Ångest över sparande

Tjena!

Jag har de senaste året fått ångest över mitt sparande. Det har gått till den gränsen att det i princip är det enda jag tänker på. Hur jag kan maximera mitt sparande och minimera utgifterna.

När jag var yngre brydde jag mig inte alls om att spara, slösade de få pengarna som kom in och levde lön till lön. När jag var klar med universitetet och fick jobb bestämde jag mig för att spara ihop till kontantinsats för lägenhet och sedan dess har jag blivit otroligt snål, framför allt mot mig själv.

Idag är jag 28 år, har en lön på ~40-50kkr netto och sparar 60% av lönen varje månad. Äger en bostadsrätt och har ca 120kkr i ISK och 40kkr i buffert. Trots detta klarar jag inte av att unna mig något. Det finns massvis av saker jag skulle vilja unna mig, jag har ett stort klockintresse så en Rolex är alltid något jag drömt om, likaså hade jag gärna kört en fin bil. Jag är privilegierad att kunna köpa både Rolex och fin bil och trots det lägga undan pengar men det är något jag är alldeles för snål för.

Målet med mitt sparande är absolut inte FIRE. Jag nöjer mig med att ha ett fuckoff-kapital inför framtiden/pensionen. Vi väntar vårt första barn och hus vill vi köpa om ca 3-4 år. Trots att jag leasar en fin bil och köper min drömklocka är det fortfarande inga problem att spara till kontantinsatsen för huset och 10% inför framtida pension.

Låter mitt resonemang vettigt? Hur hade ni gjort i min sits och hur kommer man över snåldjävulen? :imp: Jag vill egentligen leva ett svenssonliv med guldkant.

Jag får inte riktigt siffrorna att gå ihop. Du tjänar alltså runt 45 netto och sparar ca 27 i månaden, men du har bara 160k sparat? Dvs du har sparat i mindre än 6 månader?

Finns (minst) en annan tråd här på forumet om hur man kan få sig själv att inte snåla, kan vara värt att läsa den/dem.

Ska du få barn snart och köpa villa om 3-4 år kan det matematiskt bli svårt att köpa Rolex och fin bil. Men sätt av 10% av lönen till ett spendera-konto som du tar ifrån?

Sätt av en fast summa varje månad dedikerat till guldkanten.

1 gillning

En stor del av sparandet gick till kontantinsatsen. Lönen har ökat successivt sedan avslutade studier så har inte sparat 27kkr i flera år, nej. Att sätta av en liten summa till att spendera var smart. Ska även läsa igenom de andra trådarna, tack!

1 gillning

Du tänker fortfarande som en student som har en tajt budget :slight_smile:

Ta en diskussion med den du väntar barn tillsammans med om era önskemål, planer och livsmål. Det kommer ha signifikant större påverkan att ni skall bilda familj än vad din inkomst ökat.

Vad innebär svenssonliv med guldkant för er?

Hur hanterar ni inkomstminskningen med barn no 1, sedan kanske barn no 2?

Och ja, lite pengar från sparandet får man allt unna sig.

2 gillningar

Det där med Rolexklocka kan jag förstå. Jag fick en när jag fyllde 40 av min man och jag är verkligen glad för den. Har burit den dagligen i snart 20 år. MEN…den måste lämnas in och kalibreras, servas med jämna mellanrum och det kostar några tusen varje gång. Och för ca 5 år sedan så var den sliten i länken, fästena som klockan sitter i. Trodde att det bara gick att byta stiften. Men inte…Det finns inga sådan stift lösa utan dom är intregrerade i länken. Så hela länken behövde bytas och priset var 30 000!
Jag tackade för mig och gick till en duktig guldsmed som fixade till klockan för mindre än 1/3 av priset, den kommer att hålla för alltid nu😊.

Om du köper en Rolexklocka av lite bättre snitt så har du ungefär noll pengar kvar. En bil får du nog leasa, inte köpa.
Fortsätt spara, du har en fin ekonomisk situation men det finns viktigare saker än en mekanisk klocka som bara signalerar ekonomisk analfabetism. :grin:

6 gillningar

Då du har ett så pass litet kapital sparat så gör du i nuläget helt rätt i att spara 60 % av din lön. Fortsätt med det så länge det går.

När ekonomin stabiliseras med hus och barn så kan du på nytt utvärdera vilket sparande som du behöver.

4 gillningar

Jag kan helt klart säga att jag aldrig skulle köpa en Rolex om jag skulle köpa en klocka idag.
Det finns många välfungerande och snygga för några hundralappar :+1::blush:.

1 gillning

Siffrorna går inte riktigt ihop för mig. Givet din inkomst o.s.v. borde du kunna leva rätt bra även om du sparar 50% av lönen.

Har du gått igenom dina utgifter och faktiskt värderat vad du lägger pengar på?

Min spontana tanke (som kan vara fel då jag inte har sett alla dina siffror) är att pengarna rinner iväg på saker som inte ger dig värde. Därmed har du inte råd med så högt sparande och det som ger dig värde. Alltså en prioritera om, vissa saker ska du prioritera upp och lägga mer pengar på (guldkanten) och andra saker ska prioriteras ner (vet ej vad dessa kan vara?). Slutsumman borde kunna bli ungefär den samma.

Bra lön!. Det är en fantastiskt början. Mycket beror förstås på hur din partners inkomster ser ut framöver men ovanligt är nog inte att följande känns rätt bra som approach…
Jag tror precis som “drabbade” mig att när barnet/barnen kommer och vardagen kommit så kommer dina prioriteringar ändras rejält. Hormoner eller nåt sånt… Riskminimering för lilla familjen. Man sänker ofta även sin arbetstid som par rejält i många år.
Det är fläskigt dyrt med hus och alltid viss risk för otrevliga upptäckter efter ett tag. Låt gärna snåldjävulen leva fram till dess ni köpt huset och fixat det nödvändigaste och kommit fram till att huset är befunnet var OK i grunden utan dyra problem.

