagen upplever jag dock som liten, men beror ju helt klart på när och var du rör dig.

Klockan är den bästa investeringen jag gjort då den tripplat i värde senaste åren så låt inte oron för att bli rånad hindra dig. Vara bara smart och håll lite koll på din omgivning, största risken är om man är på t.ex. nattklubbar och annat, där finns det många som spanar efter personer att råna.

1 gillning

Allt beror på hur mycke du vill vissa upp att du har en Rolex… När fel personer ser de så kan rånrisken öka, samt som man vill flasha på socialamedier så ökar de me…
Jag skulle våga utan att blinka, men är själv inte intresserad av klockor på de sättet… Har klocka bara för tidsangivelse…

Jag har ett par olika Rolex som jag skiftar mellan. En Datejust på jubilee och halvguld så den sticker ju ut mer.
Men brukar inte använda den om man går ut på krogen. För övrigt är jag inte orolig för rånrisk.

Flashar inte med klockorna i onödan då jag bär dom för min egen skull.

2 gillningar

Om jag bodde i ett område där jag inte vågade ha en lyxklocka skulle jag nog hellre lägga pengarna jag tänkt lägga på lyxklockan på att uppgradera till ett säkrare område.

10 gillningar

Nja kan vara att man ändå spenderar mycket tid i mer osäkra områden.

Jag som exempel bor i ett tryggt område men spenderar stora delar av min vardag i några av våra mest utsatta områden.

Hej,
Om jag hade skrivit ut var jag bodde så hade du nog skrattat högt och slagit dig själv på knäna :slight_smile: Det är definitivt ett lågriskområde. Risken är nog större om jag lämnar orten. Men tack för omtanken!
MVH

1 gillning

Brukar bara vara den som bär klockan och aktiva tjuvar som scannar av armar. Övriga dödliga bryr sig inte/ser inte skillnaden på en rolex eller ur och penn klocka för några hundralappar. Om du vill bära den för din egen känsla så gör det i din ensamhet, i skogen etc. då kommer ingen störa…

2 gillningar

Jag vill ogärna pynta mig om det inte är stor privat fest. Det känns bara som en stor “RÅNA MIG!” -skylt.

För övrigt har jag en klocka hemma och en på luren så rolexklocka känns inte nödvändigt… :smile:

1 gillning

Lite oklart vad kuststad har med saken att göra.
Men vad ska du göra med klockan?
Lägga upp på Facebook tillsammans med en vägbeskrivning hem till dig?
Vifta med på stan?
Knalla runt dyngrak i no-go zoner?
Om inte så är det nog lugnt.

Däremot kan man ju fundera på om det är en bra grej att gå runt med om du inte känner att du vågar använda den fullt ut. En stålrolex gör sig fint på armen, inte i bankfacket :grin:

1 gillning

Bor i Stockholm och varit med om 3 klockincidenter.

Blev av med en Sub Rolex på Café opera. Och de två övriga kunde jag behålla klockan men fick springa.

Alla incidenter har hänt på kvällen/natten. Vilket gör att jag aldrig använder klockorna om jag ska ut på kvällen.

Tycker dessvärre känslan är att man blir som en måltalva och vill undvika hamna i situationer. Men beror på var du rör dig och på vilka ställen.

Har inga problem att ha de utomlands om man är på okej resmål eller på mindre okej orter i Sverige

1 gillning

Jag brukar bära långärmat på lokal.
Men det är klart, jag har ju min klocka lite mer inkognito. Inte såhär:

2 gillningar

Jag bor nära en storstad så brukar alltid klä ner mig då vi svenskar är vandrande måltavlor när vi rör oss utomhus.

Hade hellre sågat av benet än att gå runt med en Rolex i stan, hade blivit kidnappad, rånad och dödad direkt.

Försöker se ut som att jag har anställning men på gränsen till bidragstagare, aldrig blivit rånad!

1 gillning

Kör alltid Agnelli style. Speciellt om det är på lokal

Använde tidigare mekaniska klockor men de är ju egentligen rätt värdelösa, stötotåliga, känsliga för magneter, går inte exakt, stannar efter 2 dagar om du inte rör på dem/vevar upp dem och behöver dyr service vart 5e år. G Shock däremot är billigare, drivs av solen, radiosynkas och min har dessutom kompass och barometer och roligare att pilla med. Skulle den bli stulen är det bara att köpa ny. Med en Gshock vet du vad klockan är med en mekanisk klocka tror du dig veta. Fast det är ju roligare att putsa en mekanisk stålklocka. :face_with_hand_over_mouth:

Jag skulle nog vara mer rädd för att tappa bort eller repa/ förstöra en Rolex än att bli rånad.

Jag själv har minimerat rånrisken genom att ha ett golvur monterat i en skrinda som jag drar efter mig. Funderar på att byta ut den mot en enklare Certina.

1 gillning

Rent spontant tror jag inte du behöver oroa dig nämnvärt, majoriteten av människor går igenom livet utan att någonsin bli rånad eller uppleva kriminalitet. Medan andra förekommer väldigt frekvent såväl som offer som förövare, de har helt enkelt ett s.k. Riskfyllt beteende och/eller antisociala tendenser.

Vi bör ju tänka på att varenda turist värd sitt namn har en ’ “Vrålex” och det har nog många osäkra yngre personer också. Som regel kan du utgå från att de flesta “snygga” klockor du ser är fake, såvida du inte skyltar högt med att du har en “Äkta role värd 50k” på fyllan är nog risken minimal.

2 gillningar

Kan säga såhär, sannolikheten att du blir rånad på en Rolex om du väljer att köpa & bära den är astronomiskt mycket högre än om du inte äger någon Rolex…

:slight_smile:

Mvh,

Mmmm. “En man med en klocka vet vad tiden är, en man med två klockor är inte lika säker.” :grin: :grin: