Jag ska bli bättre på att fira när familjen lyckats eller lyckats missa
. Men… jag tycker ännu inte om champagne, bara Cava o sånt. Så, ge mig introduktionskursen för att lära mig dricka champagne, vilka ska jag börja med? Tack på förhand!
Måste man fira med Champagne? ![]()
Plocka bort det här med ännu och köp cava och sånt du gillar, så har du inget dilemma längre. Firandet är det viktiga, inte att uppskatta dyra drycker.
Men mat och dryck är kul, så jag ser fram emot champagne-tips från mer kunniga i området.
Nej då, det finns många andra sätt
. Men jag skulle vilja prova champagne som firande också - för att jag kan och för att jag tycker det vore kul.
Jag är på den linjen, vi firar med variation
. Men vill faktiskt lära mig lite om champagne och då känns det som att fira något är ett bra sätt.
Jag har provat champagne ett par gånger. Varje gång önskade jag att de bjudit på cider eller dylikt.
Blir lite ledsamt firande om man ska fira med saker man inte gillar.
Ska helst firas med en kall Pepsi max!
Eller Ginger beer, eller Champis, eller mysmust. ![]()
Börja med standardchampagner (ej årgångs) från kvalitetshus som Pol Roger och min personliga favorit Alfred Gratien. Drick i glada vänners lag. Ha alltid en på kylning.
Det finns ju så många olika Cava-frågan är vilka du brukar tycka om? Utbudet är ju (så var det för några år sedan iaf) vanligare med havltorra cava, än de torrare varianterna. Medan champagne så är det vanligare med lite torrare och friskare varianter. Och då är det kanske därför du inte tyckt om champagne? Men det finns halvtorra sådana med-det kanske är där du ska leta? Systembolagspersonalen är suveräna på det där, de kan guida dig till ett halvtorrt (om det nu är det du gillar tex) alternativ som du kan tycka om-det finns en oehörd bredd på champagne även om de flesta föredrar att den ska dra åt ett visst håll. För att fira så kan man ju kanske även unna sig en champagneprovning (har systembolaget fortfarande provningar? Det hade de förr iaf!)?!
Förstår inte riktigt. Om du gillar Cava men inte äkta skumpa. Vad är det du egentligen gillar och inte?
Torrt bubbel? Halvtorrt? Sötare?
Mmm…Det finns så mycket trevlig champagne! Första du ska fundera över är vad du tror dig gilla, torrt, fräscht och friskt eller en fylligare, brödigare variant.
Champagne görs på i huvudsak tre druvor, Chardonnay, Pinot Noir och Pinot Menuier. Är det bara gjort på den vita druvan chardonnay så är det en frisk blanc de blancs eller på Pinot Noir (röd druva) så är det en fylligare Blanc de Noirs.
Som tidigare nämnts så välj en av de stora Champaghusens instegsbubbel som Moet Chandon, Tattinger, Heidseck, Bollinger, Pol Roger. Kostar runt 450-650kr vilket faktiskt är helt ok pris om man jämför internationellt.
Är personligen svag för Tattinger men min favorit är Krug men då kostar det en slant ![]()
![]()
![]()
Välkommen till Sarbre d’Or. Intresserad så hör av dig
.
Om du vill fira rejält - Krug Grande Cuvée! Dyrt men riktigt gott
Systembolaget har dryckesprovningar som brukar vara bra. Kolla hemsidan. Dryckesprovningar | Systembolaget
Ja, den drack jag senast förra lördagen. Den är jättegod, men man behöver inte lägga så mycket pengar. Här är en personlig favorit i de lägre prisklasserna av champagne. Launois Blanc de Blancs Grand Cru Réserve | Systembolaget Vill man gå upp bland de högre priserna är Belle epoque min absoluta favorit. Perrier-Jouët Belle Epoque Brut, 2014 | Systembolaget Rekommenderar att gå på en provning.
Launois tycker jag bäst om av de “vanliga”.
Rekommenderar också bubbelprovning eller mässa, perfekt tillfälle att få lite variation och man måste inte dricka om man inte gillar. ![]()
Jag funderar också på teorin som någon som skrev tidigare att det kanske är sötman du inte gillar. Är själv av åsikten att de torrare champagnerna (och cavan) är bättre. Kanske blir jag kölhalad av champagneexperterna på forumet nu, men denna som inte har tillsatt socker alls tycker jag är både billig och god:
Vad alla verkar sitta fast! Systembolaget hit och druvor dit.
Klart @MNA ska unna sig champagneprovning hos producenterna i Champagne. Nu på hösten är dessutom bästa tiden.
Boka och åk snarast!
Här är en till som inte uppskattar Champagne… inte heller Gin, Tequila eller calvados.
Personligen håller jag mig till de drycker jag uppskattar, Whisk(e)y, öl, dessertvin, is-cider etc. Livet är för kort för att dricka drycker man inte uppskattar eller äta mat man inte gillar. ![]()
Mitt råd skulle vara om du vill fira med dyrare dryck att koncentrera dig på Cava först eftersom du gillar det. Det finns dyrare/exklusivare Cava, utbudet på bolaget är stort och det finns webshoppar som levererar hem där man kan beställa ännu mer.
Annars gå på en dryckesprovning eller mässa med champagne, då får du prova många olika till ett litet pris för att se om det finns något där som du uppskattar. Om inte, så har du i varje fall provat ![]()