Bilen och Rolexen kommer sjunka undan i prio några år framåt minst gissar jag… Vi brummade runt i en lite lätt rostig Ford Kombi i 5 år.
( Man kan ha en äldre riktigt fin bil för en mycket rimligare summa i värdeminskning. EN VOLVO XC90 med Yamaha V8 motorn på 315 hästar om man verkligen vill ta i . EN Porsche Cayenne turbo på 450-500 hästar är inte heller dyr att köpa. Sen kan du ha en äldre Toyota som vardagsbil som alltid fungerar dessutom :smiley:.)

Det du sparat så här långt är inte mycket om du skall spara till >15% i en insats på ett hus. Men det beror förstås på belåningen på din BRF.
OM man skall känna sig hyfsat bekväm tycker jag att man kan piska på snåldjävulen till dess man fått ned belåningen under 70%. Det tog oss från 95% belåning ned till 70% bara ca 6 år. ( mest hjälp av inflationen på hus )

Och därutöver bör man ha en hyfsad buffert för en rejäl oförutsedd händelse minst.
Att kunna pynta av och renovera ett badrum som behöver fixas pga vattenskada kan kosta 200.000 att åtgärda normallyxigt med rejäla åldersavdrag. Om man har ett badrum + en gästttoa brukar man ha rejält bråttom dessutom.

Nu vet ingen var elpriserna hamnar närmaste åren. Våra hus runt 1970-tal drog icke uppgraderade ca 30.000 Kwh per år på 4 personer. Med höga priserna vi sett blir det en enorm summa. Att se till att huset har, Kostnadseffektiv värmekälla typ värmepump eller fjärrvärme, OCH effektiva treglasfönster och ingen direktverkande el alls är en bra början och bra att fixa asap man kan utan att bli barskrapad.
Att fixa ett orenoverat hus från 1970-talet för hyfsat lägre el förbrukning kan snabbt dra 300.000 i investering.
PS: det ÄR ett bra tillfälle att köpa hus NU om man byter upp sig ordentligt. Den som kan bjuda utan villkor och klarar feta räntor några år kan köpa hus billigt just nu. Det har man nytta av för all framtid.

TS förklarade lite längre upp i tråden att TS inte sparat så länge så det hunnit bli kapital.

Det gick dessutom en del till kontantinsats.

Jag läste det. Det var inte det jag refererade till när jag skrev. Det jag tänkte på är att det kassaflödet inte riktigt känns rimligt och samtidigt uppleva nån form av super snål liv.

Upplevelse är känslomässigt och långt från Excel :slight_smile:

Skulle inte ens köpa en rolex om jag var mångmiljonär. Men klockor jag haft slutar i en låda. Så säljs dom. För man glor alltid luren istället. :smile: Så en onödig utgift hos mig. Så en smartwatch till luren. Klart. :+1:

Ångest är så klart inte bra. Jobba bara med att bli kvitt den sen tycker jag nog att du kan fortsätta som du gör tills du kommer på andra tankar. Man behöver, iallafall inte enligt mig, ha ångest för att man är sparsam. Eller, var kommer ångesten egentligen ifrån?

Blickar vi framåt lite så tänker jag: Barn, som du nämner, brukar förändra folks perspektiv och prioriteringar så lösningen på ditt problem kommer kanske med storken?

Lycka till!

1 gillning

Hej,
Var i din situation för något år sedan. Har en bra lön och sparar mycket. Kan vara väldigt snål mot mig själv.

Min egen strategi för att ändra inställningen, har varit att inför i år avsätta 10-15 % av det totala sparandet till spenderar konto. Samt att jag i December 2022, började planera och bokföra kostnaden redan då. Genom att boka in matupplevelser, evenemang (Konsert, musikaler, opera, etc) samt en del resor.

Har fungerat mycket bra och jag har fått ut många unika upplevelser som jag tidigare inte hade gått på. Har också endast gjort av med 9 % av det jag tänkte från början.

Förhoppningsvis landar jag på runt 12 %, resterande flyttas över till 2024 kontot.

1 gillning

Känner igen mig i sparångest, är själv äldre än dig ( närmar mig 50) och även om jag tror att mitt pensionssparande är på bra nivå ( tjänstepension + löneväxling till mera tjänstepension ca 190k per år totalt) men jag har en gnagande känsla av att man alltid kan spara lite mera.
Ska nu börja jobba med hinkarnas upplägg för att se om man kan nå ett ekonomiskt lugn

Det där med Rolex… nja mekaniska klockor är dyra att serva. Skulle tro att en Rolex kostar närmare 10k att serva vart 5-10 år. Sen att Rolex gjort det hart när omöjligt att köpa en klocka över disk hos en AD är skäl för att inte köpa en. Aldrig att jag skulle nedlåta mig till att fjäska för klocksäljare och ”bygga upp en relation” med dom, för att få ynnesten att köpa en mindre populär modell, för att senare få chansen att köpa den modell man verkligen ville ha.

Jag har en Omega Seamaster Professional som jag fick för snart 30 år sen. En i mitt tycke minst lika trevlig klocka som en Rolex Submariner. Blir sällan att jag använder den, oftast blir det min Apple Watch eller min G-Shock.

1 gillning

Vill börja med att säga GRATTIS! Du tillhör gruppen Sveriges mest välbetalda 28 -åringar med din månadslön på 90 KSEK :partying_face:

Även om du sparar 60% av din månadslön bör du kunna leva ett bra Svensson -liv. Har du gjort en budget över dina utgifter?