Tips på drinkar inför bjudning

Hej på er!

Morgondagen kommer bestå av en bjudning och jag och jag har tänkt inhandla lite inför drinkar som kommer bjudas på.

Jag skulle behöva tips på bra alkohol att inhandla som man kan göra mycket olika drinkar på, gärna att ni skriver vad som ingår i drinkarna med.

Sällskapet tycker om söta och sura drinkar.

Skriv gärna era bästa drinkar och ge mig inspiration så vi inte behöver tömma halva systembolagets sortiment för att få till goda drinkar :joy::ok_hand:t3:

Mvh maskinen

1 gillning

Några favoriter med vanliga och enkla ingredienser:

Whiskey sour - Bourbon, citronjuice, sockerlag
Old fashioned - Bourbon, sockerlag, angostura bitter
Moscow mule - Vodka, ginger beer, limejuice
Daiquiri - Ljus rom, limejuice, sockerlag
Gimlet - Gin, limejuice, sockerlag
John Collins - Gin, limejuice, sockerlag, sodavatten

Hoppas det ger lite inspiration :slightly_smiling_face:

2 gillningar

London mule! Se bara till att ha riktig ginger beer.

Margarita!

1 gillning

Espresso martini (kaffelikör + vodka + sockerlag + espresso) tycker jag verkar underskattad i Sverige.

Negroni!

Ett annat tips är att köpa färdig is, och i stor mängd.

Baltsangria:
Stor skål med en 3l BiB rödtjut och en sjuttis vodka.
Klart.

1 gillning

Hos mig serveras främst:

Whiskey Sour
Espresso Martini
Old Fashioned
Negroni

Världsklass allihopa.

Kanske en aperol spritzz på sommaren.

Oh, I see that you’re a man of culture

1 gillning

Beror lite på hur stora volymer av drinker du behöver göra snabbt tänker jag. Men en amaretto sour är en grymt god drink före eller efter maten tycker jag. Går snabbt att slänga ihop om man inte är på tok för många och har en mixer. Särskillt om man preppar sockerlag och äggvita.

En såndär som de flesta alltid tycker om och som går snabbt att göra är Lynchburg lemonade. Jag fyller antingen ett highball- eller whiskyglas med is och kör sedan i:

3 cl Jack Daniels
2 cl Triple sec
2 cl färskpressad citron (ingen sprutflaska)
Sprite
Ev. citronskiva och sugrör till garnering

Kan även göras utan shaker med superbt resultat. Jag kör den antingen först så att alla blir glada och kommer igång, eller senare framåt midnatt :slight_smile:

1 gillning

Spontanjäst öl görs på alla möjliga olika saker, t.ex. hallon och körsbär. De smakar inte “öl” med andra ord. Det kan vara en kul tvist på drink om folk vågar prova.

Akta dig för Gueze bara, det är kanske lite för spännande för de flesta. :slightly_smiling_face: