Absolut, jag kan betala mitt eget kaffe. Framförallt kan jag välja om jag vill dricka Gevalia eller Passalacqua.
Min fru jobbar däremot i offentlig sektor / vården, som läkare. Hon och de flesta av hennes kollegor har definitivt också råd att betala både kaffe och julbord själva, men självklart är missnöjet lika stort hos dem när arbetsgivaren snålar på dessa förmåner.
Mest för att det är en så liten markör för god personalpolitk, som man helt struntar i.
Så är det, och jag missunnar verkligen inte någon vare sig kaffe eller julbord. Jag invände bara mot att det skulle vara gratis när det är skattefinansierat.
Jag kan bara hålla med. Sedan tror jag att de flesta arbetsgivare inte tänker på kaffet i sig utan att de inbillar sig att personalen då blir sittande, snackar bort den lilla rasten etc. Lite “water cooler syndrome” alltså. Men visst är det larvigt. Ska man ta med toapapper också?
Det är lite av “hur långt är ett snöre?” på den frågan. Det är inget vetenskapligt faktum att det inte borde vara någon skillnad. En helt mänsklig åsikt helt enkelt.
Det är så klart inte “gratis”. Någon betalar ju för kaffet. Men då är ju inte mitt kaffe på jobb “gratis” heller. Eller frukten. Eller julbordet. Eller konferensresan. Kunden betalar. Och inom det offentliga är vi “kunden”, oavsett om vi betalar via skatten eller via en avgift. Och då tas kostnaden från inbetalda skatter eller avgifter. Inte konstigare än så.
Det är väl lite det här som gör att det rör upp ännu mer känslor, arbetsgivaren vet att det kommer ogillas, men skiter såpass i de anställda att de gör det ändå.
Jag har alltid stått för kaffe till mina anställda, uppfattar det som att alla tror att det ska vara så. Nån uttalad tacksamhet har jag aldrig hört.
Men det är en liten sak för ett företag att erbjuda personalen.
Som jag nämnde tidigare i tråden så var det just så det fungerade på en tidigare arbetsplats jag jobbade på.
Finns ju även en del fördelar med det, man kan ju då välja vilket kaffe man köper.
Jag är egentligen inte enormt kräsen, men vid “Juhla Mokka” går nästan gränsen att jag hellre inte har kaffe än har.
När vi fick sparkrav i offentlig sektor 2009-2010 så tog man bort den fria fruktskålen. Vi räknade på att det kostade mer i sänkt produktion pga folk klagade om det någon minut varje dag än vad det skulle ha kostat att ha den kvar.
Men vår chef kunde inte basal matte. Så det blev inget mer frukt.
Mjölk till kaffet var också omdiskuterat. Det skulle bara behövas 2 mjölkpaket till all personal. Då räkande vi ut hur mycket mjölk man fick om varje person fick två koppar per dag. Så lämnade vi en spruta vid mjölken så fick alla dosera rätt mängd. De beställde mer mjölk efter det.
Tror vissa har svårt att jämföra stora och små siffror. Man sparar inte miljoner med att skära ner på tusenlappar.
Måste ju inte va en egen maskin per person… eller så kanske det finns en bryggare som man kan brygga sitt eget kaffe i.
Och nej, alla arbetsplatser tillåter inte privat elektronik. Men att få en bryggare från arbetsgivaren kanske är lättare ibland än att styra valet av kaffesort.
Har sett på flera arbetsplatser privat och offentligt att en grupp av personer haft en gemensam bryggare och turas om att köpa kaffe (även på arbetsplatser med gratis kaffe). Upplever det rätt så vanligt.
Sen så finns ju termosar också vilket är vanligt i vissa yrkesgrupper som inte är på kontor/fast arbetsplats.
Om jag var arbetsgivare och mina anställda efterfrågade laglig billig centralstimulantia skulle självklart tillhandahålla det Tur att vi bor i en kaffekultur.
Liten historia från en av mina förre detta arbetsgivare,
Arbetarna fick själv köpa kaffet samt kaffebryggare. En dag hade VD:en kundbesök av några storkunder och självklart skulle det bjudas på kaffe. Så VD:en tog med sig sina kunder och tog kaffe från arbetarnas kaffeapparat. Men det upptäkte via en av arbetarna som fly förbannad skällde ut VD + kunder. Nån vecka efter incidenten så blev kaffe en arbetsförmån på jobbet .
(Arbetaren ifråga blev känd på arbetsplatsen som han som fixade grattis kaffe).
Bara tanken att slippa den dåliga stämning och intriger inom personalgruppen som en fika/kaffekassa för med sig borde få alla arbetsgivare att bjuda på detta.