Omröstning: Kaffe på jobbet i det offentliga (stat, region, kommun)

Vi har stora diskussioner om kaffet med vår arbetsgivare (stor arbetsplats inom region) och vi menar att det är rimligt med gratis kaffe på jobbet, men… just nu koster det 12 kr koppen.

Jag undrar hur det är på andra ställen.

Svara gärna ni som är anställda offentligt :smiley:

UPPDATERING: verkar bara peka i en riktning… hmm
Kanske man måste ta upp kampen och stå på sig. :face_with_raised_eyebrow:

Är det gratis kaffe på ditt jobb? (Offentlig sektor)
  • Ja obegränsat
  • Ja i begränsad omfång
  • Nej

0 röster

2 gillningar

Offentlig arbetsgivare som ger oss 2 koppar per dag :coffee:

1 gillning

12kr per kopp, det är ju galet dyrt för jobbkaffe.
jobbar privat med gratis kaffe.

4 gillningar

Jo mistänker alla nästan amma privatanställda har billig eller gratis kaffe.

Någet hände nu, förut var det 5 som röstat och nu bara 1

Rackarns… Förtydligade att det endast gäller offentligt anställda och då försvann 6 röster, sorry @Opportunist :see_no_evil: Ni 6 får rösta igen! / Klantmod

Råkade själv rösta som privat anställd först. Här är det full tillgång som gäller i alla fall!

Oavsett sektor så stannar ju företag utan denna underbara drog så det låter kontraproduktivt att debitera för kaffe :wink:

1 gillning

På mitt förra jobb hade vi kaffeautomat som jobbet betalade. Dock hade vi en egen kaffebryggare också med kaffe vi köpte själva några stycken i “kaffeklubben”

1 gillning

Semi-offentlig sektor här, så jag har inte svarat i enkäten, men kaffe är det obegränsad tillgång till. Detsamma gäller te, som jag nu är inne på tredje monstermuggen med. :slight_smile:

1 gillning

Du kan få rösta också :+1:

2 gillningar

Gratis kaffe på jobbet borde vara en mänsklig rättighet. Oavsett sektor.

3 gillningar

Om man är gäst hos er - behöver man betala sitt kaffe då också?

Ja om inte man är typ en viktig person / i nivå med ledning

2 gillningar

Haha riktigt snålt och så dålig personalpolitik. Låt säga att man dricker 3 koppar per dag a 10kr. Då är det ungefär 6000 kr per år. = lika mycket som ett chefsmöte.

5 gillningar

Det är grattis hos oss men jag dricker inte kaffe :slight_smile:

1 gillning

Opopulär privat åsikt: trevligt om det finns gratis kaffe eller frukt men det är en förmån och inte en rättighet. Jobbat på kommunala arbetsplatser som saknat det ena (aldrig båda). 6 kr kostade en kopp med påfyllning då. Alla har råd att ta med eget kaffe eller frukt till jobbet, så ser inte problemet. Annars får man starta en kaffeklubb som nån skrev, det fanns på arbetsplatsen där man fick betala.

Sen som arbetsgivare så rör det här upp så mycket känslor hos medarbetarna att det inte är värt besparingen.

1 gillning

Ja det är snålt och väldigt omotiverat kan jag tycka, samt personalmat koster 80-85 , ingår inte kaffe då heller

För mig hade det varit en deal breaker.

2 gillningar

En kopp kaffe kostar väl typ 1 krona i en vanlig kaffebryggare. Hade jag varit chef för låt säga tio anställda som dricker 3 koppar var per dag, så skulle jag bara tagit det ur egen ficka om lendingen satte sig på tvären.

Billig investering för att få teamet med sig, samt för att statuera exempel.

3 gillningar

Nja. Det tror jag i och för sig inte när det gäller kaffeautomater. Selecta-automaterna brukar dessutom behöva manuella handpåläggningar/reparationer minst en gång i månaden på mitt bygge…

Tiden att fylla upp och brygga en manuell kopp kostar ju säkert 2 minuter i dyrbar arbetskostnad som vida överstiger råvarukostnaden :slight_smile:

1 gillning

Jag jobbar på en metallbearbetningsfabrik och dricker typ 5-6 koppar gratis kaffe på jobbet varje arbetsdag. Det är uppradade flera kaffemaskiner man får ta fritt ur, vi får också hur mycket wasa knäckebröd med smör och skink/räkost vi vill och frukt två dagar i veckan.

Ett absolut minimum för att leva upp till arbetarnas rättigheter och genevakonventionen borde vara gratis kaffe. Skulle nog inte gå med på att jobba på ett ställe utan det.

4 gillningar

Jag hadde också gjort så om jag var arbetsgivare, nu är vi dock flera hundra anställda om det nu gör en skillnad