Vilka är dina bästa vanor för ett rikare liv bortom pengar?

På samma sätt som ränta på ränta är ett av de bästa verktygen för att bygga ekonomisk rikedom, skulle jag vilja påstå att vanor nog är ett av de bäst verktygen för att bygga ett rikare liv bortom pengar.

I likhet med ränta på ränta, bygger vanor på konceptet att göra små framsteg konsekvent över tid, som med tiden ackumuleras till betydande livsförändringar.

Vore roligt att höra om några i forumet har några tips på vanor som haft en stor positiv påverkan på livet och så här i efterhand gjort livet rikare. Vore särskilt roligt om du har något kontraintuitivt tips om en mindre vanlig vana som faktiskt haft en stor positiv inverkan på ditt livs, som skulle kunna komma många till gagn.

(Extrafråga: kanske finns någon psykolog, beteendevetare eller annan klok person i forumet som kan tipsa om några bra böcker om hur man på ett evidensbaserat sätt skapar och vidmakthåller goda vanor och hur man byter ut dåliga vanor mot goda vanor. Tycker själv Att Atomic Habits och Tiny Habits är bra, men tänker att det säkert måste finnas fler inom området.)

Ingen tråd uppstår ur ett vakuum och den här tråden är så klart inspirerat av avsnitt 395: Lilla stegets kraft med Niklas Delmar.

1 gillning

Att motionera och träna. Det är en härlig känsla att känna sig vältränad, stark och rörlig. Det gör mitt liv rikare i alla fall.

32 gillningar

Att regelbundet dricka Champagne har stor positiv påverkan på livet utan att kosta alltför mycket.

13 gillningar

Tuff fysisk träning och (i a f senaste 20 åren) en stor prio av fysisk och mentala hälsa genom bland annat prioriterad nattsömn, hälsosam mat, måttligt intag av sötsaker och alkohol, regelbunden meditation, vård av sociala relationer, vara mkt ute i skog och mark m m

Jag är 48 år och hade turen att komma in på just träning redan som 14-åring (lång/medeldistanslöpning, fitness och sedan tillbaka till löpning) och har sedan dels varit min “mentala bubbla” men även gjort att jag fortfarande har en stark och vältränad kropp som gör att jag kan göra i princip vad jag vill utan att begränsas av fysisk förmåga eller smärta (förutom samma tider på 1500m som jag gjorde som ung).

Utan att gå in på detaljer så blev träningen min räddning från ett ganska kaosartat uppväxt och ungdomsliv. En flykt från kaos, oförutsägbara föräldrar och taskigt självförtroende. I träningen (främst löpningen) hittade jag lugn självförtroende och hopp om ett bättre liv. Vissa flyr in i böcker, TV-spel, droger - löpningen blev min tillflyktsort.

Nu är jag på en helt annat plats i livet med stabilitet och lugn och träningen spelar nu en annan roll än just flykt. Utöver de fysiska fördelarna och att det känns så förbannat skönt att träna (förutom intervallerna då), så är det en paus och tid för eftertanke, en plats där det är mina regler som gäller. En plats där all tid är min. Så kanske, om jag tänker efter, så finns det likheter med hur det var när jag var en ledsen och förvirrad tonåring, med skillnaden att jag efter löprundan inte kommer hem till ett kaos

16 gillningar

• att bryta ner uppgifter och projekt som jag tenderar att skjuta på till “micro actions”. Avklarar projekt oftare och snabbare nu än när jag tidigare försökte avsätta större tidsblock för att få dem gjorda.
• började få sömnproblem i medelåldern vilket påverkade livskvaliten. Provade alla typiska råd och fick även insomningstabletter utskrivna vid ett tillfälle. Fick tips om tillskottet ashwagandha och det har gjort märkbar skillnad, på bara halva den rekommenderade dosen, och utan dåliga sidoeffekter. 3 andra i min närhet tar det också nu med fantastiskt resultat.
• Vakna tidigt och nyttja “egentid” på morgonen innan familjen vaknar. Då får jag bästa energin istället för “resterna” med sämre kvalitet på slutet av dagen.
• Förplanera främst arbetsdagarna veckovis genom en form av triage mellan mina prioriteringar, tillgänglig tid och efterfrågan/krav på tiden. Detta gör att jag effektivt nyttjar arbetsdagarna utan en massa resurs-slöseri.
• kopplat till systemet ovan är att bibehålla “inbox zero” - alltså tömma inboxen regelbundet, normalt 2 ggr/dag under vardagar.
• söndagsfrukost med familjen. Guld värt nu när barnet är äldre och mer självständigt. En mysig stund som vi alla uppskattar.

