Kvalitetsprylar att lämna i arv

I vår vardag använder vi många olika prylar. Många av prylarna är sådana som slits ut eller går sönder efter några få år. Andra är sådana som håller väldigt länge. I bästa fall kan de här prylarna ärvas av barnen så småningom.

Om vi skulle räkna på varje pryl utifrån dess livslängd eller ”användningsmängd” skulle det i många fall bli tydligt att de saker som behöver bytas ut efter 2-3 år är extremt dyra. De som istället håller 20-30 år, eller ännu längre skulle framstå som mer vettiga att köpa.

Jag undrar nu vilka prylar ni har som hör till den här kategorin och som ni gillar. Utgångspunkten är att det främst handlar om dyrare märkesvaror som går att köpa i handeln men att det i övrigt kan handla om vad som helst.

Jag skulle själv placera min gryta från Le Creuset i den här kategorin. Nyligen handlade jag också en kolstålspanna från Kockums bruk. Den är det lite för tidigt att utvärdera men sannolikt kan också den landa i den här kategorin.

8 gillningar

Klippo gräsklippare. Byt olja varje år så håller dom lätt 20-30 år.

Handverktyg från bättre märke typ Bacho, Kamasa. Momentnycklar, hylsnyckelsats, mejslar, domkraft.

Tält från Hilleberg. Använd ett footprint och var varsam med dragkedjorna så håller det länge.

Klassiska möbler typ Bruno Mathsson DUX.

(Det finns visserligen billigare alternativ till ovanstående som håller betydligt längre än 2-3 år.)

8 gillningar

Inväntar det obligatoriska inlägget om gjutjärnspanna. :joy: Använder själv farmors gamla stekpanna. Ca 40 år gammal. Tung som ett as. Fick jämna till den i svarven för nåt år sen dock då induktionshällen gjorde den skev misstänker jag.

Själv hoppas jag att mina gamla spelkonsoller överlever tidens tand. Blir omöjliga att få tag på i framtiden. Spelen kan nog gå att köra i emulatorer men är nåt visst att ha kvar orginal hårdvaran.

6 gillningar

Kolstålspanna fungerar ungefär som gjutjärnspanna men är lite lättare.

2 gillningar

Gillar de här lättare gjutjärnspannorna. Haft de i snart 10år och gett bort flera i present. Observera att cm-måttet ovanligt nog anger dimetern i toppen INTE i botten.

2 gillningar

Har sett som men känns onödigt att köpa när vi har en panna som fungerar.

Tidlös inredning som hållit genom många vågor av trender. Tänker tex på Stringhyllan samt Laminofotöljen som båda designats för mer än 70 år sedan och ”älskas av alla” fortfarande.

1 gillning

Någon anledning att köpa nytt “bara för att” finns knappast. Jag ser däremot den här typen av pannor som vida överlägsna teflonpannor och liknande, oavsett vad beläggningen har för hokuspokus-namn. Det hittas på en massa kreativa namn eftersom det skrivits negativa saker i media. Namngivningen går ut på att döpa om de skadliga produkterna för att lura konsumenter att det “är något helt nytt och annorlunda”. Enligt min erfarenhet behöver alla sådana pannor bytas ut ofta.

3 gillningar

Ja vi har haft några teflon genom åren och de blir dåliga ganska fort. Men dock överlägsna till t ex pannkakor och ägg. Nu har vi dock ingen teflon hemma, inte köpt någon ny. Oavsett hur bra yta vi har så blir det oftast äggröra av det hela tillslut och fastbränt i vårt gjutjärn, så vi kokar ägg numera…

Vi har redan teflon i matförpackningar, bakpapper, kläder och massa annat så man är redan körd ändå. Skadan är väl störst vid själva tillverkningen.

Har testat en panna i rostfritt stål men allt bränner fast trots ohälsosamma mängder olja, gav bort den tillslut.

3 gillningar

Har en stekpanna i rostfiitt från Zwilling. Används flitigt men ser ut som ny. Hoppas dock sonen hinner skaffa egen innan han får ärva mig.

En mixer från Hamilton Beach. Används inte lika flitigt här. Men den mal allt jag stoppar i den utan att ens sacka, så den lär inte ge upp i första taget.

En cresent cykel från 80-talet. Köpt begagnad. Växlar klanderfritt och rullar ifrån allt nytt i nedförsbackarna.

1 gillning

När vi ändå är inne på köksutrustning så slänger jag in Tupperware.

Generellt så håller väl det mesta av glas, metall, sten och trä en evighet så länge man tar hand om det.

3 gillningar

Har tidigare haft samma uppfattning som dig gällande gjutjärnspannor. Har dock testat att bränna om pannorna, samt bättra på dem efter varje användning (diska, sedan hetta upp dem med lite olja i). Gör stor skillnad på non-stick effekten. Har inte kört vare sig ägg eller pannkakor i dem dock.

Blir ju dock lite merjobb efter varje användning, vilket inte är så uppskattat hemma :sweat_smile:.

Gällande ämnet så tänker jag att en hushållsassistent (Ankarsrum, eller dylikt) fungerar i +10 år.

3 gillningar

Brukar torka av med hushållspapper men är det mer fastbränt så skrubbar vi med diskborste och vatten. Sen några droppar olja som vi smörjer in med. Då och då bränner vi av den i ugnnen (eller grillen på sommaren) rikligt med olja. Då får den en bra yta men den försvinner efter några användningar.

Jag tror att förr stekte man mer fet mat och med mycket smör vilket kanske funkar bättre. T ex steka fläsk renderar ju massor med fett. Och stekt fläsk åt min farmor och farfar minst 2 gånger i veckan.

Jag skulle tro att den matolja vi använder mestadels idag fungerar sämre. Men det är bara en teori från mitt håll. Smör är gott men dyrt och inte så hälsosamt det heller.

3 gillningar

För våran del går de jätte bra å steka ägg samt pannkakor i gjutjärnspanna… Men då är dom äldre å välanvända…

5 gillningar

Fick som ungdom när jag flyttade hemifrån av mina föräldrar bestick Servus som har hängt med i alla år.

Tänkte att jag när jag kommit upp i åren och inkomst skulle köpa nya bestick av någon trevlig modell - men har inte hittat några som jag tycker bättre om.

Så med åren har jag istället kompletterat med lite nya som ersättning för de som förkommit eller skadats på annat sätt.

Men som sagt var - hittar jag något snyggare köper jag gärna nya - men tveksam om jag lyckas med det.

https://www.sigurdpersson.se/matbestick/servus/

1 gillning

Speaking of, morsan använder fortfarande sin hushållsassistent från 80-talet
:joy:

4 gillningar

You never actually own a Patek Philippe. You merely look after it for the next generation.

5 gillningar
  • fåtölj från Dux
  • emaljerad gryta Le Creuset
  • kockknivar Miyabi
  • fiskerulle Abu Ambassadeur 5000
  • Grythyttan utemöbler
  • bokhylla String
2 gillningar

Jag lagar omelett varje morgon i kolstålspanna. Jag ska inte säga att det är “helt perfekt” men inte dåligt heller. Jag börjar på lägre temperatur för att oljan ska sprida sig. Sedan kör jag på högre temperatur och då blir resultatet hyggligt.

1 gillning

Mina Dali-högtalare hoppas jag att någon vill ärva men det förutsätter förstås att någon fortfarande vill ha en riktig stereo!

3 gillningar