Omröstning: Kaffe på jobbet i det offentliga (stat, region, kommun)

Jag har jobbat på ett privat företag som inte hade gratis kaffe, de tillhandahöll dock fri tillgång till ett antal kaffebryggare där de anställda kunde brygga sitt egna kaffe (vårat team samköpte kaffe).
I kaffeautomaten kostade kaffet 5kr eller så, men det var många år sen nu.

Tyckte det var ett helt ok system.

2 gillningar

Har ni en chef på flera hundra anställda är det också helt sjukt. Hur ska hen kunna följa upp något överhuvudtaget.

Nej det sa jag inte att det bara är en chef :+1::wink:

Verksamheten har flera hundra anställda så jag menar

1 gillning

arbetstid i praktiken? Det var i så fall de dyraste kaffekopparna jag hört talas om :grimacing: Arbetskostnaden är ju nästan alltid den största komponenten i sammanhanget!

Det är ju iofs så att man tar fika i tid och otid men denna kropp kräfva i alla fall en kopp till i princip alla möten också :heart_eyes: :coffee:

3 gillningar

Egenföretagare som sitter mycket på ett privat företag där är det gratis kaffe, te choklad (och vad det mer finns i maskinen) Det dyraste var nog när de skulle utvärdera olika maskiner som ställdes in - många arbetstimmar med olika formulär och sammanställningar

3 gillningar

Hehe, ja, kanske.
Fast, där jag jobbar nu har vi i stort sett samma system, bara att kaffet är gratis.
Så då är det ju ännu värre, speciellt om man leker barista vid (den manuella) espressomaskinen…

1 gillning

Jag undrar vad en sån modern kaffeautomat inkl råvaror, all rengöring, leasing eller whatever koster pr kopp kaffe egentligen, kan man räkna med 5 kr (högt satt gisser jag)? Vi har 2 sånna automater i personalmatsalen i en verksamhet med flera hundra anställda så det går åt typ hela tiden så kringkostnader / eventuelt service mv blir väl procentuellt ganska låga.

Om man dricker i genomsnitt 2 koppar pr dag blir det typ 2300 kr pr år pr anställd.

Inget att snacka om egentligen kan man tycka.

Det här låter helt dystopiskt för mig, har aldrig jobbat eller besökt en arbetsplats där kaffet inte varit gratis. Det är ju en obefintlig kostnad jämfört med löner, det boostar produktiviteten och det skapar enorma konflikter om man skulle ta bort det.

4 gillningar

Njae kanske inte men hur många offentliganställda har vi i Sverige.
Om vi antar att det är 1 000 000 och multiplicerar det med 2300 så kostar det stat region kommun
2 300 000 000:-/år

Håller med fatter inte varför det inte är en självklarhet men tydligen har det diskuterats månge gånger förut och personalen har väl gett upp.

Jag vet inte hur mycket det är i det statsliga budgeten tyvärr men ja det låter ju mycket när du säger på det sättet :upside_down_face: men om omröstningen redan kan ge ett signal så verkar det vara ganska osedvanligt att inte ha fri kaffe

Vill poängtera att jag inte på något sätt missunnar dig fritt kaffe på jobbet :coffee:

1 gillning

Om man har inställningen att skattepengar är gratis så förstår jag att ni tycker det. Jag kan köpa argument som att man får mer valuta för skattepengarna om man motiverar personalen med kaffe.

Jo förstår vad du menar, alla vet ju att det är dels skattepengar men verksamheten drar inn pengar också ifrån det privata så det är inte ”bara” skattepengar.

Jo men exakt- motiverade medarbetare är ju mer produktiva och det blir bättre arbetsmiljö och kvalitet. Det borde alla fatta.

Tror det är en ganska vanlig tro att skattemedel är gratispengar, framförallt hos politikerna.

1 gillning

I slutändan så är ju ingenting gratis, att arbetsgivaren tillhandahåller “perks” måste ju finansieras med något, vilket möjligtvis tas av de anställdas löner. Generellt så har jag nog färre förmåner av det här slaget och högre lön som jag kan välja att förfoga själv som jag vill.

Det sagt, jag tyckte nog ändå att det var lite snålt av det företaget jag jobbade på att inte tillhandahålla kaffe utan kostnad.

1 gillning

Har kaffeautomat med fritt kaffe/te (+ fri tillgång till bryggare), fruktkorg 4 dagar i veckan och mackor och/eller kakor till 10-kaffet varje dag. Universitet.

1 gillning

Inte för att jag inte unnar dig ditt kaffe, men hur du får ihop det med ”arbetarnas rättigheter och genevakonventionen” begrep jag inte.

Har fått betala mitt eget kaffe under lång tid.
Å andra sidan sitter jag hemma och jobbar i mysbrallor.
Väl på ett av arbetsgivarens kontor flödar gratis kaffe.

2 gillningar

Det borde ju inte vara någon skillnad på anställda oavsett om den är i privat eller offentlig sektor. Framförallt inte för någon så futtigt som ett par koppar kaffe om dagen.

Blir lika sned när jag ser offentliganställda som aldrig får ett julbord eller liknande. Detta gäller så klart bara sköterskor, städpersonal och resten och “golv”-personalen. Cheferna och administratörerna förser sig så klart.

Det kostar så jäkla lite i det stora hela och kan göra underverk för motivationen. Det är inte så mycket för själva kaffet eller frukten i sig, utan för att slippa känslan av att ha en arbetsgivare som skiter i vilket .

4 gillningar

Som jag förstått dig finns det bra “kaffemarginal” i din lön. Jag tror det saknas hos TS och är en del av frågan om man läser mellan raderna. :slight_smile:

2 gillningar