Erfarenheter av sprit på taxfree?

I många länder utanför Europa är fejkprodukter mer generellt ett betydande problem. Att köpa t.ex. single malt i lokala butiker i Asien eller Afrika vet jag inte om jag skulle göra. Sedan kan det finnas expatbutiker där saker säljs billigare och är fria från fusk men sådant kan variera.

Om frågan handlar mer om alkohol per krona finns det förstås lokal sprit som kan vara både industriellt tillverkad eller hembränd och oftast billig. Jag tänker dock att ”finsprit” oftast kommer från mer utvecklade länder.

Aldrig förstått shopping på flygplats, annat än om man missat köpa present.

Det är drygt nog att flyga, konka runt på extra flaskor/bagage för att ev “tjäna” några hundringar är verkligen det sista jag vill göra då.

Smaken är som baken.

4 gillningar

Med risk för att komma med det uppenbara: i Sthlm är det väl relativt vanligt att åka med Eckerölinjen för en billig peng för att bunkra. Ingen aning om prisskillnaden.

1 gillning

Man handlar väl bara på hemvägen? Så att “kånka” när det ska från flyget till taxin (el dyl) känns inte så avancerat.

SVT gjorde nyligen ett intressant inslag i frågan.

1 gillning

Varje flight med extra bagage är en pina :slight_smile:

1 gillning

Allt du skrev stämmer. I Ungern är det bara lite dyrare att dricka öl på en vanlig pub jämfört med ölen i mataffären. Sen finns det alkoholbuffe i Budapest där man betalar fast pris och får dricka så mycket man hinner på två eller tre timmar. Har aldrig testat och kommer nog aldrig att göra det.

1 gillning

Det där är sant men gäller ju annat än alkohol.

Det är väl så med många aktiviteter kopplade till att spara pengar. Det är jobbigt att trängas och köa i någon butik när det är rea. Det är jobbigt att åka till någon konstig plats för att köpa en begagnad pryl. Det är jobbigt att diskutera med utlänningar med basarmentalitet som ska pruta trots att du säljer ut nästan nya varor till fyndpris. Det är mycket som är jobbigt här i världen.

2 gillningar

Ja, men det visar på ett mönster som sannolikt gäller även för alkohol, att taxfree normalt är en dålig affär för kunden.

Free flow kopplat till mat är ett trevligt koncept. Gjort det några gånger i Asien.

Problemet är att framförallt svenskar dricker sig dyngfulla redan första timmen.

Det där med obegränsad mängd alkohol verkar ”vi” ha svårt att hantera :sweat_smile:

1 gillning

Den där analysen verkar snurrig. Det har visats att parfym och kläder sällan är billigt på taxfree. Eller åtminstone går det att hitta billigare alternativ i olika nätbutiker.

Sprit och tobak är de grejer som potentiellt kan gå att köpa billigt på taxfree. Hur bra det sedan är varierar förstås.

Även på finlandsbåtar har de haft buffet med obegränsat med vin från tapp. Vinet var av uppenbara skäl rätt sunkigt. Ville man bli full gick det förstås bra men några andra positiva egenskaper var svåra att se. Tidsramen var också ganska snäv. Skulle man bli riktigt full skulle man inte hinna äta något och maten var ändå både bättre och dyrare än vinet.

1 gillning

Jag tänker mer free flow som på trevliga hotel i storstäder där man får välja olika typer av vin till de olika rätterna :sweat_smile:

1 gillning

Även lite bättre båtar har ofta obegränsat med alkohol inkluderat men då är det oftast inkluderat hela tiden och då “behöver” man inte tokdricka för att känna att man får valuta för pengarna! Ofta är det då ganska okej viner. Vår senaste kryssning körde vi genomgående med Champagne när det var galamiddag och det var helt okej!

1 gillning

Ja, har man som avsikt att supa sig riktigt full så blir det nog billigare att bara köpa två flak öl i taxfreen.

Vilket för oss in på ämnet, det är i princip den enda taxfreen jag handlar sprit i, brukar bli någon lite dyrare flaska cognac per år ungefär.
Som andra nämnt, hålla på och släpa runt på extra saker på flyget tycker jag inte är värt eventuell besparing man kan göra.
Om jag av en händelse skulle köpa någon sprit på resan, så gör jag det “på stan”, men i de fallen nästan uteslutande något lokalt. Men kanske mer som “souvenir” än för besparing då, även om att priset såklart har en inverkan.

1 gillning

På båt alltså, och då för att det är förhållandevis praktiskt att hantera extra bagage där?

Ja, exakt. Sen är det kanske lite en vanesak också, vi åker båten för att ta oss mellan Sverige-Finland relativt ofta, så man är ju där ändå, och man vet ungefär vad för utbud som finns. Så, nästan mindre besvär än att ta sig till Alko (eller Systembolaget) för att handla.

1 gillning

Hur är Lidl spritutbud? Var där precis och de hade en massa konstiga märken av populära spritsorter.

Jag beställer vanligtvis allt jag behöver från https://globy.com/ Globy B2B-butiken. Det är bara där jag är säker på kvaliteten. Alla produkter är garanterade och har alla nödvändiga kvalitetscertifikat. Och det är bekvämt att köpa, webbplatsen är kompetent utformad.