Jag är 29 år gammal och tänkte köpa en klocka för 60.000kr till mig själv som present. Har länge velat ha en fin klocka som jag kan bära livet ut.
Har ca 650.000 via SBAB räntekonto och ca 600.000 kr investerat via Avanza (index-fonder).
Jag bor billigt med min tjej och har en månadskostnad via boendet på 4500kr. (bostadsrätt)
Har en bruttolön på 48.000kr. Sparar ca 50% av min lön varje månad till Avanza nu eftersom min buffert och ränte-spar är tillräckligt högt.
Nu till min fråga. Jag vill köpa ett hus längre fram och fortsätta spara till 1 miljon via Avanza. Men detta är en långsiktigt mål som kommer längre fram.
Är det galenskap att köpa en klocka för den prisklassen innan jag har mig ett hus?
Står också i funderingen att det är bättre att investera dom 60.000kr än att köpa en klocka, men samtidigt vill jag leva och unna mig något från allt mitt spar genom livet hittills.
Ja.
Med det sagt, det finns många saker att spendera pengar på. En klocka kanske ger dig mer känsla av tillfredställelse än att ha pengarna.
Ett sätt att förhandla bort spenderandet är att se det som att 60 000 kan avkasta 3-6000/år, eller 250-500/mån, samtidigt som pengarna är kvar.
Är det värt det att bära en sportomega?
Akta dig för att inte fastna i klockfällan. Köper du en är det lätt att du suktar efter fler. Kan du hålla det till en klocka så skulle jag inte tycka det är fel, man måste kunna unna sig något. Men eftersom du är så ung skulle de där 60 000 förränta sig ganska bra efter flera decennier i index fonder. Omega tenderar att sjunka marginellt i värde medan till exempel Rolex ökar. Glöm inte att klockan kommer behöva underhåll med 5-10 års intervall om du bär den hela tiden. Fullservice av en sådan Omega klocka bör ligga närmare 10 000 men jag har inte kontrollerat.
Jag köpte en klocka i den prisklassen 2015 och var då i ungefär samma finansiella situation som du. Jag har burit den varje dag sedan dess och är sjukt nöjd med mitt köp.
Finns det något annat du kan sälja eller någon tjänst/abonnemang som du kan avvara i syfte att finansiera en del av klockan? Eller jobba några extrapass för just klockan? För att det inte ska kännas så ”smärtsamt” att ta allt från pengar som du redan har…
Se inte klockan som en ekonomisk investering. Klockor har blivit en innegrej att “investera” i. Det är för mig bara ekonomisk spekulation.
Däremot kan det vara ett lämpligt köp om det är något som ger dig personligen mer värde än alternativkostnaden.
Jämför klockan med alternativkostnaden (avkastning från en faktiskt ekonomisk investering), fråga dig sen om du vill ha (och använda) klockan för den kostnaden. Är svaret ja, köp. Om nej, absolut inte en investering för din ekonomi.
Jag köpte 2020 själv en ny Omega Seamaster Planet Ocean 600 Co-axial Master Chronometer 215.30.44.21.01.002 och betalade då ca. 50k. Att nu få en ny för ca. 60k tror jag blir svårt.
Hursomhelst är jag väldigt nöjd med min.
Mer perspektiv: det du köper är i allt väsentligt ett smycke. Om vi låtsas att din tjej hade kommit hem och sagt att hon önskade sig att köpa en present till sig själv - ett armband för 60 000… hur hade du känt då?
Varenda medveten medelklass-svenne har en Rolex de knappt vågar använda pga. re sell. Köpte kaffe av en tjej med en Rolex på armen häromdagen. Knappast någon välbevarad hemlighet för connoisseurerna.
Jag har sparat ca 20k per månad senaste åren och tog nu 150k i utdelning från mitt egna bolag. Mer att jag tänker att det kanske är dags att använda lite av pengarna jag sparar.
Köper nästan aldrig något till mig själv förutom några sonos-högtalare och lite kläder då och då
Så du har knappt börjat livet, har 1.2M+ sparat och en lön på över en halv miljon om året.
Din fråga är inte ekonomiskt, om du tycker du förtjänar klockan köp den, vi kan inte hjälpa dig.
Men allt är inte pengar, själv reser jag för runt 100k om året, gör det svårare att nå FIRE men jag mår så sjukt mycket bättre av det så det är en billig investering