Hjälp mig tänka - Början på att lära barn om pengar

Hej!

Efter att ha läst Jans bok gör ditt barn rikt och att min äldsta nu är tillräckligt gammal (snart 4) så har vi börjat med att han kan få mynt om han utför uppgifter hemma. Mynten läggs i en glasburk och när burken är full kommer han få köpa en leksak typ vilken han vill. Varje söndag så tjänar hans mynt ränta (typ 10%) och då läggs det i mer mynt. (Han har absolut lärt sig att “coins attracts coins” (jag pratar engelska med honom)) Syftet med det hela är ju att träna på att hantera pengar, och som Jan skrev i boken också kunna stå på mitt barns sida så att vi tillsammans kan fixa så att min sån får leksaken han önskar sig. Istället för att ha kampen om en leksak ska köpas eller ej.

Jag är en person som är väldigt duktig på att sätta igång grejer, men nu har jag hittat flera problem med sättet och vill gärna ha forumets input på hur det kan bli bättre.

1. Hur mycket pengar är rimligt att behöva spara ihop innan man får köpa sin leksak?

2. Jag hade velat införa flera nivåer. Nu har vi bara att när burken är full så kan han köpa typ vad som så småsaker kommer nog aldrig vara relevant. Så vad hade rimliga nivåer varit?
    Lutar åt dela in burken i fjärdedelar där första fjärdedelen kan man inte köpa något, andra så kan man köpa en liten grej, tredje något mellandyrt, och fjärde vad som.

3. Annan behållare för mynten än en burk. Problemet med en burk är att när man lägger i några mynt så syns det inte så mycket skillnad. Så finns det något bättre?
    (Problemet kanske är att ska man upp i en viss mängd så kommer det se lite ut oavsett vad för att det är andel av en volym…)

Medans jag skrev så kom jag på att en möjlig lösning på 2 & 3. Kanske är att man kan börja i en liten burk och när den är full så kan man antingen köpa något litet eller gå över till en större burk.

Det lärorika är just att det är bara lite mer varje gång, men med tiden blir det mycket.

Vi har exakt likadan burk och mynten som dig och när sonen ville köpa nåt la ha alla mynten i sin plånbok. Vår nästan 5 åring lär sig om pengar genom att lära sig räkna (kill 2 birds with a stone). När han bad oss köpa för leksaker sa vi till honom att alla ska jobba och spara pengar för att köpa vad man vill.
Jobba i hans värld betyder att varje gång han vattnar mina plantor får han 1 coin men om han lyckas lösa några uppgifter såsom addera, minus, gånger, skriva, läsa klockan får han 3 coins på en gång. Varje gång han fick pengar räknade han alla coins och blev glad att han lyckas samla så mycket och närmare mot sitt mål.
I påsk åkte vi till legoland och han hade lyckats samlade 30 coins. I affären sa vi att hans pengar räckte bara till de leksaker vars prislapp började med siffran 1-3 och innhöll 3 siffror. Jag bad kassan att låtsas ta emot sonens pengar och jag lät honom betala med de “pengarna” han hade i plånboken. Kassan var schysst och smög tillbaka plånboken till mig efter jag betalade dreamzz lego med bankkort i smyg :slight_smile:
Så pengarna var nollat och han förstår nu att han måste “jobba” och spara pengar för den nya jurassic world lego som kostar 100 coins.
Barn är olika men det har funkat bra för oss.

1 gillning

Kul att höra att det är någon mer som också har myntburk :slight_smile:

Tack för att du delade med dig.
Går intresset för att tjäna pengar i vågor även för eran grabb? Det kan gå veckor utan något intresse och sedan kan han göra 4 saker på en dag för att han vill tjäna mycket pengar.

Super intressant, vi kör veckopeng hör för att uppmuntra sparande tänket och räkna.
Han gillar paw Patrol just nu och får summor som går att dela med det han vill köpa.
5 st 50 lappar exempelvis ger 1 figur. Kan ju lika gärna ge honom pengarna för man lägger ju ut det ändå :grin:
Inte börjat med ränta delen men det kanske är dags om ni kör det.
Vi samlar pant hemma och brukar låta det växa till en hög motsvarande en veckopeng. Då får han ”jobba” genom att panta och sen växla in till pengar.

Mina är 4 och 7. Ungarna får panta burkarna tillsammans med mig om de vill ha lite pengar. Nästa vecka får de inventera sina leksaker och välja ut det dom vill sälja på loppis. 7-åringen hoppas på lite soligt väder så hon kan få sälja lite saft och bullar på loppisen. Lite längre fram när den äldre är redo att ha egen mobil är det dags att lära sig ha eget konto och kort och få lära sig spara med ränta. Kommer bli kul!

Jag brukar ta med 7-åringen när jag handlar och prata högt om vad saker och ting kostar och vad som är dyrt och när det är billigt. Ungen snappar upp förvånansvärt mycket och hänger ända med resonemangen i grova drag.

Nu är mina barn lite äldre än era och jag ger en viss summa i veckopeng. Problemet är att jag också ser till att de jobbar, typ jultidningar, kiosk, sälja leksaker de inte använder mm. Det blir så mycket pengar att månadspengen i princip känns meningslös i deras ögon. (En dag med kiosk kan ge 1000:-, jultidningar ca 6000:- för 2 veckors jobb).
Jag känner att det blir en uppförsbacke att lära dem ränta på ränta…

Dina barn är ju äldre och kanske intresserade av lite dyrare saker? Kan vara bra om de lär sig att saker de vill ha kostor mycket och deras pengar lätt kan ta slut?

Mina får än så länge ingen veckopeng. Men de får heller inte särskilt ofta saker de önskar av mig. Vill ungarna ha spel så har de lärt sig att de bara får det som är gratis. Vill de ha något (leksaker eller spel) som kostar får de använda sina sparade pengar eller önska sig till Jul eller födelsedag så kanske de kan får om det är med på listan.

Min strategi är att lära barnen matematik och ansvarstagande, tänker att sund ekonomi bör följa naturligt om jag lyckas. Men det är för tidigt att utvärdera, jag ber att få återkomma om några decennier.

1 gillning

När vår äldsta var i den åldern så var “när burken är full” - oberoende av beloppet. Vi hade också lagom stora burkar.

Det är bara att prova sig fram och experimentera! Prova, gör streck, väg, lägg ut dem, gör ett papper med tomma cirklar där man lägger mynten på eller vad som helst. :slight_smile:

Vi körde filtkulor från Panduro ett bra tag, de fanns i olika storlekar. Sedan gjorde jag också som så att jag fyllde på natten. Så en ränta var typ varje natt.

Haha, note to self: läs hela posten innan du börjar svara. :see_no_evil::rofl:

Han sa oftast att han ville jobba nästan varje dag, men ibland tackar vi nej för att tiden inte passade. Tror den här sommar kommer han lyckas samla 100 coins för att köpa jurassic world lego för att jag har nu levande plantor att vattnas :wink:
Tycker det är bra att han får köpa leksaker själv för att vi har märkt att han har blivit mer varsamt mot de leksakerna som han köpte med egna “pengar”.