Samma här. Min förra klocka från ur och penn kostade 1000 kr. Jag hade den dygnet runt på armen i 15 år utan någon helst service eller ens batteribyte.
Jag har köpt nästan alla mina klockor på loppis och en på Asos. Tillsammans kostade de under 300kr, men visar tiden fint och har fått många komplimanger. Fick byta armband på en av dom, armbandet kostade mer än vad jag köpt klockan för, men väl värt det.
Tänk på att det är främst du själv som kommer bry dig om vad för klocka du har. Så välj främst något du tycker om och inte klockan du tror imponerar på andra.
Obegripligt att ens överväga något annat än en Apple watch, känns självklart att kunna betala med bara ett dubbelklick på klockan utan att ens behöva ta av skidhandskarna, styra spotify, öppna laddluckan på bilen, styra all hemautomation, se jobbkalendern direkt på klockan, sköta all meddelandekommunikation, diktera mail och dessutom ringa och kunna svara utan att behöva hala fram mobilen, samt förstås löptider och andra hälsofunktioner och inte minst navigation eller börsinfo. Trodde bara gängkriminella bar dyra skrytklockor nuförtiden.
Jag har klocka just för att ej behöva bära runt på en massa teknik så som mobil etc ![]()
Jag har dock ingen skrytklocka ![]()
Nog för att jag har en AW själv som jag gillar skarpt som sportklocka, allmän fitnesspryl och till några av de saker du nämner. Men den är långt från perfekt, särskilt om man har någon form av krav på att klockan ska tillföra något i ens outfit. Jag bär min osynlig under ärmen om jag nu måste ha den.
Att jämföra en AW med en mekanisk Rolex är dock som att föreslå en Tesla till någon som velar mellan en luftkyld Porsche och en Aston Martin från 1980…
Förstår verkligen inte charmen. Är själv ganska nördig, men jag föredrar en klocka som bara visar tiden.
Benägen att hålla med, köpte min första riktigt exklusiva klocka somras. Apple watchen känns verkligen som att bära runt på en plastbit man fått på Leos lekland i jämförelse nu.
Jag tycker det är obegripligt att man kan köpa en klocka som måste laddas stup i kvarten. Ett fina med en klocka är att den kan sitta på armen dygnet runt, året om och att det alltid går att avläsa korrekt tid utan tjafs. Det är nog tjafs med mobiltelefoner som ska laddas hela tiden. Den för sköta allt en klocka inte klarar av. Jag vill verkligen inte ha fler prylar man jämnt ska behöva ladda. Jag kommer inte köpa någon smart klocka förrän den dagen de kan sitta på armen dygnet runt i 15 år utan någon skötsel av något slag.
Mitt råd är att du ska köpa den klocka du vill ha. Inte vad någon annan tycker att du ska vilja ha. Du skriver att du redan har bestämt dig för att köpa en klocka och frågeställningen är inte om det är en bra idé eller inte, eller om det är en prisvärt intresse. För diskussionens skull tycker jag inte det spelar någon större roll om det är en dyr klocka, tavla eller motorcykel.
Om detta är ett stort köp för dig och en klocka du tänker att du ska under längre tid, så köp den du vill ha och inte den du nästan vill ha. Det är mitt egentliga tips.
Ha hellre tålamod isåfall även om det kanske låter tråkigt.
Jag var tidigare väldigt klockintresserad och tycker fortfarande det är kul, även om det intresset inte får så mycket utrymme nu. Köpte en klocka i din prisklass för snart 5 år sedan efter väldigt långt övervägande. Jag visste att jag ville ha en specifik modell och slog till under en resa där jag fick ett bra erbjudande hos en auktoriserad säljare, vilket gjorde det hela tryggare för mig. Hade dessförinnan bara haft klockor som kostat en tiondel så mycket.
5 år senare tycker jag fortfarande om den men jag skulle inte säga att den är viktig för mig. Ekonomiskt säljs den på andrahandsmarknaden för ca 40-50% mer än jag gav. Skulle jag lämna in den hos en svensk återförsäljare skulle jag nog iaf få lite mer än inköpspris för den. Generellt håller Rolex historiskt värdet mycket bättre än Omega, även om det finns specifika modeller och serier där det inte alltid stämmer.
Håller med ovanstående.
Självklart ska du skaffa något du faktiskt vill ha och inte något du så att säga endast nöjer dig med. Enorm risk att ångra sig annars och i stället börja tänka i banor som “om inte”.
Om det ändå tar emot för mycket att lägga stora summer på en klocka (vilket för många är helt naturligt även med ett gediget klockintresse), så finns det en enorm begagnatmarknad och vintage-scen som bara väntar på att utforskas. Klockor är verkligen ett kaninhål utan slut. Är övertygad om att det finns klockor till en bråkdel av priset av en ny Datejust som kommer kittla begäret lika mycket, om inte mer.