Omröstning: Kaffe på jobbet i det offentliga (stat, region, kommun)

Det hade ju aldrig gått att lösa utan en stund i fikahörnan med billigt automatkaffe?

:wink:

1 gillning

Självklart. Men istället för ett 10 min samtal skulle det bli ett möte som ska bokas och sedan genomföras. Dvs, minst 30min.

Det skulle även innebära att vi har dagliga möten där vi pratar om saker som händer våra elever.

Det skulle även innebära att vi förlorar input på lektioner som inte går att skapa möten för. Vad ska du göra idag? Vi ska göra x och y. Ah, har du tänkt på z?

Såna möten får du inte när du ska ha styrda möten.

3 gillningar

Vilken sorts arbetsplats var det, och vad var skälet till att det inte tilläts?

1 gillning

På grund av att du inte får gratis automatkaffe?

Ja. Det skapar en anledning att samlas. Jag hade aldrig gått till fika rummet för att chilla. Det kan jag göra på mitt kontor.

1 gillning

Jag fattar grejen. Kaffe behövs.

1 gillning

Men för dem som inte dricker kaffe då? Vad får de för gratis förmån? Eller är det bara kaffedrickarna som får en fin arbetsfömån. :wink:
Bara en tanke i all välmening och för att lägga ett till perspektiv på det hela.
Medan kaffedrickarna samlas runt kaffemaskinen och har betald rast med betalda förfriskningar så knegar icke-kaffedrickarna på i sina kontor…

2 gillningar

Nej det är det inte, vi fick betala tidigare men är nu gratis. De kom väl på att det bara skapar irritation och försämrad produktivitet, det är väl rätt normalt att man bjuder sina anställda på kaffe, vad är årskostnaden för alla löner liksom. Så himla dumsnålt, jag hoppas att de tar sitt förnuft till fånga hos er med

1 gillning

Ove Sundberg tar betalt för kaffet :joy:

4 gillningar

Jobbar i ett kontorshotell. I automaten där kostar vanligt kaffe 3 kr/ kopp, espressochoko etc 5 kr. Gissar att de priserna är satta så att det täcker kostnaderna någorlunda väl. Min arbetsgivare (privat företag) bjuder på kaffet, dvs tillhandahåller “plupp” för betalning av valfritt antal koppar.

1 gillning

Kontor (bank). Det var av brandsäkerhetsskäl. (Det brann f ö pga elfel i elektrisk apparat, är osäker vad slags men kan ha varit en laddare.

Termos? :wink:

Privatanställd, gratis kaffe (men dricker inte kaffe).

Men Ni som betalar för kaffet får väl reklamera kaffet (för kallt/varmt/smutsig kopp edyl) så kanske Ni kan dricka ett år på en betalning :wink:

4 gillningar

Är frilanskonsult men jobbar just nu offentligt så att säga. Gratis kaffe :slight_smile:
Hade dom tagit betalt för kaffet hade jag nog sagt upp mig dag 1 av principskäl. Folk behöver koffein för att kunna jobba effektivt :slight_smile:

Aldrig varit med om någon arbetsplats som tar betalt för kaffe, låter helt sjukt.

1 gillning

Hadde mistanken att dom flesta hadde kaffe på jobbet även inom offentligt men att det tills nu (omröstningen inte stängd än) är hela 95%!! Det hadde jag inte räknad med.

Sen att dom som hänger här på rika tilsammans kanske är mera kritiska / målmedvetna människor än gennomsnittet och därmed specifikt hamner i bra job med personalförmåner kan kanske vara en medverkande orsak til resultatet haha :rofl:

1 gillning

Kan väl funka på fm.

Låter som en väldigt märklig regel i mina ögon, får man inte ta med sig egna laddare heller då? Kan inte tänka mig att det här är vanligt bland arbetsgivare generellt.

1 gillning

Våra får te, varm choklad och frukt.

1 gillning

Jag arbetade på en kommunal skola där vi fick köpa vår egna kaffekokare och ta med eget kaffe. Vi fick även betala för att parkera på skolans område. Under COVID uppmanade ledningen att vi skulle åka mindre kollektivt och menade att parkering kostade “bara” 400kr i månaden.
Det som var ännu mer skrämmande var att om du betalade 400kr i månaden, så var du ändå inte garanterad en plats utan det var I MÅN av plats du betalade för. Det fanns cirka 35 parkeringar på en skola med 1200 elever (så drygt 100 lärare och övriga anställda).

3 gillningar

Här finns det te, varm choklad, kolsyrat vatten, frukt, nötter.
Om det finns några andra önskemål så får man ta upp det med OM så fixar de det säkert.

Företaget jag jobbar på nu betalar inte heller de anställdas parkeringar (men nu äger inte de parkeringsplatserna heller), en parkeringsplats kostar ungefär 2000kr/mån.

1 gillning