8 gillningar

Läsning, musicerande och bön

5 gillningar

Skrämmande nog att jag fortfarande tycker det är fantastiskt roligt att gå till jobbet!,:grin:

6 gillningar

Någon berättade för mig att ett enkelt sätt att känna sig rikare är att ha extra av det man använder. Typ diskmedel, tvål, deo, pasta eller mobilladdare. Skönt att inte behöva vara utan basgrejerna och enkelt vana att tillämpa. Det är bara att se till att förråden är fulla, blir ofta billigare också då man kan bunkra när det är bra erbjudande.

12 gillningar

Att ha enkla nöjen och vanor, ger mig livskvalite.
-Läser gärna och mycket.
-Promenader i omgivningen gör att man blir vän med lokala räven, ekorrarna, fåglar, rådjur, hjort, en och annan älg. Och vinden. Träden.
-Varje lördag morgon, tidigt, tidigt, slängs grovsopor, tankas bil och pantas burkar.
-Nördar ner i någon ny fond man inte kommer byta till.
-Introvert som man är måste tid ges till kontemplation. Vänta och vaka, som munkarna kallar det. Vänta och vaka.

16 gillningar

För mig är det mycket smågrejer, typ släcka lampan i ett rum man inte vistas i, ta med tygpåsar till affären, inte låta vattenkranen stå och spola i onödan och liknade. Inte så mycket sånt som sparar stora pengar, men jag gör det för att det gör mig medveten och för att det smittar av sig på annat man bara gör rent slentrianmässigt.

1 gillning

Läsa jag läser en bok på det här ämnet just nu som heter The 5 types of wealth. Köpte den på bokrean.

Träna kör mest promenader och hiit men även lite “Japanese interval walking”.

Meditera Man kan nå ganska härliga tillstånd vid meditation.

Laga mat God mat kan berika ens liv.

Relationer Är ingen mästare på relationer men det kan berika ens liv också.

4 gillningar

Träning i alla dess former. Allra helst ute i naturen. Frihet och bättre form på en gång. Endorfinboost!

Umgås med vänner

Resa och upptäcka nya saker

Laga mat och äta densamma med god dryck till

Gillar också att lösa mindre och större problem. De senare går det sådär med…

2 gillningar

Att jag/vi på års basis inte bara sätter mål utan faktiskt definerar vad de målen innebär, iallafall de som inte är enkelt mätbara i sig själva ! Vad innebär det att vara fysisk välmående och fysisk högpresterande? Vad innebär det att ta hand om vårt förhållande?
Att vi har regelbundna avstämningar mot de målen för att säkerhetsställa att vi gör rätt saker och att vi inte går på känsla kring utfall.

Att jag och frun sinsemellan i första hand ger varandra vad vi behöver inte vad vi vill ha och håller varandra ansvariga för det.

Att vi sätter tydlig prioriteringsordning på våra mål.

Träna mycket och hårt. Både för styrka, cardio och hypertrofi. Sannolikt det enskilt viktigaste då det i kombination med bra kost är grunden för att kunna prestera som jag vill kunna göra i alla andra delar av livet.

Äta bra.

Vara mycket i natur.

Prioritera sömn.

Meditation.

Läsa mycket.

Välgörenhet.

Öronmärkt rese/nöjebudget som måste spenderas varje år för mig och frun.

4 gillningar

För mig ger det ett rikare liv att ha en lampa tänd i ett rum jag inte är i, det blir så mycket trevligare att komma in i rummet om en lampa är tänd.

5 gillningar

Att investera i relationen till min fru. Tex att lära sig konflikthatera ihop. Vetskapen att vi hanterar det väl inför barn två känns som något som kommer hjälpa oss mycket!

3 gillningar

Vi gör ofta matsäck om vi ska åka någonstans (några timmar bil, tåg e.d.). Några mackor, färdiga köttbullar eller frukt. Mycket billigare är att köpa halvdan mat på något hak längs vägen och ofta en bra naturupplevelse. Gillas skarpt!

4 gillningar

Tack för boktipset, ska se om den ska få komma hem till bokhyllan :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Engagera mig i föreningslivet. Är ledare i en pingisklubb och det fint att få vara en trygg förebild för barnen.

Spela musik, helst med andra, svinkul. Inne på att lära mig mitt 8e instrument nu. Spelar i en orkestrar med ett av mina barn.

Spendera kvalitetstid med barnen och frun.
En gillar att pyssla.
En gillar att träna.
En gillar att spela strategispel.
En gillar att musicera.
En gillar film.
Vi alla gillar god mat.

Träna. Måste göras för att må bra. Just nu tränar jag och sonen inför Tjurruset i höst. Så mycket peppigare att göra tillsammans.

Läsa.
Älskar att läsa.

Programmera.
Jobbar som utvecklare men kan ibland inte få nog när jag kommer på en kul/galen idé.
Replit.com har verklig boostat i processen att snabbt prototypa och se om jag ska ta det vidare.

Lite så.

:smiling_face:

6 gillningar

Intressant och bra det låter med microactions, hur fungerar det?

Hej igen vilket ashwagandapreparat tar du?