Alternativ till alkohol

Kul det här med te. För många år sedan dejtade jag en tjej som jobbade i en teaffär. Det blev mycket av puer och ceremonier med te tillagade i hennes gjutjärnskanna. Jag borde kanske ta upp den tråden.

5 gillningar

Lite samma här, men jag känner knappt koffeinet (eller teinet) även i de starkare sorterna som Assam och blandningar av det.
Darjeeling är schysst.

Jag föredrar också löste.
Och gillar inte te på kafé, restaurang eller hotell. (För låg temperatur, dålig tesort, för liten teklämma eller för dyrt :grinning:).

1 gillning

Extremt bra sammanfattning av världs(te)läget!

Teinet tror jag inte jag känner heller. Det handlar nog mer om vanan. Kroppen gillar däremot att dricka varmt, oavsett väderlek.

1 gillning

Har man behov av att dricka mycket kan det vara tecken på prediabetes eller diabetes. Eller att saltintaget är för stort. Eller att man bara är sugen på te helt enkelt.

Jag dricker bara när jag är törstig. Men förstås, ett gott vin kan jag dricka ändå.

2 gillningar

Tror vi människor behöver olika mycket vätska helt enkelt.

Jag, liten nätt 50 kg kropp dricker minst fyra liter om dagen (3 liter te, en liter vatten). Saltar aldrig men får naturligtvis i mig salt.

Sambon 100 kg. Saltar alltid mycket och dricker “typ aldrig”.

Tror bara vi har olika grundbehov av salt och vatten och att jag har ett enormt behov av vätska. (Känner ingen som dricker som jag gör.)

Jag behöver inte dricka något till maten men dricker oftast ett glas kranvatten efter maten för att få i mig någon annan vätska än kaffe under dagen. Dricker i princip aldrig alkohol till maten eller annars heller. Alkoholvanetesterna på nätet kraschar nästan om jag svarar och jag kanske borde rekommenderas en “svart vecka” för att jämna ut lite mot andra… Lättöl är OK men vanligt kranvatten eller isvatten är minst lika bra på restaurang.

Jag ligger i underkant även där, saltar nästan aldrig mat som jag lagar själv, har inte behovet. Detta gör att när jag äter på restaurang så tycker jag oftast att maten är alldeles för salt, samtidigt som jag ser kontrasten mot vänner som tar fram saltkaret och öser på salt innan man ens smakat på maten.

1 gillning

Jag har också varit sparsam med salt men kände mig tidvis okoncentrerad och som i en bubbla. Läste att man kan få sådana symptom om man har saltbrist så jag ökade mitt intag och blev kvitt problemen.

En läkarbekant som sysslar mycket med nutrition säger att fett och salt i rätt mängd är essentiellt. Det låter rimligt och jag drar inte ner på något av detta.

Den bör vara balans mellan salt och vätska för att elektrolytbalansen i kroppen ska vara optimal.

1 gillning

Jag drar inte ned metvetet utan det är mer att jag tycker att det inte är gott om det är för salt. Får nog i mig salt ändå via bröd och annat som är saltat. Har inte haft några symptom på saltbrist.

Jag “anklagades” av tandläkaren för att vara “en såndär bag-in-box-tjej” pga emaljskador på tänderna. Det var hans första tanke. Hans andra förslag var läsk. Dricker varken vin eller läsk. Vet inte om han trodde på mig. :joy: Men vin är nog inte heller så bra för emaljen om man ska tro den tandläkaren. :thinking:

Du ska inte lita på tandläkare, min säger varje gång att snusandet inte är bra för tänderna eller tandköttet. Så som sagt de går inte att lita på😉

2 gillningar

Vitt vin är ofta surare, men det finns undantag. Det gäller att hitta dem.

Det finns många saltkällor så äter man varierat är det nog oftast inga problem. Problemet med för mycket salt är störst för dem som äter mycket färdigmat, restaurangmat och förädlad mat i största allmänhet.

Jag dricker hemskt sällan till maten pga matsmältningen. Men något jag tycker kan vara gott till är ”Da Vinci mousserande måltidsdryck” från Kivik. Kombucha tycker jag också kan fungera bra.
Det värsta som finns är när jag dricker vatten till maten. Jag börjar må illa direkt. Vatten är ju basiskt och för god matsmältning ska magen vara sur så om man inte gillar vatten till just mat så är det inte konstigt… Jag dricker vatten under dagen förutom just till måltiderna, 30 min innan/efter maten brukar fungera. Jag känner aldrig något behov av att dricka till maten längre men när jag gör det får det gärna vara något av alternativen ovan eller något annnat syrligt alternativ :blush:

Först vill jag skriva grattis till ett klokt beslut att minska på alkoholkonsumtionen.
En favorit hos oss är vatten med färska eller frysta blåbär och en kanelstång. Låt stå i kylen över natten och du har nyttig och uppfriskande dryck som varken ger baksmälla, ångest eller minus på kontot.

1 gillning

Iskall mjölk är gott till stark mat tycker jag.

Den här tycker jag är väldigt trevlig, speciellt sommartid. Otrolig törstsläckare och balanserar sötma/syrlighet perfekt. Inget jag dricker dagligen men emellanåt :slight_smile:

Tror inte ett dugg på substitut till vin…vin är ju vin.:wine_glass:

Det är bättre att bara tvinga i sig vatten. Till slut går det ner och smakar kalasgott. Tänk också vad mycket smartare du blir när du sparat hjärncellerna från all alkohol.

Men sen när den där helgen kommer och du har köpt ett fint vin (dyrt naturvin) eller en lokalproducerad eko-öl, då är det så himla mycket lyxigare att dricka det.
Här dricks max en flaska vin/eller två öl varannan helg. Allt annat vatten däremellan.

Skulle aldrig dricka nåt annat än vatten annars. Socker i dryck ger dyra tandläkarbesök och jag är alldeles för nöjd med min mage. :muscle: Den ska bestå till jag fyller femtio år.

1 gillning

Jag drack alltid mjölk till maten förut. Tyvärr väldigt kaloririk så det har jag fått lägga av med.:slightly_frowning_face:

Ja, är man restriktiv med sina kalorier eller av någon anledning behöver hålla igen kaloriintag så är det dumt att dricka sina kalorier när man kan äta dom istället :slight_smile:

Vill verkligen slå ett slag för kombucha. Gott, läskande, minimalt eller inget socker, goda bakterier för magen. Köp opastöriserat för att maximera mängden nyttigheter i drycken.

Denna är överlägset bäst av de jag testat

1 gillning