Alternativ till alkohol

Är ju också därför man väljer Hendrick’s gin till ens gin&tonic, passar bäst med gurka.
(Sorry OT i en tråd om alkoholfria alternativ)

Ja, min tandläkare påstår i alla fall att frekvent konsumtion av kolsyrat vatten fräter på tänderna, men jag antar att det är en gradskillnad i förhållande till starkare syror i fruktjuice och läsk.

1 gillning

Mjölk tycker jag är godast till husmanskost :slight_smile: Om det är barnsligt eller inte låter jag vara osagt.

10 gillningar

Plus att man kan få det till att se väldigt stiligt ut om man så önskar. Finns t.ex karaffer med spett i locket som går rakt ned där man kan mixa och matcha frukt och grönt istället för att det ska flyta omkring i toppen eller botten. Och det går dessutom att göra det riktigt gott. :slightly_smiling_face:

Och är det inte så att egentillverkat kolsyrat vatten med Sodastream och tillsatt fruktjuice är värre än köpt smaksatt kolsyrat vatten? Pga det köpta är mer basiskt?

Till maten vill nog de flesta ha vatten.

Vill man sluta med alkohol kan man nerd-a ner sig i te. Te smakar olika beroende på kvalite, distrikt, skörd, fermenterings- och tillverkningsmetod, vilken plantage det kommer från, tillagningsmetod (temp och tid)

Te är hälsofrämjande effekter.

Tyvärr är de flesta tebutiker i Sverige dåliga på att sälja te av bra kvalitet. Under ett antal år åkte jag till Stockholm där en entusiast hade en butik, men när den lade ned hittade jag inget bra alternativ irl, men det finns ok butiker på nätet.

5 gillningar

Tips ifrån psykologen är att fokusera på ersättning, så bra grundfråga om alternativ!
Vi människor är sämst på INTE. Vi registrerar inte det mentalt. Så fokusera på alternativ som är goda om du vill bryta vanan med mindre vin och är det kolsyrat vatten med en skvätt päronsaft, gör det då. Jag kör BOBs päronsaft många gånger som man kan ha väldigt lite av i min smak för att få bort den äckliga bismaken som finns i vissa vatten. Annars bara ha vanligt vatten.

3 gillningar

Jag måste säga att mängde alkoholfria “vuxendrycker” ökat markant senaste åren. Kolla på systembolaget till att börja med, finns väldigt stort utbud jämfört med ett par år sedan.
Alkoholfria öler har ju kommit väldigt starkt sen länge, men nu börjar även andra alternativ dyka upp.
Richar Juhlins alkoholfria skumpa, olika typer av muster med twist, grönt te med bubbler som nämndes ovan etc.

Förr i tiden var man tvungen att vara vegeterian för att äta vegetariskt, så är det verkligen inte nu. Samma resa börjar hända för alkoholfria drycker.

3 gillningar

Jag dricker ofta Zeroh saft med kolsyrat vatten istället för alkohol till maten. Helt klart ett mindre nyttigt alternativ än vatten men definitivt ett bra alternativ till alkohol eller läsk (dvs i mitt fall på helgen).
Finns flera olika smaker, jag har föredragit olika i olika perioder.

2 gillningar

Intressant utveckling! Men alkoholfritt vin har väl inte lyckats så bra hittills.

En festlig dryck till mat annars är fransk cider. Den är visserligen inte alkoholfri utan runt 4-5%. Även om den har en viss sötma är den inte direkt söt. Ett gränsfall kanske, men väl avkyld en sommarkväll är den inte helt fel.

Inte på röda sidan kanske men definitivt på bubbelfronten och till viss del på vita sidan.

1 gillning

Vatten kan smaka väldigt olika också! Kranvattnet i byn där jag är uppväxt är svingott. Vattnet jag druckit i t ex Göteborg smakar ju gift.

Läste nånstans att unga dricker mindre än någonsin förr så det påverkar säkert.

Jag dricker f ö förvånansvärt ofta te till mat. Inte sällan kallt då, men absolut inte iste, utan vanligt te som kallnat. Jag har en ganska osund relation till te öht, så det är nog därför. :thinking:

2 gillningar

Nyfiken på hur en sådan relation till te ser ut. :grinning:

1 gillning

Det är självklart korrekt.
Liksom att allt du stoppar i munnen har någon form av reaktion med din emalj.
Så drick du kolsyrat till maten men låt bli att idissla cola var femte minut så är det lugnt.

Två liter om dagen i snitt och en termos är näst intill fastlimmad i näven på mig. Folk som känner mig reagerar om de inte ser en termos eller en mugg och när jag är på kurs eller resa brukar jag få oroliga frågor likt “går det bra med påste?” och “Hur ska det nu gå om du inte får te på två timmar.”

Så analysen jag ställde är min egen, men den är byggd på empiriska bedömningar utifrån. :rofl:

Vilket påminner mig om att det är dags att gå till köket och göra nytt…

Aha! Jag kanske kommer upp till 3 koppar, eller 1 liter om dagen.

Känner du ett fysiskt behov av te, eller är det mest en vana tror du? Eller helt enkelt att det är gott?

Största problemet med att dricka te är nog att umgås med andra som dricker kaffe.
Det sägs att kaffe motverkar Alzheimers, men det verkar vara så att kaffedrickare har sämre minne. Min släkt och mina vänner brukar fråga mig: Dricker du inte kaffe? :rofl:

3 gillningar

Bäst är att dricka vatten emellan måltider. Detta för matsmältningen. Gör att du egentligen inte behöver dricka något till maten. Det är bara en vana eller ovana. Själv dricker jag inget till maten hemma normalt men lyxar till med vatten, bubbelvatten eller lättöl på restaurang ibland.

1 gillning

Det är nog lite av varje. :slight_smile: Kaffe har jag aldrig klickat med. Under studietiden fastnade jag för te och det finns säkert både vana och behov bakom. Men det är ju gott också… om det inte är Liptons gula påste eller andra sorgliga ursäkter för att kallas te.

(Nu blev det två termosar Darjeeling och en termos Söstrene Grenes kvitten.)

2 gillningar